Red tiger
23.4. 2004, 17:16
Elikkäs tällanen juttu tällä kertaa..
Miten nuorena aloitatte pennulle opettamaan "oikeita" TOKO juttuja?
Mulla on nyt 5 kk ikäinen jenkkipentu, ja sen kanssa ollaan
vasta opettelemassa kontaktia..

Siis onhan tuo tietenkin aika vakavaa että se ei vielä osaa liikkeitä..
Mutta ajattelin vaan sitä että milloin ootte alottanu kunnon treenaamisen? Mulla tais Miina olla vuoden ku aloin kunnolla treenaamaan liikkeitä oikeeseen muotoon. Siis kaikki liikkeet oli hieman "kesken".
Meillä Osku oli 8 kk kun aloitettiin ja ihan kesken on harjoittelu..

Rapsuja sinne päin! <3
Pienen pennun ohjailu namin perässä on paljon helpompaa kuin ison rohjakkeen, joten olen aloittanut 'tokotemppujen' opettamisen pian pennun saavuttua kotiin. Nyt kotona on 4 kk ikäiset omat kasvatit, jotka ovat namin perässä opetelleet sivulle tuloa etukautta, istumista, maahanmenoa ja yhden askeleen seuraamista. Treenikentällä ollaan käyty leikkimässä, jotta pentu orientoituu siellä olevan aina mielettömän kivaa minun kanssani. Silloin tällöin käydään tekemässä peltojälki.
Liikkeitä aloitettiin heti ensimmäisellä viikolla alustavassa muodossa
Ihan näitä oikeita tokon liikkeitä alettiin ottaa vasta, kun koira oli 1½ vuotta. Noin myöhään vasta siksi, että koira olikin jo 10 kk tullessaan ja siitä vasta noin puolen vuoden kuluttua alkoi ohjatut tokotreenit. Heti sen tullessa 10 kk ikäisenä aloitettiin tietenkin opettamaan näitä perusjuttuja, kun sitä ei oltu koulutettu aikaisemmin yhtään.
pätkächowi
2.5. 2004, 09:01
Aloitettiin heti kun pentu tuli kotiin perusasioiden opetus.
Treeneihin lähdettiin mukaan kun oli 5 kk. ikäinen.
Heti kun oli rokotukset kunnossa lähettiin treeneihin.
Siinä 5 kk iässä mentiin treeneihin
Heti kun koura saapui alettiin leikkien harjoittelemaan näitä ihan perusjuttuja mitä arjessa tarvitaan. Seuran treeneihin mentiin 4kk iässä
Jenkin kouluttamisen oon alottanu nyt aika aikasin, se on n. 5kk ja osaa jo monia asoiota. Mutta harjoteltavaa on vielä TODELLA paljon. Kontakstia pitää mm. todella vielä harjotella.
Toisen koirani cavalierin kanssa oon alottanu tokon harjottelun siinä kun se oli puoli vuotta (nyt sen on 2v.) ja agi harjotukset siina puolisen vuotta sitten ja nyt kjesällä kattoo jos vielä opettelis tota agilitya lisää.
Pentukurssille mentiin kun Iines oli 6 kk. Sitä ennen olin opettanut käytöstapoja, istu, paikka ja luoksetulo. Siis jos noita tokoliikkeitä mietitään. Kai se tassuakin osasi antaa.
Uuden pentuni kanssa aloitettiin leikin varjolla opettelemaan tokoa heti, kun se meille saapui eli tässä tapauksessa yhdeksän viikon iässä. Seuran järjestämiin treeneihin lähdetään sitten syksyllä, kun rokotukset on kunnossa. Onneksi uusi kurssi alkaakin melkein heti, kun tuo saa rokotukset kuntoon.
Tellun treeneissä pentu onkin ollut jo mukana katsomassa, kun ollaan Tellun kanssa harjoiteltu ja vähän leikkimässä ja tutustumassa ihmisiin ja vieraiden koirien läsnäoloon.
Kannattaa kyllä aloittaa reippaasti mah. aikasin esim. leikin varjolla! *kokemusta kahdesta koirasta*
Ihan on vasta kolmantena kesänä alotettu.. Olis pitäny ennemmin, mutta mitä minä yheksänvuotiaana olisin tienny..
Ensimmäisen partikseni (nyt n. 10 kk) kanssa aloitettiin tottiskurssi, kun se oli reilu 4kk. Siitä lähtien ollaan aktiivisesti harrastettu tokoa. Ei kyllä uskoisi...
Nyt on uusi pentu talossa (ikää 10 vkoa), kanssa partis, niin sen kanssa aion aloittaa jo kotona aikasemmin kouluttamisen. Nyt tiedän mitä tekisin toisin, kun on jo yhden pennun kokenut.
Mutta siis kurssille mentiin heti, kun rokotukset astui voimaan. Kotona voi tietty aloittaa vaikka hetikun pentu tulee.
Kyllä meilläkin alettiin jotain perusjuttuja harjoitella heti, kun pentu tuli, mutta toistaiseksi kyse on vielä keskinäisen suhteen luominen. Ollaan opeteltu leikkimään ja suurin osa nykyisistä treeneistä kuluu leikkiessä ja sivussa tehdään joku tottisliike. Elokuun lopussa alkaa tottistreenit, mutta meidän tarkoituksena on lähinnä oppia tekemään yhdessä, vaikka ympärillä olisikin muita koiria. Eli että kentällä ei kiinnosta muu kuin minä.
LAINAUS(Omppo @ 27.4. 2004, 17:36)
Liikkeitä aloitettiin heti ensimmäisellä viikolla alustavassa muodossa

Jahas.. Joku on ottanu vähä varaslähtöä!!
No kaikenlaisia temppuja pojalle on opetettu pienestä pitäen, muutta varsinaisia ToKo liikkeitä vasta viime talvena! (pojan ollessa vajaat 2v

)
Tämä myöhäänen ToKoon orjentaituminen johtu varmaan siitä, että mä en tienny ToKosta ja sen liikkeistä yhtään mitään ennen sitä
Harjoittelu on yhä kesken, kun tuo meidän yli rauhallinen westie ei suostu ravaamaan seuraamisessa, vaan löntystää ym. mukavaa.. Ei ota vielä pitkiä seuraamisia eikä pitkiä paikalla makaamisia jne...
Esteri oli 6 kk kun mentiin ryhmän tottistreeneihin ekaa kertaa, ja 10 kk kun osallistuttiin ekoihin kisoihin - epävirallisiin tosin... Ja hyvin meni!
Mulla oli tarkotus aloittaa "temppujen" koulutus vasta sitten n. 5kk iässä, mutta kun aloitin "peruskoulutuksen"(heti kun pentu oli kotona), huomasin kuinka nopea ja innokas tuo on oppimaan... 12viikon ikäisenä onnistui "istu", "maahan","anna tassu", "kumpi käsi" ja "Nouda/hae". Että ihan pennun ehdoilla on täällä harjoiteltu.
Nyt olen vähän (koira 7kk) harjoitellut seuraamista ilman hihnaa(sisällä), ja "istu,maahan,istu, maahan", sekä paikallaan makaamista, kun mä kävelen pois.
Me katsotaan niitä kisoja(josko vaikka osallistuisi) vasta sitten, kun tuo on päässyt sairaaloisesta kiinnostuksestaan muihin koiriin....

Eli pari vuotta voipi mennä....
Camin kanssa aloitettiin aika nopeasti sen kotiuduttua. Kun rokotukset oli kunnossa, mentiin pentujen tokoryhmään.
Minon kanssa aloitettiin kun se oli 6kk. Sitä ennen en tehnyt kuin suhdetta, arkiluoksetuloa (eli nimeä), sisäsiisteyttä ja ei-sanaa. Tuolloin 6kk. aloitettiin sivulletulo, istuminen yms.
Nyt tulevan pennun kanssa aloitan tokon vasta aikaisintaan 6kk iässä. Suhde on tärkein kaikessa.
Taran kanssa aloitettiin "vasta" 8-kuukautisena koirakoulussa käyminen (ns. "tokoilu") ja sitä ennen emme olleet treenanneet juuri mitään

.
Seuraavan shelttini kanssa aion aloittaa tokoilun mahdollisimman varhain.
Pötkylä_
19.4. 2005, 16:54
TOKOn liikkeet olen aloittanut vasta vähän aikaa sitten, tarkoituksena olisi joskus päästä treeneihin...
(tietenkin pentuna opetettiin maahan istu yms.

)
Aloitettiin ToKo vasta vähän aikaa sitten,Vallu on nyt 3v. Tietenkin silloin kun se oli nuori opetin sille kaikkea,mutta ToKo aloitettiin vasta äskettäin
JuSu888
21.5. 2005, 17:45
Moi
Ei ole sääntöä milloin koiran käytöstavoille voisi opettaa. Paljon riippuu myös isäntä- koirulisuhteesta millaisen siitä on "isäntä" luonut/haluaa. Koira kun on laumaleläin niin se tarvitsee kuria ja järjestystä sitten sitä ohjaavista jäsenistä. Huom! jäsenistä eli tämä liittyy siihen kastijakoon johon koiruli luonnostaan taistelee oman paikkansa. Koira oppii hyvinikin nopeasti erilaisia tottumusmalleja joita ihminen koiralleen opettaa. Toisto onkin sitten eri tilanteissa
Ensimmäinen koira on varsin yleisesti se, joka aloittaa vanhempana, oli se sitten vaikka se että saa rokotukset kuntoon. Kun ekan koiran kanssa lähtee ohjattuihin koulutuksiin saamaan sitä tietoa kuinka sitä koiraa opettaa, on tavallaan jo väärässä paikassa, koska useimmiten siellä on paljon häiriötä ja kotonahan ne uudet asiat opetetaan. Mutta jostainhan se on aloitettava.
Seuraavan pennun kanssa jo tietää, mitä sille aikoo opettaa ja tietää miten niitä voi opettaa ja aloittaa heti kun pentu tulee kotiin.
Meilläkään ei ensimmäinen koira tuo palloa takaisin, se kyllä hakee sen ja häipyy

toinen tuo käteen. Jehun - xrotu - kanssa ei kuitenkaan ole lähdetty tokoilemaan, joten en saanut sitä hyötyä vielä toisen pennun ottaessani, joten kolmas kerta toden sanoo
Nyt olen yrittänyt tutustua eri lajeihin. Meillä harrastetaan päälajina agilityä, tokoillaan siinä sivussa ja ollaan vähän yritetty tutustua pk-puoleenkin. Lähes 4 vuotiaalla - vapaana metsässä lenkkeillyt koira - otti jäljestämisen omaksi lajikseen ensimmäisestä kerrasta lähtien. Tottispuoleen vaan pitäisi motivaatiot ja treenikaverit löytää. Agility täyttää päivyriä kuitenkin kiitettäväsi ja tykkään siitä itse niin paljon, joten aika näyttää...
Kunhan pentu nyt tulee, niin kontaktia, edessä istumista, luoksetuloa, maahanmenemistä yms. helppoja juttuja aloitan heti kun pentu on kotiutunut. Varsinaisia liikkeitä sitten kun edelliset on hallussa, vähän kerrallaan.

Vanhemman koirani, Ninan, kanssa aloitin tokoilun sen ollessa 6 v. Siis perustottelevaisuus oli kunnossa, mutta varsinaiset liikkeet tuli vasta silloin.
Meille tuli pentu vasta viiden kuukauden iässä (huhtikuussa 2003), ja siitä ihan parin viikon päästä päästiin pentukurssille. Kurssin aikana ja sen jälkeen treenasin jo kotona "ihan oikeita tokoliikkeitä", mutta itse asiassa vasta nyt tänä keväänä olen todella panostanut siihen, että liikkeet tehdään oikein. Aikaisemmin se oli sitä, että "ei se haittaa, vaikka menis vähän sinne päin, kun en mä kuitenkaan oo menossa ton kanssa mihinkään kisoihin". Nyt on ääni muuttunut kellossa (hieman myöhässä) ja tavoitteena olisi jossain vaiheessa päästä noista makupaloista eroon ja päästä vihdoin ihan virallisiin kisoihin...
Kitin kanssa alettiin treenata tokoa ryhmässä kun neiti oli joku 10 kuukautta, ja sitä aikasemmin en ollut opettanut oikeastaan mitään muutakun nimestä tulemisen lähelle, istumisen ja maahanmenon käsimerkistä. (Vaikka tarkoitus oli kyllä aloittaa heti liikkeiden opettelu kun koira tuli, mutta jotenkin se jäi..)
Toisen koiran kanssa aloitellaan kyllä aikasemmin leikin varjolla (varmaan jo ihan kolmen kuukauden iässä), olisi heti kiva alkaa kisaamaan kun vaadittava ikä tulee täyteen. Vaikka eihän ole kiire mihkään, mutta silti.
-inessa-
10.6. 2005, 12:40
Meille tämä kääpiövillakoiraneiti tuli vasta marraskuussa '04 ja on nyt 3 vuotias, eli noin 2 ja ½-vuotiaana vasta aloitettiin. Mutta ei se haittaa vaikka näin ''myöhässä'' aloitettiin
SPRINKLERI
21.2. 2008, 21:17
Aika pian pennun kotiuduttua opeteltiin kontaktia, istumista, maahanmenoa ym. perusjuttuja, mutta varsinaisia tokoliikkeitä, seuraamista, paikallamakuuta, sivulletuloa, jääviä vasta pennun ollessa noin 5kk. Seuran treeneihin osallistuttiin heti kun rokotukset oli kunnossa, aluksi vaan pidettiin kivaa kentällä, leikittiin, ja pidettiin kontaktia häiriössä. Itse tykkään, että pentu saa viettää lapsuuttaan ihan rauhassa, itsellä ei ainakaan ole kiire kisaamaan heti 10-kuisen pennun kanssa.

Koira on nyt 15kk, eli melkein 1,5-vuotias ekoissa kisoissaan. Katsellaan mitä tapahtuu...
Vanhempi koira ehtikin sitten täyttää jo 5-vee, ennen kuin itse kiinnostuin tokoilemisesta.
Kyllä aloittasin perusasiat jo aika pienenä itse

. Eräs toko-ohjaaja kertoi hyvin, että hänen koiransa olivat jo pieninä pentuina kovassa armeija kurissa ja opettelevat asioita ihan pienestä asti. Ja kun pentu mahdollisesti tulee murrosikään asiat on jo siellä päässä eivätkä mihinkään katoa vaikka siltä saattaisi vaikuttaa

. Ja siis hänen pointtinsa oli siinä, että vaikka monet ihmettelivät miten hän ei lelli tuollaista söpöhöpönassu pentua, niin hän vastaa, että mieluummin pitää sen yhden vuoden kovaa kuria ja loput 10 voi sylitellä ja halia koiraa, kuin että yhden vuoden lellii ja loput 10 rahaa tottelematonta räksyä perässään.
Minä kyllä alotin oman koirani treenaamisen 7-vuotiaan

, koska se tuli meille vasta silloin. Mutta hyvin sekin on oppinut melkein kaiken ja paljon temppujakin.
Alussa ei mielestäni ihan pikku pennun kanssa tokon tarvitse olla ihan täydellistä, mutta toisaalta jos tähtää kisaamaan niin voihan ne jutut opettaa ihan pienestä asti hyvin. Mutta kuten JuSu888 kertoi hyvä suhde on kuitenkin hyvän oppimisen perusta, ja sen suhteen luominen vie eri koirilla ja eri omistajilla oman aikansa
no tavoitteena oli Gingan kanssa saada perusjutut kuntoon jo 12-viikkoisena, mutta omaa laiskuuttani en sitten tuohon tavoitteeseen päässyt. Ginga on nyt 8kk ja osaa tulla sivulle, istua, tulla luokse, mennä maahan, olla paikallaan 2min sekä istuen että maaten, seurata hyvin vähän, tuoda tavaroita käskystä jne. Eli ei oikeastaan mitään, Vilman kanssa oltiin tässä viaheessa jo voitettu ekat möllitokokisatkin, mutta eipähän tästäkään voi syyttää kuin omaa samattomuuttaan.
Sanoista tekoihin on vaikee siirtyä, mutta olen ajattelut seuraavaa... Eli tuleva pentunen pääsee leikin varjolla toko-oppiin heti kun on kotiutunut

Vuoden ikään mennessä olisi tarkoitus saada perustaidot kasaan; tokojutuista siis kontakti, tarjoaminen, oma-aloitteisuus, leikkiminen, perusliikkeiden pohjat ym..
^ No mullakin ol itavotteena 10kk > ALO, 12kk > AVO, 16kk > VOI ja 20kk > EVL > TVA. Mutta nooh, ei taida onnata tällä kertaa.
^ On kyllä sen verran tiivis aikataulu, ettei ainakaan koiran ikä lopu kesken, vaikka vähän joustaisikin
^ Joo ei tosiaankaan. Tosin tavoitteena olisi kyllä saada tää toko lajina pois alta (eli valioksi siis) mahdollisimman nopeasti, kun aika ei riitä kun kolmen lajin treenaamiseen kerrallaan ja haluaisin kokeilla kaikkea muutakin kivaa... Mutta koiran ehdoilla, Ginga tosin tuntuu olevan henkisesti paljon valmiimpi jo nyt kuin mitä Vilma tulee varmaan koskaan olemaan...
Paimenkoirat
26.2. 2008, 09:23
Jillan kanssa olen aloittanut opettamaan istumaan ja menemään maahan ja vapaana ollessaan tulemaan luokse yms. heti ensimmäisistä viikoista lähtien kun tuli meille

.
Nyt se on 10 viikkoa ja osaa istua ja mennä maahan kun näytän kädellä ja tulla luokseni jo aika hyvin.
Bluebell
26.2. 2008, 22:19
Aika nuorena olen omasta mielestäni aloittanut molempien kanssa.

Wilman kanssa aloittelin heti saavuttua istumista, paikalla oloa ja seuraamista. Sitten näiden oltua jotenkin hallussa siirryttiin maahan menoon, luoksetuloon, ym.
Moonan kanssa joskus 5 vuotta sitten tehtiin muistaakseni vähän samalla lailla.
Aikoinaan kun Donnan kanssa aloiteltiin, niin se oppi kesän aikana (pikkupikkupentuaikana) olemaan kotona rauhallisesti, sisäsiistiksi (yllätys...), menemään istumaan, maahan ja tulemaan luokse. Lisäksi kierrettiin ihan hirveästi erilaisissa paikoissa eli aika hyvän ympäristökoulutuksen sai. Sitten syksyllä joskus 5kk alettiin käymään pentutokossa ja siellä sitten opittiin lisää. Jälkikätee kun ajattelee, niin yllättävän monipuolisesti sitä tuolla tietomäärällä osasi treenata, vaikka itse treenit olivat mitä olivat
Kontaktia ruvettiin opetteleen heti ensimmäisen viikon jälkeen, kun Aapo tuli meille.. Oisko sitten ollu toinen tai kolmas viikko kun ruvettiin sillei vähän opetteleen näitä perus; istu, maahan, sivulle. Ei sillon tietty tehty kun muutama toisto päivän aikan, itsellä oli sillon kesälomaa kun Aapo tuli, joten pysty reenaileen pitkin päivää

6kk. ikäsenä käytiin ekassa möllitokossa, tosin tehtiin namin kanssa ja vähän helpoteltiin liikkeitä, esim. paikalla makuu lyhyellä matkalla, hyppy tehtiin kans todella paljon helpotetusti, mutta sillon lähinnä halusin nähdä myös sen miten aapo reagoi kun tehdäänkin uudessa paikassa.. Tuomari tosin anto alhaset pisteet, kun jouduttiin namia käyttään, mutta itse olin todella tyytyväinen siihen miten aapo toimi uudessa paikassa
Iitun kanssa en muista millon alotettiin toko, perusjuttuja osattiin kyllä. Aikusen tais tulla ihan kisoihin tähtäävä toko.
Dican kanssa alotettiin heti leikin varjolla kun D saapui kotiin. Nyt ollaan käyty parikertaa seuran reeneissä. Kotona ollaan pääasiassa harjoiteltu. Nyt oli jonkin aikaa taukoa ja se tuotti tulosta.
Kontaktia yms maahan menoa ruvettiin treenailemaan leikkien kun koira tuli kotiin (11vko) ja kun koira oli 6kk mentiin arkitottelevaisuus kurssille, jonne mennessä koira osasi jo istu,maahan,sivulle, vähän seuraamista, paikka ja tänne. Siitä ollaan edetty hitaasti eteenpäin. Tällä hetkellä ALO liikkeet aika hyvällä mallilla ja kesämmällä ehkä kisailemaan.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.