Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Afgaaneista
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
tuiskuli
Elikkäs, minua on aina kiinnostanut afgaanit. olen hankkinut tietoa rodusta, ja nytpä haluaisinkin kokemiksia kyseisen rodun omistajilta... tongue.gif Olisin todella kiitollinen kertomuksistanne...
Lanttu
minä en afgaania omista mutta käyn hoitamassa -anna-n kanssa niitä hailuodossa biggrin.gif muka via tapauksia kaikki biggrin.gif jos jokaisesta nyt vähän jotain niin tässä tulee

remu: joukon nuorin, vasta vuoden ikäinen hoseltäjä ja kaikkien kaveri. ei millään tajua että on kasvanut yli syli iän. mahtava ryhti kantaa pään ja hännän todella upeasti liikkeissä.
pontus: pontus on sellainen isoveli tyypinen koira. esim kun kirstillä on pennut se antaa pentujen peuhata sen päällä. tosin nykyään taitaa ärähtää kun mennään liian pitkälle blink.gif pontus ei omaa tätä kyseistä ryhtiä. mutta mukava koira on silti.
malin: joukon ainut narttu ja sen takia saa pomottaa muita. malin on viisivuotiaaksi afgaaniki aika leikkisä tapaus biggrin.gif malinille on nyt tulossa pennut ruotsalais herra bertilin kanssa wink.gif malin on myös hyvin sosiaalinen koira biggrin.gif
jussi: jussi on sitten kaikista vanhin jusilla ikää jo yhdekän vuotta mutta ryhti on tallessa smile.gif jussi on todella komea teräs pappa ja ikä ei jussia paina smile.gif jussi on ehkä kaikista koirista Afgaani maisin oman tien kulkia, mutta ei jussikaan kenellekään ärhtäisi ja yhtä huomion kipeä se on kuin muutkin biggrin.gif

siinä oli kaikista jotain biggrin.gif
-anna-
Eli kiva kun olet kiinnostunut afgaanista.

Afgaani on todella sosiaalinen koira, mutta tietysti se riippuu yksilöstä, mutta melkein kaikki tuntemani ovat tulleet tosi hyvin toimeen niin ihmisten kuin koirien kanssa toimee. Afgaania ottaessa, kannattaa muistaa sen turkki, joka vie todella paljon aikaa. Pelkkä turkin harjaaminen voi kestää jopa kolme tuntia, jos koira on takkuinen, ja pitkässä turkissa. Jos ei halua aina lenkin jälkeen koiraa harjata, kannattaa pitää sellaista pukua, koska silloin ei kaiken maailman risut ja kävyt tartu turkkiin! Afgaanit osaavat kyllä olla villejäkin, ja sitten on kyllä menoa. tekemistä pitää olla koiralle, pitkiä lenkkejä, ja leluja, muuten se alkaa riehumaan, ja villiintyy!

Afgaani on muuten kaikin puolinen ihana, ja hurmaava rotu johon, ihastuu ikuisesti wub.gif
Lanttu
-anna- vähättelet turkkia saa laitaa jopa neljäkin tunta wink.gif

niin ja parhaan vstauksen saat kaikiin kysymyksiin esimerkiksi afgaani, kasvattajilta koska heillä on varmaan takaanaan jo monen vuoden kasvatustyö afgaanin kansssa ja myös kokeimusta wink.gif
-anna-
LAINAUS(laura-mazia @ 3.5. 2004, 17:26)

No se johtuu ihan siitä, minkälaisessa kunnossa turkki on!

Mutta tosiaan, kannattaa ottaa yhteyttä, eri afgaani kasvattajiin, vierailla heidän luona katsomassa koiria wink.gif Heillä jos jollain, on parhaimmat neuvot afgaanin pitoon, ja sen elämään wink.gif
Lanttu
tytyy tunnustaa että musta ei lis yksin sen turkkiin :rolleys: biggrin.gif
~Anna~
Saa siihen turkkiin hukutettua aikaa paljon enemmänkin kuin 4 tuntia wink.gif

Niin ja nuo suojapuvut on siitä hyviä, että suojaavat risuilta sun muilta, mutta ne takuttavat aika lailla.
-anna-
LAINAUS(~Anna~ @ 4.5. 2004, 16:14)
Saa siihen turkkiin hukutettua aikaa paljon enemmänkin kuin 4 tuntia wink.gif

Niin ja nuo suojapuvut on siitä hyviä, että suojaavat risuilta sun muilta, mutta ne takuttavat aika lailla.

Suojapuku tosiaan takuttaa! smile.gif
tuiskuli
Tuosta turkin hoidosta minulla onkin jo aika paljon tietoa... eikä se ole ongelma, koska tykkään paljon koiran kanssa puuhastelusta ja turkin hoito on mielestäni ihan mukavaa! smile.gif Täytyy tosiaan ottaa yhteyttä kasvattajiin ja tutustua sitä kautta enemmän rotuun. Ehkäpä afgaanin ottaminen on minulle sitten ajankohtaisempi asia kun muutan isompaan asuntoon.. smile.gif smile.gif
Piipa
LAINAUS(Lanttu @ 3.5. 2004, 18:26) *

Parhaillaan kun sitä turkkia on laitettu se 7-8 tuntia että tuo on vielä aika normia. biggrin.gif Pakko oli viilata.. blush.gif
Ida K
LAINAUS(Piipa @ 30.9. 2007, 23:37) *
Parhaillaan kun sitä turkkia on laitettu se 7-8 tuntia että tuo on vielä aika normia. biggrin.gif Pakko oli viilata.. blush.gif

Juu, mulla meni 2-vuotiaan uroksen turkin kanssa liki 8h. Oli vielä kesä, muutenkin kuuma ja sitten tää nuoriherra pistää vastaan minkä kerkee biggrin.gif Mutta on se kaikki työ sen arvosta! wub.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.