Tässä onkin jo vastailtu hyvin mutta tungempa nokkani mukaan silti. Vaikka omakohtaisten kokemusten turvin. Ja nyt juttelen punaisesta irlanninsetteristä.
Karkailu: Setterit ovat riistaviettisiä koiria. Karkaavat tietysti herkemmin kuin esim. paimenkoirat. Riista kun on näkyvissä niin se on menoa. Ei aina. Olen minä saanut tuon keskeyttämään jahdin heti alkustartin jälkeen pari kertaa mutta yleensä se on menoa.
Koira pitää silti yleensä yhteyttä minuun mutta on päässyt käymään niinkin, että koira on eksynyt minusta ja sitä saa huudella (jotta se löytäisi äänen perusteella) vähän aikaa.
Koulutuksella autetaan asiaa paljon. Riistaviettinen koira on ehkä astetta vaativampaa kouluttaa vapaanapito varmaksi ja hyvin harva pomminvarmaksi. Se riippuu myös ihan yksilöstä. Rotujen sisällä löytyy ihan varmasti viettiä joka suuntaan ja vahvuuskin vaihtelee. Eli voi se setteri karkailla pelkästä kurittomuudestakin eikä aina ole kyse siitä, että "nokun se on metsästyskoira".
Höseltäjä: Tämä ainakin on. Myös rauhallinen. Suorastaan vakava. Miltein huumorintajuton ja ylidramaattinen. Ottaa kaiken äärimmäisen vakavasti muttei silti ole ns. pehmeä vaan kestää kyllä ja hermot tuolla ovat mielestäni hyvät vaikka ajoittaisia pelkotiloja esiintyykin. Ja jopa täysin ilman syytä. Höyryksikin kutsuttu

. Setteri on vilkas rotu. Kun tuolle lausuu taikasanan: "ulos" niin jo kytkeytyy turbovaihe päälle. Kyllä minä tuota höseltäjäksi kutsuisin mutta hyvällä tavalla. Tasapainoinen elukka ja ei hösellä turhia.
Lapsirakas: Tuo ei vieraista aina välitä. Kyllä se joistakin heti pitää mutta joskus se ignooraa kaikki. Lapset myös. Koska lapsilta puuttuu auktoriteetti täysin ei tuo niiden sanomisia välitä kuunnella. Se ei ole lapsirakas. Sitä ei kiinnosta. Mutta se on mielettömän kiltti ja kärsivällinen.
Pidän koirassa erittäin hyvänä ominaisuutena tuota vieraiden ihmisten ignooraamista. Se ei ole arka, ei aina edes pidättyväinen mutta sitä ei vain kiinnosta. Mammat on sen elämän keskipiste. Kahden naisen koira.
Arkuus: Arkuus ei ole toivottu ominaisuus. Tää oli varmaan ihan turha sanoakaan. Tuo on arka joitakin asioita kohtaan. Se pelkää sateenvarjoa ja äkkinäisiä huitovia liikkeitä. Mutta se ei pelkää ukkosta eikä pamauksia.
Pääosin se on ihan tasapainoinen ja rohkea elukka. Sillä on vaiheita. Kerran se päätti pelätä purkkapalloja. Se jäi yhteen kertaan. Kerran se panikoitui taskulampusta tulevasta valosta.
Johtuu myös taustasta. Vuosikkaana hesystä haettu pahoinpidelty koira.
Kun katsoo sen elämää ei voi kun ihmetellä miten siitä on tullut noin viisas, tasapainoinen, vahvahermoinen ja kertakaikkiaan uskomaton eläin. Miltein inhimillinen.
Agressiivisuus: Ne kerrat kun tuo on murissut ovat olleet pelkkää epävarmuutta. Kaikkia uroksia tuo ei sulata. Mutta ei koskaan itse ala uhkailla täysin vieraille uroksille. Se tulee toimeen kenen kanssa vain jos vastapuolikin tulee. Tapelluihinkin on joutunut. Mutta ihmistä tuo ei pure. Vaikka se pelkäisi. Tästä en ole varma mutta vaikea kuvitella tuon purevan. Se murisee jos se pelkää yleensä ei sitäkään.
Vahtivietti tuolla on ilmeisesti aika olematon. Keskellä yötä kun tulee joku sisään tuo ei pukahdakkaan. Joskus se haukkuu ja murisee heti kun huomaa jonkun olevan ovella.
Kun yläkerran narkit hakkasivat nyrkillä ovea tuo makoili kaikessa rauhassa ja vaivautui uffahtamaan yhden kerran

.
Kerran taas vanhassa kodissa asuessaan se murisi omitajansa miesystävälle kun tämä tuli kaljuna yöllä kotiin (ennen oli hiukset).
Ja jos on pihaa vahdittavana niin tuo tykkää murista milloin autolle päin millon jonnekin päin peltoa vaikken minä siellä näkisi mitään. Eli vaihtelevalla menestyksellä mutta en sanoisi tuota vahtiviettiseksi. En edes puolustushaluiseksi.
Agressiivinen on viimeinen adjektiivi jolla tuota voisi kuvailla.
Yhden "agressiivisen" punkun olen tuntenut ja sekin "agressiivisuus" johtui huonosta pomosuhteesta. Kyseessä oli erittäin vahva ja tempperamenttinen kovapäinen koira jolla ei ollut tarpeeksi kuria. Se kyllä puri.
Sepe on ristiriitainen. Hyvin ristiriitainen. Se ei ole mustavalkoinen. Se ei yleensä olen aina tietynlainen. Kerran se suhtautuu noin ja toiste noin. Siksi siitä on hankala kirjoittaa ja muokkasinkin tekstiä nyt hieman.
Mukava elukka. Elämäni koira luulen. Mutta ei helpoimmasta päästä. Ole koskaan ollutkaan.