Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Hammaskivi
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Terveydeksi!
Kaiku
Eli, ongelma on tämä, 10 kk vanhalle koiralleni alkoi tulla hammaskiveä jo varsin nuorena ja mielestäni syö ihan normaali paljon luita ja syö kuin muutkin koirat. rolleyes.gif Mistä tämä voisi johtua? Ja mitä tehdä? Pitääkö mennä eläinlääkärillä poistattamaan? confused.gif lookaround.gif
~Shogun~
Hammaskivi on noin pienillä koirilla yleensä aika "heikkoa" ja sen saa pois vaikka lusikan kärjellä tai ihan vaan jollain hiukan terävällä rapsuttamalla.
Eläinlääkärikin poistaa kätevästi mutta edullisemmaksi tulee tietysti itse poisto. Itse hammaskiveä poistettaessa on kuitenkin omat ongelmat. Koiran tulisi olla niin kärsivällinen että se pitäisi päätään paikalla ettei mene ikeniin, kun hammaskivi olisi kuitenkin poistettava ihan hampaan yläreunasta, jo puoliksi ikenen altakin.

Me ollaan tehty niin että käytiin puhdistuttamassa koirien hampaat viime eläinlääkärireissulla kunnolla ja nyt ollan itse niitä hoidettu ihan näin kotikonstein. smile.gif

En kyllä yhtään osaa sanoa että mikä voisi vaikuttaa tuohon hammaskiven tuloon. Kun kysymys on kuitenkin aika nuoresta koiravauvasta. Auttaisikohan kuivaruoan vaihto?
Riikka
Joilleikin koirille hammaskiveä tuntuu kertyvän tosi helposti, toisille ei juuri ollenkaan koko elämänsä aikana. Olisiko syljen koostumuksella jotain tekemistä asian kanssa, tuleehan toisille ihmisillekin helposti ns. sylkihammaskiveä..?? Jos hammaskiveä on paljon, se kannattaa ehdottomasti poistattaa, sillä hammaskivi aiheuttaa ientulehduksen ja sen seurauksena hampaita voi jopa irrota. Tulehtuneet ja rikkonaiset ikenet taas mahdollistavat bakteerien pääsyn koiran elimistöön ja se voi aiheuttaa ongelmia sisäelimille. Näin siis pahimmassa tapauksessa.

Meillä kamppaillaan myös koko ajan helposti kertyvää hammaskiveä vastaan. Koirien hampaat harjataan ja niille annetaan Bucadog suuhygienia -geeliä ja erilaisia puruluita. Erityisen maistuviksi ja tehokkaiksi ovat osoittautuneet Pedigreen DentaStix-puruluut. On myös olemassa hammaskiven ehkäisyyn kehiteltyä kuivaruokaa ja on myös olemassa homeoppaattinen lääke, joka ehkäisee ja pehmittää hammaskiveä.
Titta
Hyviä neuvoja on tullut smile.gif

Jos hammaskiveä ehtinyt kertyä jo paljon eikä itse saa sitä pois, kannattaa käydä poistattamassa ne, ja sen jälkeen huolehtia hampaista itse hyvin, näin se tulee edullisimmaksi.
Me olemme tehneet niin, että jos lääkärissä on ollut jotain muuta hommaa, että koira jouduttu rauhoittamaan, niin silloin samalla pyydetty poistamaan ne smile.gif
Ja hammaskiveähän ei kannata katsoa läpi sormin, jos sitä todellakin on paljon koska riskejä sairauksiin yms. tulee. Riikan mainitsimien lisäksi, myös joillekkin hammaskivi voi edistää läppävian syntymistä.
-Hansu-
Ja hampaiden puhdistuksen jälkeen kannattaa pitää säännöllisesti huolta koiran hampaista ja suuhygieniasta. Meillä koira tietää, että hampaat pestään melkein joka ilta ja se odottaakin sitä jo innoissaan. Ihan vauvan hammasharjalla ja koiran hammastahnalla pesen vähintään kolme kertaa viikossa, vaikka ei meillä hammaskiveä ole ksokaan tullutkaan on mukavampi kun koirankin hengitys ei haise. Jos miettii miltä omat hampaat tuntuvat jos niitä ei ole pessyt päivään niin voi kuivtella miltä ne koiran hampaat tuntuvat kun niitä ei ole ikinä pesty blink.gif
Lapphund
Heippa,
meidän 2v.-lapinkoiranartullamme hammaskiveä alkoi tulla tuossa reilun vuoden iässä. Tosin ei sitä koskaan ole paljoa ollut, mutta kuitenkin vähän näkyy ikenen juuressa kellertävää kerrosta. Useimmiten sen kyllä pitäisi lähteä pois luilla, jos koira saa niitä tarpeeksi ja tykkää niistä. Esimerkiksi mä annoin Hallalle pari päivää sitten ison naudanluun ja kaikki hammaskivi irtosi tosi helposti! smile.gif
Mutta myös eläinläälärissä voi poistattaa hammaskiven, ja niinkuin joku jo tuossa mainitsikin, sen voi hyvin tehdä vaikka jostain muusta syystä annetun rauhoituksen yhteydessä. Kannattaa tosiaan putsata hyvin ja pitää huolta asiasta, ientulehdukset ja vetäytyvä ienraja eivät ole mukavia kellekkään. Olen nähnyt tapauksia, jolloin koiran hampaat ovat aivan hammaskivessä vakavia ientulehduksia myöten. Se jos mikä saa pitämään oman koiran hampaat kunnossa smile.gif
Jasmin
Meillä on - yllättävää kyllä - säästytty hammaskiveltä, vaikka kyseessä on pieni koira. Siankorvia neiti rakastaa, ja olen todennut niiden pitävän hampaat kunnossa. Ne ovat tarpeeksi kovaa pureskeltavaa noilla leuoille. tongue.gif

Salla? Olet se sinä! *halii sen*
Summer.
Meidän pojun hamm. kiven eläinlääkäri poistaa nyt seuraavien rokotuksien
yhteydessä. Siihen riittää kevyt rauhoitus.
Anturajalka
Mummi puhdisti Ronilta jollain koukulla (en muista) ihan kotona, kun se oli niin rauhallinen. Siis riiseni. laugh.gif
Farash
Hammaskiven muodostuminen koirilla on yksilöllistä (samoin kuin ihmisilläkin). Joillakin sitä tulee enemmän ja joillakin ei tarvi juuri koskaan suuhun koskea. Omasta kokemuksestani isoilla koirilla hampaidenhoito on helpompaa (ei tarvi poistaa niin usein kiviä) kuin pienillä. Tosin ihan rodun sisälläkin, kun olen asiaa omistajilta kysellyt, on paljon variaatiota.

Yritän huomioida ruokinnalla ja annan paljon jyrsittävää. Harjaan hampaat säännöllisesti (riippuu koirasta kuinka usein) ja rapsutan kivet pois heti kun huomaan, että uutta on tullut. (Käytän puhdistukseen kyrettiä.) Käytän koirat vielä säännöllisin väliajoin hammaskivenpoistossa eläinlääkärillä. Itse kun on vaikea ottaa hampaan sisäpinnoilta.

Kaikille niille, jotka kotona hampaita puhdistatte, niin miettikää millä välineellä sen teette ja olkaa varovaisia, ettei puhdistuksesta ole enemmän haittaa kuin hyötyä. Antoisaa puhdistusoperaatiota ja hyviä hermoja! smile.gif
Eden
Meillä vanhemmalle koiralle on alkanut tulla aika reippaasti hammaskiveä. Viime syksynä opettelin itse poistamaan ne ja nyt ostin muutama viikko takaperin hammasraspin, jolla putsasin samantien koiran hampaat. Pennunkin totutan heti alusta alkaen, vielä vähän pyristelee, mutta parempi totuttaa pienestä pitäen, kun ruveta täysikasvuisena sitä kylmiltään sörkkimään. tongue.gif
Red tiger
Meilä otetaan ite pois sellasella "raaputtimella" jonka oikeeta nimeä en tiiä, tai sitten pikkulusikan varrella. LÄhtee muuten lusikalla paremmin kun pinta-ala on isompi. Ei ehkä kannata ite raaputtaa jos ei ole varma miten homma toimii, käy nimittäin aika kipeää jos lyö reiän ikeneen..

Ja poiston jälkeen kannattaa alkaa pesemään koiralta hampaat. Olin ihan yllättyny miten hyvin tuo hampaiden pesu pitää koiralta hammaskiven poissa.
-> tyhmä minä.. pesenhän mä omatki hampaat!! stupid.gif
Kaiku
Kiitos neuvoista! smile.gif
Taidetaan nyt sitten poistattaa hammaslääkärillä ja sen jälkeen ruveta harjaamaan hampaita! wink.gif
Noore
Noista on apua varmaan meillekin! smile.gif
Oon huomannu, että koiralleni on tullut hammaskiveä,
huomenna jo alan rapsutella sitä pois smile.gif
Hammaharja on kyllä mutta ei se auta poistamaan sitä silti, eihän?
Meri-
Meidänkin hauvalla on tot hammaskivee kertyny... Ollaanki menossa poistattamaan ne eläinlääkärille ku on toi aptus... Muuten, olen nähnyt näyttelyissä myytävän sellaisia "raaputtimia" en vaan viittiny ostaa kun en oo mikään ammattilainen tos suun hoidossa...(viel)
Kaiku
LAINAUS(WhitePearl @ 15.5. 2004, 23:11)
Noista on apua varmaan meillekin! smile.gif
Oon huomannu, että koiralleni on tullut hammaskiveä,
huomenna jo alan rapsutella sitä pois smile.gif
Hammaharja on kyllä mutta ei se auta poistamaan sitä silti, eihän?

Hammasharja on liian pehmee poistaakseen kovan hammaskiven, mutta ehkäsynä sitä voi käyttää! (Eikä minkä kuulonen lause tongue.gif )
-Nipsu-
Minul on 14 vuotias vanha mummeli wub.gif ja sillä oli paljon hammaskiveä. Vietiin noin 12 vuotiaana poistamiseen (hammaskiven siis!!) ja ihan hyvin meni. Nyt henki tuoksuu normaalille!

Kannatan sen poistoa thumbup.gif , tosin jos koira on vanha, eikä selviytymisprosentti ole kovin korkea, en tiedä miten menettelisin. sleepy.gif
-Nipsu-
LAINAUS
Hammasharja on liian pehmee poistaakseen kovan hammaskiven

Niin on, meillä ennen hammaskiven poistoa lekurilla, kokeiltiin antaa luita ja muuta sellaista. Ja itse rapsuteltiin pyykkipojan päällä pois hammaskiveä, eläinlääkärin neuvon mukaan wink.gif . Enpä tiedä tosta hammasharjan käytöstä... Ei ole tutuillani toiminut, parempi vain olla antamatta makeaa thumbup.gif
<Iida>
Meidän vanha mäyräkoira jouduttiin lopettamaan aikoinaan hammaskiven takia. Suu oli niin kipeä, ettei se pystynyt edes syömään confused.gif . Nyt olemme yrittäneet kaikin mahdollisin keinoin yrittää estää nykyisen koiran hammaskiveä. Hampaita pesemme kätevällä "sormihammasharjalla", annamme apteekista ostettuja aptus- purupaloja ja kovia luita.
Eppunen
Pepillä on myös hammaskiveä. Onneksi se ei kuitenkaan ole lisääntynyt raakojen luiden ansiosta. Päivittäin laitan hampaisiin myös hammastahnaa joka poistaa plakkia. Henki ei ole Pepillä enää aikoihin haissut pahalle.
Rochas
me ollaan raaputettu hammaskiveä pois ihan tylpän saksen kärjellä, ja nyt sen
jälkeen sitä ei ole kertynyt, paitsi ihan vähän alkua, joka lähti kun pesin Mindun
hampaat. wink.gif kaiku sanoikin, että hammasharja on liian pehmeä, mutta sitä oli
niin vähän alkuvaiheessa vielä, niin se kyllä lähti. smile.gif

Aada: kauheeta! emmä tienny että hammaskivi voi noin vaarallista olla.. sad.gif no,
onneksi Mindillä ei ole sitä niin paljoa ollut..?
<Iida>
LAINAUS(Mandus @ 9.8. 2004, 17:26)
Miten kauheaa! Täytyykin nyt sitten kiireesti ruveta hammaskiveä poistamaan ja estämään. Mutta saanhan, oi saanhan kysyä minkälainen mäyräntappaja oli kyseessä!?. (eli tarkka rotu).

Karkeakarvainen mäyräkoira.

Manulla todettiin sitten kunnon hammaskivikerrokset takahampaissa hampaiden harjauksesta huolimatta. Ilmeisesti on jäänyt takahampaiden harjaus vähän vähemmälle, kun muut hampaat olivat kuitenkin hyvässä kunnossa rolleyes.gif

Eläinlääkärin faktaa:

- hammaskiveä muodustuu eniten kulma- ja takahampaisiin (niissä on jotkut sylkikanavat tai jotain... en muista)

- hampaiden harjaus koirien hammastahnalla ehkäisee hammaskiveä, muttei poista jo muodotunutta kerrosta

- kova nappularuoka, luut yms. purujutut ehkäisevät myös hammaskiveä joissain määrin
<Iida>
LAINAUS(Mandus @ 11.8. 2004, 19:43)
Kiitos muutenkin tiedoista, Aada!!

No eipä oo paljon kiittelemistä laugh.gif . Suoraan eläinlääkärin suusta kuulin ja laitoin ne sitten ihan vaan huvikseen tänne, vaikka aika moni varmaan kyllä tietää noi jutut jo...
illogical
20kk vanhalta sheltiltämme poistettiin tänään eläinlääkärissä hammaskivet, eli selvästi on taipumusta tohon kun kerran näin nuorena jo oli hirveästi sitä. Luita se ei oikein tykkää syödä, mikä on ongelmallista. Muutamia kuukausia sitten vaihdettiin ruoka Royal Canin MINI Dental Hygieneen, mutta nyt pitäis vaihtaa taas koska koiran turkki hilseilee ja epäilen ruokaa syypääksi tähän. :s Olen nyt jonkin verran etsiskellyt näitä hammaskiveä ehkäiseviä kuivamuonia, mutten ole löytänyt RC:n lisäksi muuta. Oonko vaan etsinyt huonosti vai onko muillakin merkeillä samantyyppistä? Mietin vaan että uskallanko sitten vaihtaa johonkin 'tavalliseen' ruokaan, kun koiralle kerta näin helposti sitä hammaskiveä muodostuu? Plaque Offia ollaan annettu myös ton RC:n lisänä, ja jatkettais edelleen tietysti.

Nyt on kyllä pakko ryhdistäytyä ja ruveta myös harjaamaan koiran hampaita säännöllisesti, tarvikkeet meillä kyllä on, mutta ei siitä sitten tullut tapaa.. :s Koira kyllä suostuu tähän toimenpiteeseen mukisematta kun on tottunut siihen että terveytensä vuoksi joutuu toisinaan kärsimään eikä siinä auta rimpuilla. Joitakin tiettyjä luita syö mielellään, mutta kaikki tällaset mitä pitäis antaa päivittäin (Denta Stix ym.) neiti vaan piilottaa johonkin varastoon ja siivouspäivänä löytyy jostain sitten iso kasa syömättömiä puruluita..

Onko tollasesta erikoisruuasta muuten ollut kenellekään apua vai onko se vaan uusi keino rahastaa koiranomistajia erilaisella ruualla? biggrin.gif
Cerasi
Hill's ainakin mainosti joskus jotain hammaskivenehkäisyyn sopivaa nappulaa.

Eiköhän tuon hammaskiven ehkäisyssä auta ylipäänsä kaikki kova, jota joutuu pureskelemaan. Noiden Pedigreen Denta-tuotteiden tehoa olen kyllä mietiskellyt, kun sekä ne luut että ne tikut ovat kovin pehmeitä.. meillä ainakin koira tyyliin haukkaa palasen ja nielaisee, joten en usko niiden hirvittävästi hampaiden kunnossapidossa auttavan tongue.gif (Eikä ne Sticksit siis todellakaan toimi niin kuin telkkarimainoksessa, että koira voisi sitä purra moneen kertaan sen menemättä poikki.)
AnniH
Mä ostin just koirille hammaskiviraaputtimen M&M ja oli sillä hintaa 26e. Jostain saattaa saada halvemmalla esim. näyttelystä. Aluksi otin lusikan kärjellä ja se oli koiralle mukavampaa, koska ei ollut niin terävä kuin tuo raaputin. Raaputin on sitten vähän hankalampi, kun pelkää sen terävyyttä toi mun likka. Luista ei meidän Siiri & Adolf tykkää. Siiri on jo mummo ja sillä on ihan vähän hammaskivieä kulmahampaassa mutten koe sitä vaaralliseksi. Adolfilla samoin. Miinalla tuota on kertynyt ja ikää pian 4 vuotta. Sofilla ei ole ollenkaan. Aloin vasta viikko sitten raaputteleen noita pois.
Ipe95
Siis kannattaa käydä poistamassa hammaskivet ja alkaa käyttää sitä ainetta nappeja olisi myös hyvä antaa.
samoin esim.luita,siansorkkia kaluttavaksi.
saskia
Omalla koirallani ei ole kertaakaan poistettu hammaskiveä, ja se on jo 4v. Syynä se, että sillä on todella hyvät hampaat. Saskialle ostetaan paljon pehmoleluja, joita se repii ja muutenkin saa paljon luita ja Dentastix -tikkuja. Vasta nyt neljä vuotiaana sille on noihin kulmahampaisiin ilmestynyt hammaskiven merkejä.. mutta ajattelin itse ne poistaa.
En siis osaa yhtään neuvoa kun itsellämme on näin onnekas tapaus..
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.