Hankalinta meillä on ollut ja on edelleenkin nouto. Varmaan johtuu enimmäkseen koulutusvirheestä (olen kait kieltänyt liikaa pentuna ottamasta tavaroita suuhunsa) ja osin varmaan luonnekysymyskin. Kun ei ota esinettä suuhunsa niin ei ota, vaikka saalisviettisenä liikkuvan perässä juokseekin. Sitten tuli pientä edistysaskelta niin että koira otti esineen suuhun, vaikka pudottikin heti. Sitten kerran ollessani uittamassa koiria heitin kepin veteen ja Ruttu toi sen. Ja toi taas. Ja taas. Se tuntui hienolta.
Kuivalla maalla sitten edistystä ei tapahtunutkaan. Kunnes tein tokoagikouluttajan ohjeen mukaan niin että menin vain koulutushallin lattialle istumaan, en antanut käskyä, istuin vain rauhassa. Pallo oli vieressä. Sitten vähän liikautin palloa ja kappas vaan, Ruttu toi sen. En antanut käskyä joten koira ei olisi tehnyt virhettäkään vaikkei olisi palloa tuonut. Mutta kun palloa vähän liikautin ja koira sen otti suuhunsa niin kehuin tietysti mahdottomasti. Kiitos Kirstille hyvästä vinkistä!
Edelleenkään nouto ei ole hyvä, mutta olen nähnyt että noutaahan tuo koira sittenkin. Luulin ettei se nouda ikinä. On vain ollut taukoa, kaikenmaailman kiireitä

joten vaikea saada kunnon edistystäkään.
Meidän tottistelu on ollut varsinaista aaltoliikettä. Ennen niin varma liike ei enää niin varma olekaan, ja päinvastoin. Treenitauot tekee tehtävänsä, mutta kiva nähdä että koira nauttii harjoittelusta silloin kun sitä tehdään. Itse olen ollut erityisen tyytyväinen koiran kontaktiin ja iloisilla luoksetuloilla ollaan hämmästytetty vääräuskoisia (niitä joille pk-kilpailuoikeudet kertovat koiran koulutettavuudesta ja paremmuudesta)

Ei vaan, täytyy kyllä sanoa että en ole kentällä tavannut vielä ketään joka meitä olisi syrjinyt tai muuten käyttäytynyt ikävästi. Kyllä suurin osa koiraihmisistä kuitenkin ovat niitä mukavia ja avarakatseisia ihmisiä.
Toisen koiran kanssa minulla on ollut aivan eri tavoitteet ja lähtökohdat tottisteluun. Veran kanssa olemme harjoitelleet vain harjoittelemisen ilosta, kun Rutun kanssa touhu oli jossakin välissä "puolitotista". Koen suurimman saavutuksena Veran kohdalla sen että se oppi pysymään paikallaan käskystä, luulin että alkuharjoittelu on kovemman työn alla. Niin, koirakohtaisiahan tavoitteet ja harjoitukset ovat.
Edesmenneen bokserin kanssa lämpimänä tunteena on jäänyt fiilis joka minulla ja koiralla oli alokasluokan tokokokeessa kun koira taisi olla jo 9,5 v. Menin kokeeseen vailla suurempia tavoitteita ja yritin ottaa kokeen lähinnä kivana yhdessäolona ja harjoitustilanteena. Aika hyvin onnistuttiin vaikka olenkin kauhea kisajännittäjä.
Tottisharjoittelun tekee hauskaksi sen kun harjoittelee joskus vallan kummallisessa paikassa, sateella ja pakkasessa, niin ja vedessä

Ja se on mukavaa että siinä saa käyttää mielikuvitusta ja sekoittaa vaikka agilityä joukkoon (putket, pöydät, kepit). Vastoinkäymiset ja virheet kuuluvat asiaan (miten paljon sitä ITSE niitä tekeekään!) mutta ilman niitä ei tulisi edistystäkään.
Harjoittelun psykologisin vaikeus taitaa olla siinä että pitää aika ajoin muistuttaa itseään ja muita siitä ettei tottistelu niin vakavaa ole. Joskus sen hauskuuden unohtaa jos jokin on mennyt vikaan.
No jos jonkinlaisen hauskan asian tottistelun parista ottaisin esiin niin se oli se kun Rutun kanssa mentiin käyttäytymiskokeeseen. Läsnäolijat varmaan ihmettelivät aluksi rotua jne., kunnes seuraamiskaaviomme aikana ystäväni kuuli kun joku oli hämmästyneenä lausahtanut "sehän on koulutettu"
Onkohan näissä kirjoituksissa jokin pituusraja

Pian varmaan on