Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: PK-colliesta
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
kastanja
Olen kiinnostunut/hankkimassa pitkäkarvaista ja -"kuonoista" rotua, eli pk-collieta. En ole löytänyt rotuyhdistyksen sivuilta enkä muualtakaan kyseisen rodun trimmaamiseen liittyvistä asioista juttua kuten en myöskään muusta ns. näyttelykuntoon valmistautumisesta, lähinnä turkkia koskien. Siis onko pk-collie trimmattava rotu ja mitä pitää ottaa huomioon näyttelyyn mentäessä? Ilmeisesti rotu kuitenkin esitetään ns. vapaasti? Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan smile.gif .
Velmunen
Oman koirani turkin pesen kunnon saippuapesulla pari kertaa vuodessa, ja valkoiset kohdat jynssään useimmiten ennen näyttelyitä. Tassut siistin aina (varpaanvälit, anturoiden ympäriltä) tarpeen tullen, että näyttävät siistiltä.
Harjaan koiraa aina silloi tällöin, ja erityisen perusteellisesti jonkin verran ennen näyttelyä. Ja näyttelyä edeltävinä päivinä harjailen pikkuisen. smile.gif

Jos koiralla on painavat korvat, ne kannattaa siistiä (ohennussakset hyvät) ennen näyttelyä. Korvien taustat ainakin meidän pojalla menevät takkuun kamalan helposti, ja takut leikkaan pois aina tarpeen tullen. Korvien on siis hyvä näyttää siistiltä, ei liian painavilta, mutta ne eivät saa olla liian kevyet. wink.gif

Etujaloista harjaan karvat aina siisteiksi, ja leikkaan ne aina tarpeen vaatiessa sekä ennen näyttelyä niin, etteivät laahaa maata. Takajaloista leikkaan karvat tasaisesti, en kamalan lyhyiksi.

Kauhistus, kun olen huono selittäjä. biggrin.gif Mutta toivottavasti tästä oli apua. Ei se paljoa työtä vaadi! smile.gif Vaikka siltä saattaa kuulostaakin.
Esimerkiksi "Collie" -kirja (Anja Alvasto & Suvi Hirvonen) tarjoaa ihan hyviä ohjeita PK-collieiden trimmauksesta. smile.gif Tsemppiä vain! biggrin.gif
kastanja
Velmuselle kiitoksia vastauksesta smile.gif
Velmunen
Eipä kestä, hyvä että oli tarpeen. smile.gif
Lapinkessu
Eiköhän kasvattaja neuvo ja opasta kun vaan pyytää! wink.gif
susaberg
eilen illalla katosi kaarinassa musta sileäkarvainen normaalikokoinen mäyräkoiranarttu punaisin merkein. Katosi kaarinan keskustan läheisyydestä, tuntee nimen Lilli. On 10 kk vanha, eikä mikään kauhean rohkea. kaikki tiedot karkulaisesta voi soittaa numeroon 050 5346221. Jos liikutte lähialueella, pitäkää silmänne auki ja ilmoittakaa vähäisetkin havainnot, kiitos. Olen itse etsimässä koiraa ainakin nyt perjantaipäivän tällä alueella, ellei Lilli löydy sitä ennen.
t. Susanna Nyberg
Olkaa ystävällisiä ja laittakaa viestiä eteenpäin!
Marika
Itse pesen vuodessa n.5 kertaa turkin koska kesällä puistatippuu jotain ihme juttua ja sitten pihka on ärsyttävää jos koira hinkaa itsensä siihen.

Talvisin noi etu jalan karvoista leikkaan ne mitkä on lähellä maata koska lumi jäätyy niihin, mutta välillä sulatan ne vedellä pois jos on jäänyt tassuihin kiinni. smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.