Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Kerrynterrieri
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 3: Terrierit
Kerrielife
Liikkuuko täällä kerryihmisiä? Olemme harkinneet kerryn hankintaa ja kuulisimme mielellämme rodusta näin "ruohonjuuritasolta" eli omistajien omia kokemuksia kaivataan!
KBT
Onhan täällä kerryväkeä! rolleyes.gif Kerry on miellyttämisenhaluinen, aktiivinen, hauska, kekseliäs, usein itsepäinen (varsinkin nartut...). Uroksilla joskus taipumusta isotella toisille uroksille. Rotua en vaihtaisi, vehnästä vaihdoin kerryyn ja niissä pysyn!
Kerrielife
No vehnää se minäkin ensin mietin, mutta ihastuin aivan korviani myöten kerryyn kun tutustuin rotuun enemmän! Turkki on enemmän minun makuuni, helpompi kaikenkaikkiaan kun ottaa esim huomioon sen, että liikumme paljon luonnossa. Ei tule sitten niin helposti raahattua koko puustoa sisälle takaisin tultaessa. Erehdyin tietysti jo eräitä pentujakin katsomaan, eikä se pentukuume siitä oletettavasti yhtään hiipunut...

Mietin tuota haukkumista että miten on, haukkuvatko paljonkin vahtihaukkua? Asumme toistaiseksi kerrostalossa, mutta rivitaloon olisi tästä tarkoitus muuttaa syksyllä, jolloin omaa pihaakin olisi. Tietysti onhan se paljon opettamisestakin kiinni, että kaikkeen liikkuvaan ei tarvitse äänekkäästi reagoida. Ollaan vaan nyt niin totuttu tähän nykyiseen terriimme, kun se ei yleensä inahdakaan.

Ja sitten toinen asia: tutuillamme on kultainennoutajauros, joka ei oikein kaikista uroksista pidä. Koira tosin on jo aika vanha (11,5v.), mutta mietityttää silti että mitenköhän tulisivat toimeen? Vaikeaahan sitä on tietysti lähteä spekuloimaan, mutta kun kerryilläkin on kuitenkin taipumusta tosiaan siihen isotteluun... Meille siis uros olisi tulossa kun on tuo töpäkkä narttu tuossa. Olemme nimittäin paljon tekemisissä ja jos koirat eivät tulisi toimeen niin se kyllä vaatisi aikamoisia järjestelyjä...

Sitten vielä tuosta virikkeiden määrästä. Että miten paljon puuhailua ja liikuntaa sellainen keskiverto uroskerry tarvitsee ettei rupea seinille kiipeilemään? Tässä juuri sitä asuntoa haemme jostain metsän laidalta, että olisi sitten mahdollisimman hyvät ja monipuoliset ulkoilumahdollisuudet nykyiseen kaupunkimiljööseen verrattuna. Viimeiseksi vielä yksi lennokas kysymys: voiko kerryn luonnetta verrata jonkun muun rodun luonteeseen (ihan vertailupohjan vuoksi)? Taitaa kyllä olla sellainen epeli ettei ihan joka rodulla tuollaista pilkettä silmäkulmassaan olekaan wink.gif
gael
Itsellä on ollut kerryjä jo vuodesta 1977. Noin 11 ollut kotona ja yksi vehnä. Lapsena ja nuorena oli pari airista.
Kyllä kerry on kerry. En vaihtaisi. Kerrostalo ja rivitalo käy oikein hyvin, on itsekin asuttu ja jopa ollut pentuja siellä.

Ota vain kerry, uskon, että vanhan kultsun kanssa tulee toimeen kun kerran ovat yhdessä paljon. thumbup.gif

Ei se uroskerry nyt niin mielettömästi sitä liikuntaa ja touhua kaipaa. Mutta kunnon perustottis on hyvä olla. Ja että pääsee joskus irrottelemaan kunnolla lenkillä.
KBT
Meillä koirien liikuttaminen vaihtelee aika paljon: joskus mennään joka päivä 2 tunnin reipas lenkki + pihalla pissalla käynnit, joskus tehdään pitempi lenkki vain pari kertaa viikossa. Kerry (itsellä uros ja narttu) sopeutuu tuohon liikunnan määrän vaihteluun aika hyvin - meillä ei koirissa huomaa mitään muutoksia. Silloin mennään lujaa kun päästään ja sitten joskus maataan vaan sohvalla! tongue.gif

Meillä kyllä haukutaan kaikki ulko-oven kolaukset ja muut äänet ulkoa, mutta tiedän kerryjä jotka eivät korvaansa lotkauta äänille.

Kyllä noin eri-ikäiset koirat varmaan toimeen tulee vaikka molemmat on uroksia, ei kerrykään tyhmä ole että lähtee koittamaan onneaan vanhemman uroksen kanssa.... luulisin... unsure.gif
Dommie
Olen jo vaikka kuinka kauan haaveillut kerrystä, mutta en siitä paljon mitään tiedä. Kertokaas nyt te, joilla kokemusta tästä ihanasta rodusta on, niin kaikkea mahdollista siitä. Esim. millaiselle ihmiselle sopii, luonteesta, turkinhoidosta, liikunnantarpeesta, harrastusmahdollisuuksista. Ja kaikkea muuta mitä keksitte biggrin.gif Kuvia ja linkkejä kerryaiheisille sivuillekin saa laittaa smile.gif
Russell
Oot kiinnostunu kerrystä vai blink.gif Hämmästyin ihan wink.gif
Luulin että bordereista oisit haaveilut biggrin.gif

No joo, tässä kerrynterrieri (ja vehnis) kerhon sivu:

http://www.saunalahti.fi/~kerho/
Dommie
Haaveilen mä bordereistakin, mutta niistä en nyt erityisemmin infoa tartte, kun sellaisen olen kerran jo omistanut.

Mutta kerryistä olisin toivonut enemmän informaatiota smile.gif
Dommie
Joo, lisää vastauksia vain wink.gif
verduli
Meillä on kaksi omaa Kerryä,ja muutenkin liikun Kerryjen parissa lähinnä näyttelyiden ja junnujen merkeissä.
Rotuna Kerry on aaaivan ihana ja monipuolinen.Luonnetta tietenkin löytyy,terrieri kun on kyseessä mutta kyllä niiltä se rapsuteltava sohvaperuna puolikin löytyy.Aina ovat valmiita toimintaan,ja ovat muutenkin reippaita ja aktiivisia koiria.
Harrastaa Kerryn kanssa voi melkein mitä tahansa.Itse kierteln näyttelyissä ja junnuissa ja narttumem Reetta harrastaa agilityä siskoni kanssa.Ja Su 8.10 Reetasta tuli suomen ensimmäinen agilityvalio Kerry!Eli vaikka se Kerry agilityssä saattaa ensin tuntua mahdottomalta,ja hermot palavat kun koira on niin itsepäinen tai muuta vastaavaa niin jos koiralta vaan intoa löytyy ja ohjaajalta hermoja niin agilitykin on aivan loistava harrastus kerryn kanssa wink.gif

Turkissa on toki työtä,mutta säännölisellä harjauksella ja trimmauksella sekä pesulla pysyy kunnossa.Ja itsestäni ainakin on palkitsevaa kun näkee koiran täydessä tällingissä kun sitä on päivittäin harjaillut wink.gif

Liikuntaa ja muuta toimintaa Kerry kyllä tarvitsee melko runsaasti ja ainakin omat Kerrymme ovat mm.vallan mainioita lenkkikavereita!

Muuta ei näin äkkiseltään tule mieleen mitä joku ei olisi jo maininnut wink.gif

//Alla linkki omille junnu sivuilleni missä on myös tietoa ja kuvia kerryistä wink.gif
-Mia-
Kun kerry nyt kumminkin on näitä vähän isompia terriereitä, niin onko sen haukku silti yhtä kimeä kuin esim. borderilla? laugh.gif Vähän aikaa sitten olin vielä ihan hulluna kerryihin ja olin varma että otan sellaisen aikuisena, mutta nyt kun on hoitanut yhtä borderterrieriä niin on alkanut miettiä että sopiiko terrieri sittenkään mulle rolleyes.gif .
LaRa & Olli
Kerry- ja vehnäterrierikerho nykyisin täällä:
http://www.kerryvehna.net/

Tuon edellisen linkin takana on toki linkki tänne, mutta siltä varalta, että joku kaunis päivä katoaa! wink.gif
verduli
^^Ei haukunta oo semmosta kimeetä ainakaan meijän kerryillä.Uroksella on semmonen matalampi haukunta ja nartulla pikkusen korkeempi mutta ei kuitenkaan semmonen kimee wink.gif
~Ninja~
LAINAUS(-Mia- @ 19.10. 2006, 19:47)
Kun kerry nyt kumminkin on näitä vähän isompia terriereitä, niin onko sen haukku silti yhtä kimeä kuin esim. borderilla? laugh.gif Vähän aikaa sitten olin vielä ihan hulluna kerryihin ja olin varma että otan sellaisen aikuisena, mutta nyt kun on hoitanut yhtä borderterrieriä niin on alkanut miettiä että sopiiko terrieri sittenkään mulle rolleyes.gif .

Muutamien kerryjen kanssa olen tekemisissä ollut ja näiden kokemuksien perusteella voin sanoa, että ei ole kovinkaan kimeä, eivätkä nämä tuntemani ole edes herkkähaukkuisia. Ja muistakin terriereistä voin sanoa, että esim. näillä meidän westeillä ei todellakaan ole kimeä haukku biggrin.gif Itse asiassa molemmilla, Miskalla varsinkin on _todella_ matala haukkumisääni, joten riippuu varmasti aika paljolti koirasta tuo haukkumisääni.

Kerryt ovat kyllä aivan mahtavia koiria wub.gif Olin tuossa parisen viikkoa sitten hoitamassa erään tutun luona kerryä ja vehnää, niin täytyy kyllä sanoa, että nämä koirat erosivat luonteeltaan kuin yö ja päivä, ehkä ikäerokin vaikutti jonkinverran, mutta tämä nuorempi kerrytyttö oli kyllä niin vauhdikas, reipas ja aina valmiina toimintaan! Muutenkin mitä kerryjä tunnen, niin ovat kyllä kovinkin iloisia ja vauhdikkaita tapauksia. Tästä johtuen tarvitsevatkin sitten melkoisesti liikuntaa ja aktiviteettejä, että saisivat purkaa energiaa ja esim. agility on kyllä kerrylle juuri sopiva laji! Aivan upeita koiria kyllä ja enköhän minäkin tule vielä elämäni aikana kerryn omistamaan smile.gif
Essi
LAINAUS(-Mia- @ 19.10. 2006, 18:47)
Kun kerry nyt kumminkin on näitä vähän isompia terriereitä, niin onko sen haukku silti yhtä kimeä kuin esim. borderilla?  laugh.gif Vähän aikaa sitten olin vielä ihan hulluna kerryihin ja olin varma että otan sellaisen aikuisena, mutta nyt kun on hoitanut yhtä borderterrieriä niin on alkanut miettiä että sopiiko terrieri sittenkään mulle  rolleyes.gif .

Ei ole kyllä borderillakaan kimeä haukku aina, kyllä se vaihtelee..
Vilmalla on sellainen aika ärsyttävän korkea hakkuääni, Nastan haukku (silloin kun sitä kuulee, eli oikeastaan vaan agilityssa) on taas paljon matalempi. Se on tosin peritty ainakin osittain äidinäidiltä, jolla myöskin matala haukkuääni.
Heemoka
Meidän borderi ei edes hirveästi hauku, ulvoo enemmänkin..
Sundae
Mä olen omasta kerrystä haaveillut ties kuinka kauan.. ehkä sitten jonain päivänä wink.gif wub.gif
Mona P.
Täällä on kamala kerrykuume.. Mutta se on se pari vuotta mikä vielä pitää odottaa, ei tuo snautserineiti ole vielä kypsä isosiskoksi, eikä muutenkaan ole vielä sen toisen aika (: Mutta VIELÄ SE TULEE
-Mia-
Kerrykuume palasi taas! Harmi vaan ettei äiti ole ihan samaa mieltä kolmannen koiran saatikka terrierin hankkimisesta taloon. Semmonen sopivan haastava, vähän isompikokoinen koira olis kyllä tarpeen.
// Tuli sellanen mieleen, että kun rotumääritelmän mukaan kerryjä on käytetty metsästyskoirina, niin onko vietti vielä tallella ja miten vahvana? Uskaltaako pitää vapaana pelkäämättä että kohta koira singahtaa jonkun jäniksen perässä teille tuntemattomille?
V&S
LAINAUS(-Mia- @ 16.5. 2007, 14:53) *
Tuli sellanen mieleen, että kun rotumääritelmän mukaan kerryjä on käytetty metsästyskoirina, niin onko vietti vielä tallella ja miten vahvana? Uskaltaako pitää vapaana pelkäämättä että kohta koira singahtaa jonkun jäniksen perässä teille tuntemattomille?

Meillä asustaa kaksi kerrytyttöä (1- ja 3-vuotias). Pupun perään lähtevät ihan varmasti, sen verran riistaviettiä niillä (ja lähes jokaisella koiralla, uskaltaisin väittää) on! Kuitenkin lenkkeilemme paljon vapaana, ja minä bongaan useammin jänikset ennen koiria, ja ehdin kytkeä ne. Metsälenkillä koirat juoksentelee aina näköetäisyydellä, ei kaukana, ja nauttivat juoksentelusta tosi paljon. Riistäviettiä on siis tilaisuuden tullen, mutta ne eivät kuitenkaan metsästämällä metsästä kaikkia metsän eläimiä.

Ihania koiria kaikin puolin! happy.gif
japina
Meilla kerryuros 5v ja aattelin tohon metsästysviettiin kommentoida. Ei Don ainakaan osota paljon minkäänlaista metsästysviettiä.. Esim. Kun ollaan lenkillä ja herra näkee lintuja tai vastaavia, niin enemmän kiinnostaa lyhtypylväiden merkkaaminen kuin takaa-ajo. Ehkä pupusta enemmän kiinnostuisi, mutta ei koskaan ole lähtenyt minkään elikon perään (:
kerryblue
Meille on tulossa keväällä kerry. Pitäisi syntyä nyt viikonloppuna. Jos pentueessa on narttu, niin se tulee meille. smile.gif))

Ihastuin kerryihin kun sain ensimmäiseksi hoitokoiraksi kerryn ja nyt niitä onkin kerääntynyt jo neljä. Joten nyt on oman aika smile.gif

dogrun.gif
Marili
LAINAUS(kerryblue @ 15.12. 2009, 22:25) *
Meille on tulossa keväällä kerry. Pitäisi syntyä nyt viikonloppuna. Jos pentueessa on narttu, niin se tulee meille. smile.gif))

Uskoisinpa, että meille on tulossa poitsu samasta pesueesta cool.gif
kerryblue
LAINAUS(Marili @ 13.2. 2010, 10:12) *
Uskoisinpa, että meille on tulossa poitsu samasta pesueesta cool.gif

Haettiin tytsy eilen kotiin. Oli aluksi vähän ujo mutta jo nyt näkyy terrieri merkkejä biggrin.gif
Marili
LAINAUS(kerryblue @ 14.2. 2010, 18:58) *
Haettiin tytsy eilen kotiin. Oli aluksi vähän ujo mutta jo nyt näkyy terrieri merkkejä biggrin.gif

Me haettiin jäbä ystävänpäivänä, ja aivan mainio otus on thumbup.gif

Kasvanut kovasti ja todella rohkea ja peloton kaveri!
kerryblue
LAINAUS(Marili @ 27.3. 2010, 19:41) *
Me haettiin jäbä ystävänpäivänä, ja aivan mainio otus on thumbup.gif

Kasvanut kovasti ja todella rohkea ja peloton kaveri!

Missäs päin asustelette jos saa kysyä? Ois mukava sitten joskus treffata sisarusten kesken smile.gif)
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.