Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Jenkit
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 8: Noutajat, ylösajavat koirat ja vesikoirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Shania04
blush.gif juu tuskin on olemassakaan lyhytkarvaista jenkkiä. Eli minä ainaski tarkoitan "karvattomalla" jenkillä, juuri sitä, että turkkia on olemattomasti, ts. se on todella ohutta haiventa, eikä valitettavasti ole kasvanut täysimittaiseksi aikuisanakaan. Buffithan ovat yleensä karvattomampia kuin mustat. Ja viitaten siihen mitä tuolla ylempänä ketjussa puhutiin, niin valitettavasti niukkaturkkisella jenkillä ei ole näyttelyihin asiaa sad.gif Onneksi kuitenkin muita harrastuksia löytyy yllin kyllin thumbup.gif
WeraElisabeth
Kiitoksia tiedoista Red tiger ja Shania04(tuli taas opittua uutta!).
Kuinkahan tyhmältä vaikutin biggrin.gif ?
Red tiger
LAINAUS(WeraElisabeth @ 12.2. 2005, 10:35)
Kiitoksia tiedoista Red tiger ja Shania04(tuli taas opittua uutta!).
Kuinkahan tyhmältä vaikutin biggrin.gif ?

Mitäs pienistä, sattuu sitä paremmissakin piireissä.. biggrin.gif
Lanttu
käytättekö uuten jenkeilänne "pipoja" korvakarvoja suojaamasssa kun koira ruokailee etc. ku joskus oon jenkillä pipon nähny! hauskan näkönen! smile.gif laugh.gif
WeraElisabeth
LAINAUS(laura-mazia @ 20.2. 2005, 20:32)
käytättekö muuten jenkeillänne "pipoja" korvakarvoja suojaamassa kun koira ruokailee etc. ku joskus oon jenkillä pipon nähny! hauskan näkönen! :) :lol:

En,mutta olen vakavasti harkinnut tekeväni korvahupun näyttelyitä varten.
Red tiger
Meillä on kaikilla koirilla, myös cockereilla, sukkahousuista leikatut huput kun ne syö. Ei mene korvat likasiksi ja nuo on vielä halpojakin.
shanni
Olen yrittänyt tehdä monennäköisiä huppuja, mutta mikään ei oo oikeen toiminu. Oishan se pitänyt arvata että sukkahousut on ratkaisu tähänkin ongelmaan biggrin.gif Heti piti kokeilla kun luin täältä ja toimi loistavasti...kiitokset Red tiger thumbup.gif
Red tiger
heh.. sukkahousut ja "jeesusteippi" pelastavat maailman! laugh.gif
Kannattaa muuten leikata tarpeeeksi pitkä pätkä että korvat jää kunnolla sinne sisälle.
shanni
aivan biggrin.gif
Oona E
Tuolla tampereella ihastuin
jenkkeihin ihan kokonaan wub.gif

Jäi tässä vielä turkinhoidosta
epäselväsksi että jos on kurakelin jälkeen
likainen niin pitääkö heti mennä pesulle
vai onko vielä se tietty väli ennen kuin pestään?
<Aino>
LAINAUS(Pippuri @ 22.3. 2005, 07:36)
Tuolla tampereella ihastuin
jenkkeihin ihan kokonaan wub.gif

Jäi tässä vielä turkinhoidosta
epäselväsksi että jos on kukelin jälkeen
likainen niin pitääkö heti mennä pesulle
vai onko vielä se tietty väli ennen kuin pestään?

En mikään "ekspertti" ole jenkeissä, mutta jotain tiedän.
Se tietty riippuu liastakin. Jos turkkiin kaatuu jotain tahmeaa (vaikkapa tosi sokerista mehua) niin sehän sitten takuttaa koko turkin melkein, eli ainakin tuommosessa tapauksessa pestään heti. kyllä mää ehkä pesisin heti, jos se pahastikkin likaisi itsensä, mutta onneksi on suojapuvut keksitty kurakeleille jne. smile.gif
Oona E
Joo. Ajattelin samaa että nuo suojapuvut pahimmalta
suojaa. Kyselen tässä vielä lisää kun olen
niin kiinnostunut jenkistä itselleni mutta sitten
että onko se yhtään sopiva ensimmäiseksi koiraksi?
Tarvitseeko se omaa pihaa vai soveltuuko suurehkoon
kerrostalo asuntoon paljolla liikunnalla?

Turkin hoito on kyllä tänne tuttua puuhaa
koska Virpin koiria (isovilloja) jatkuvasti puunataan
kun sinne vain päästään, se ei sitten olisi niin suuri ongelma.

Tässä justiin maanittelen äitiä vielä edes johonkin
koiruuteen biggrin.gif
WeraElisabeth
Asun jenkini ja sotlanninterrierini kanssa 31,5neliöisessä kerrostaloyksiössä ja aivan vakavasti puhuen ei ole ahdasta.Tä on mun eka koira.
Oona E
kiitos tiedosta! Voisin tässä ruveta lisää
tutustumaan näihin suloisiin koiruuksiin. biggrin.gif
Mappe
Jenkit on toooosi ihQuja! Niiläl on niin ihQu kuonon muoto ja kaikki niissä on niin ihQua! (Kuulostan iahn pissikseltä! laugh.gif) Onko jenkeissä jotain varjopuolia? Kyselisin vain semmoista...
WeraElisabeth
Monet(eli en minä)mainitsevan runsaanturkinhoidon varjopuoleksi.Jenkkiä ei tule hankkia jos jo hankinta vaiheessa tietää pitävänsä sen lyhyessä turkissa.
shanni
Millaisia suojapukuja käytätte jenkillä kun on nämä ihanat kurakelit? Sadehaalari? Huppu? Kuratossut?
Red tiger
Nuo kurapuvut ei oo välttämättä paras vaihtoehto, ne takuttaa turkkia paljon pahemmin ku lika, tosin pahimmalla kurakelillä voi olla ihan hyväkin. Märkä turkki vaan menee puvun kanssa todella takkuun!

Pippuri: Mun eka koira on jenkki, ihan "helppo" ensimmäinen koira, mutta tosiaan ei kannata ottaa jenkkiä jos aikoo ajaa sen muliksi, sitten pitäis mun mielestä valita toinen rotu. Kaikissa roduissa on jotain "huonoja puolia" ei jenkkikään ole täydellinen koira. Sairauksia jonkin verran löytyy, ja korvat, sillmät on monilla isokin ongelma. Ja tuo turkki on sitten joko ongelma tai ei. Oma asennoituminen ratkaisee. Mun kotona on iso piha ja lääniä ympärillä jenkkien juosta ja sotkea hulmuturkkinsa, muttta nyt asun yhen mulin vanhuksen ja täysturkkisen kakaran kanssa taajamassa keskellä asfalttia. Lenkillä kyllä joutuu juoksemaan etteivät tule seinistä läpi, eli liikuntaa tarviivat. Turkki on koko ajan asfalttipölyssä ja öljyssä, eli ei kovin kiitollinen kaupunkikoira, mutta se on ainoa ongelma kerrostalossa asumisessa jenkin kans. Eli kyllä voi aivan loistavasti ottaa kupunkiasuntoon, mutta se asfaltti.. rolleyes.gif
jasmina
LAINAUS(shanni @ 25.3. 2005, 15:08)
Millaisia suojapukuja käytätte jenkillä kun on nämä ihanat kurakelit? Sadehaalari? Huppu? Kuratossut?

Itse en ainakaan ole koskaan käyttänyt jenkilläni minkäänlaista suojapukua. Jos sadetta on ollut monena päivänä peräkkäin, niin se tietää vaan koiran pesemistä siitten. Kauaa en sitä likaisena anna olla ja pesen sen mahdollisimman nopeaa, että turkki ei pääse ennestään lisää rasvaantumaan ja lisäksi takkuuntumaan. Likaista, hiekkaista ja vesisateessa ollutta turkkia .. Kova työ vain pestä ja shamppoon määrä lisäntyy, että kaikki lika lähtee pois ja, että turkista tulee taas se "puhdas" ja "sileä"

Itsellä on kaksi pitkäturkkista koiraa ja ilman suojapukua ollaan pärjätty tähänkin asti, niin eiköhän pärjätä jatkossakin smile.gif Mitään apua siitä en luule saavani. Takuttaa vain, joten ostamatta olen jättänyt.
shanni
Kyllähän tuo suojapuku turkkia takuttaa melkoisesti, mutta niin tekevät myös kaikki oksat, roskat ym. Märässä hiekkaisessa turkissa oksat ja roskat takuttaa melkeinpä enemmän kuin suojapuku, jotenka olen havainnut suojapuvun paremmaksi vaihtoehdoksi. Turkkiin kertyvät oksat vaikeuttaa myös koiran kulkemista ja sitten niitä saa olla koko ajan nyppimässä pois sleepy.gif . Kaikkeen tuohon tietty vaikuttaa paljon turkin laatu.
-Tintti-
Jotku niitä kuvia tänne kaipaili:)

Olen ottanut jonku verran näyttelyissä jenkeistä kuvia ja niitä voi ihastella mun galleria sivuilta täältä!
Siellä on mm. nyt Kokkolan ryhmänäyttelystä 2.4.

Itsekin olen kiistaton jenkki fani, näyttelyissä pitää jenkki kehälle kiiruhtaa...maksoi mitä maksoi whistling.gif
Red tiger
Sambaa lähin käyttämään ja Elli sitten otettiin mukaan. Siellä oli kans Ellin poika.. se toinen musta junnu-uros
<Aino>
LAINAUS(Red tiger @ 3.4. 2005, 06:44)
Sambaa lähin käyttämään ja Elli sitten otettiin mukaan. Siellä oli kans Ellin poika.. se toinen musta junnu-uros

Saiko Samba SERTin, vai? blush.gif

voi ei, mulla on ihan kauhea jenkkikuume. Täytyy kyllä varmaan totutella ajatukseen, että vasta 5 vuoden päästä, mutta kun haluttais se jenkki jo nyt blush.gif Se iloinen luonne ja... wub.gif Ja olen samaa mieltä shannin kanssa tuossa suojapuvusta, nimittäin on tosi kiva selvittää yhtä takkua joku puolituntia ja löytää sisältä esim. pieni kaarnanpalanen, entä säästyä tältä ja selvittää pieniä takkuja, käyttämällä suojapukua.
jasmina
Kyllähän niitä oksan paloja voi esimerkiksi illalla teevetä katsellessa nyppiä turkista pois. Ei meillä jenkin turkki niin nopeasti ole takkuuntunut. Puolentoista viikon välinen pesukin on riittänyt ja takkuja ei ole kerinnyt tulla juuri ollenkaan. Mutta tämähän johtuu ihan kyllä koiran turkin laadusta. Toiset pitävät parempana käyttää suojapukua tai sitten ei, mutta itse olen ajatellut tätä paremmaksi vaihtoehdoksi meidän koiralle. smile.gif Eli ei suojapukuja.
Rochas
Meijän naapurissa asustaa viitisen jenkkiä, kennel Abeleen. smile.gif Tosi mukavia ja energisiä koiria, rotu on valloittanut kyllä wub.gif
Red tiger
LAINAUS(<Aino> @ 3.4. 2005, 09:01)
Saiko Samba SERTin, vai?

Sai.. smile.gif Kyllä sitä jenkin laittamista kannattaa iha oikeesti miettiä. Nyt kun asun asfaltin keskellä, niin epätoivo meinaa välillä iskeä.. maalla ihan eri juttu.

Ja nuo suojapuvut on kyllä aika paha. Ei ne risut niin paljon turkkia takkuunnuta kun puku. Mutta jokainen tekee tyylillään, mä en tykkää niitä käyttää.
WeraElisabeth
Mä käytän mun jenkillä kurapukua oikeestaan vaan suojalumikeleillä,kun sellaisilla keleillä sen turkkiin tulee lumipanssari 15minsan sisällä.Silloin se ei todellakaan pysty liikkumaan kun jalatkin on erittäin suuren halkaisijan omaavat lumitolpat.
Tälläisilla keleillä kuin mitä nyt on ollut pesen turkin 5päivän välein.
Charmy
Meille meinasi tulla Jenkki virosta, mutta uros ei sitten koskaan saapunutkaan suomeen,sillä sijoittaja ei halunnutkaan ottaa sitä.. ;___; Mutt kyllä minä vielä joskus.. 8D
Quéta

Tässäpä olisi yksi ihanista hoitokoiristani.. wub.gif

Kuvassa siis esiintyy Pekko smile.gif vir.nimeä en muista! laugh.gif
Kukkis
Pekko on todella kaunis. Olet onnekas kun sinulla on noin kaunis koira.
barkless
Kyllä sitä omaa jenkkiä tässä haaveilen. Luonne on mun mielestä maailman upein ja niin on kyllä ulkonäkökin. Veljeni jenkin turkkia hoidin ja käytin sitä parissa näyttelyssä. Tässä kuvassa se on viimeisiä hetkiään melkein pitkässä turkissa.

Sori, on hieman iso kuva..
On vähän hölmön näköisessä trimmissä, mutta ei mahda mitään smile.gif
Red tiger
Huh.. tänään tuli 3 jenkkiä laitettua taas kuntoon, monta tuntia vierähti, ja vaan yks oli täydessä turkissa. Huomenna taas lisää puunattavaa.. biggrin.gif
Quéta
LAINAUS(Kukkis @ 27.4. 2005, 11:49)
Pekko on todella kaunis. Olet onnekas kun sinulla on noin kaunis koira.

Pekko ei siis ole oma koirani wink.gif vaan yksi ihanista hoitokoiristani wub.gif biggrin.gif

Pekko on kyllä todella nätti, on aika kohtalon ivaa se sen jalka.. sad.gif
Fanci
Moikka! Onko kenelläkään veteraani-ikäisiä jenkkejä? Olisin kiinnostunut kuulemaan minkälaisia vanhuuden vaivoja niillä on. Mulla on 12- ja 14-vuotiaat jenkkineidit. Vielä ihan virkeitä, onneksi! Nisäkasvaimia on molemmilla jouduttu poistamaan. Nuorempi on terve kuin pukki (eilen käytiin lääkärillä), vanhemmalla on takakinttujen polvet löystynyt, että se hieman köpöttää. Hyppää kuitenkin sohvalle ja autoon (vanhoja agikoiria). Kuulo on muuttunut hyvin valikoivaksi molemmilla... smile.gif
Red tiger
Mun vanhin on nyt 10-vuotias, ja vanhoja ollu muutenki. Napilla ei pahemmin muuta vaivaa ole kuin takapää, joka meinaa olla vähän huono leikatun polven takia. Ja nyt pitäis yksi nisäkasvain poistaa. Mutta onneksi vielä ihan virkeä vanhus!
saija
mulla on kans hoitokoirana jenkki jonka kanssa käydään mätsäreissä....
diva
kyllä jenkki on iahan rotu.. wub.gif
tietääkö joku jos ois täällä Vaasassa tai Vaasan lähellä
joku joka omistaa jenkkejä?
saija
ei tietoo unsure.gif
saija
nyt kaikki jenkki ihmiset tänne kirjoittelemaan biggrin.gif
-inessa-
Minäkin olen nyt kovasti jenkkeihin ihastunut wub.gif Kyllä sitten joskus tännekkin sellainen luultavasti tulee smile.gif
Red tiger
Huih. Keskiviikkona on sitten mun ja Samban ek TOKO startti. Kyllä jänskättää.. Jos vaan neiti keskittyy, niin kaiken pitäisi olla klunnossa. Minä hermoilen jo nyt ihan hulluna, saas nähdä miten paikan päällä..
Agikisaankin ollan ilmottauduttu, viikko vielä siihen. Tuli vaan sellanen olo että mitään tekosyytä ei enää ole lykätä niitä ekoja kisoja, ja samantien lähti ilmottautumiset. Laitan sitten tarinaa miten meni.. toivotaan että on jotain kerrottavaa (muttei liikaa) wink.gif
<Aino>
Haluaako joku trimmaustaitoinen kertoa vähän, pääpiirteissää, että miten jenkkiä trimmataan? Olen erittäin kiinnostunut, ja (onneksi) yks kasvattaja on luvannut opettaa mua trimmaamaan smile.gif
-Saana-
Itsen en pahemmin jenkkien trimmauksesta tiedä, mutta http://amerikancockerspanielit.com, tuolta löytyy muistaakseni jotain turkinhoito-kohdasta smile.gif

//Muoks. siis ensin pitää klikata rotuesittely- kohtaa wink.gif
<Aino>
^ Joo kyllä mä oon käyny kattomassa tuolla, useastikkin, ja ainut juttu mitä en jenkille osaa turkinhoidossa tehdä, on trimmaus
¤janette¤
Mun suuri haave on joskus saada esittää jenkkiä junnuissa wub.gif mutta katotaan toteutuuko toi smile.gif
Red tiger
No en mäkään mikään trimmaaja vielä ole, mutta kotitrimmiin noita omia laitan, niin voinhan mä jotain sanoa.. vaikka oppimiseen menee monta vuotta, hikisiä tunteja ja liian lyhyiksi tai kuopille kaluttuja koiria.. biggrin.gif

Eli näin pääpiirteittäin.

Kuono, kaula, korvat ajetaan koneella. "Tukka" ohennetaan ja muotoillaan ohennussaksilla. Selälle ei tehdä juuri mitään -> pesun yhteydessä veitsellä/nypitään/"rautakouralla", mutta EI koneella, eikä mielellään saksillakaan (tietysti siistitään ja "tursakkeet" pois). Alalinja, tassut muotoillaan suorilla saksilla. Häntä, hännänjuuri (ja muutenki koko peräpeili) saksien ja koneen yhteistyöllä. Kaikki koneenjäljet ja muu viimeistely ohennussaksilla.

Ja mitä tämä tarkoittaa?

Korviin jätetään hapsut, eli korvia ei ajella kokonaan, vaan vähän alle puolivälin. Kaula, leuka, korvien aluset yms paikat 15-10 terällä vastakarvaan (ja maalaisjärkeä peliin, kaulaa ei jyrsitä nahkoja myöten pois). Eturintaan jätetään rintahapsuista "kolmio" ettei rinta näytä lituskalta. Huulipoimuista tärkeää saada ylimääräiset karvat pois, samoin silmien alta. "Tukkaan" ei ikinä kosketa koneella, vaan rajat ja ylimääräiset tosiaankin ohentajilla pois. Niskalinja pitää säilyä, eli kaikkia karvoja ei saa ohentaa pois.. (kokemusta tästä)

Tursottavalle selälle ei hetkessä voi tehdä mitään jos sen haluaa joskus kuntoon -> ajaminen ja saksiminen vetää kiharalle, eikä ole ihan helppoa saada enää suoraksi. Vaatii siis "jatkuvaa trimmaamista" jos kasvaa paljon. Eli kuollut karva nypitään pois.

Tassuista ylimääräiset pois, mutta ei niin paljon että kynnet näkyy! Muotoillaan tasaiseksi "kerrostamalla". Ylimääräiset mahakarvat lyhennetään niin että saadaan tasainen alalinja.

Häntä trimmataan miten halutaan, voi ajaa koneella piiskaksi tai jättää setterin viuhkan, ihan mistä tykkää. Hännän viereen molemmin puolin samanlaiset kolmiot kuin eturintaan. Hännän kiinnityskohdasta ei oteta paljon pois, vain jos on ylimääräistä, ettei häntä näytä matalalta. Hännänalus siistitään.

No siinä jotain. Se joka ymmärsi, saa 10 pistettä ja papukaijamerkin.. Trimmaamisesta ei oikein voi kertoa jos ei näe samalla miten tehdään. Ja sen oppii vain kokeilemalla.. Mutta opetteleminen on hauskaa! Kannattaa vaan muistaa että kun ekaa kertaa ottaa sakset käteen, kannattaa varmistaa ettei koira ole menossa näyttelyyn.. thumbup.gif
<Aino>
Kiitos Nyyti smile.gif Kyl mä tajusin, oikeestaan kaiken wink.gif
Rochas
Kiitos paljon, Red Tiger, oli kiva lukea jenkin trimmauksesta vaikken varmasti näitä tietojani ihan pian ainakaan pääse hyödyntämään. wink.gif Ihan uusi tieto oli, että jenkin selkä nypitään, ei todella ole tullut mieleenkään.
veau
Kysyisin jenkistä metsästys koirana. Jos ihan pelkkään metsästykseen jenkkiä käyttää, kannattaa varmaan leikata koko turkki lyhyeksi. Haittaako tämä runsas turkki metsällä, tai vaikka jos MEJÄä innostuu harrastamaan? Meidänkin koirat kun mejää harrastetaan ovat ihan risuisia ja turkin selvittämisessä menee monta tuntia sleepy.gif (kyseessä cockeri, tämä englantilainen)
Red tiger
Niin.. jenkki metsästyskoirana..

Hienoa että joitakin vielä kiinnostaa ajatella jenkkiä metsästyskoirana, monille se on vain kaunis näyttelykoira. Enää ei kovin montaa "metsästävää" jenkkiä ole, eikä monista jenkeistäkään siihen enää ole. Oikeaa metsästystä en ole muiden jenkkien kuullut enää harrastavan kuin äitini edesmennyt Sanni, joka etsi puput Nita-ajokoirallemme. Nämä koirat metsästivät todella parina. Sanni haki ja ilmaisi, Nita ajoi. Jos tuli hukka, Sanni taas hakemaan.. laugh.gif

Tästäkin kyllä on aikaa siis monia monia vuosia, ja silloin jenkkikin oli hieman erilainen. MEJÄssä kyllä on muutamia jenkkejä, ja siellähän ne hyvinä nenänkäyttäjinä pärjäävät. Nappi kisasi kyllä MEJÄssä turkin kanssa, mutta kun näyttelyhommat väistyivät kokonaan, lähti Napiltakin turkki, ja metsähommat helpottuivat huomattavasti. Kyllä täytyy olla hieman masokisti jos välttämättä haluaa pelkästään MEJÄ -koiralla pitää pitkän turkin, on se niin vaativaa hommaa. Likaista koiraa kun ei kannata viedä metsään, puhtaaseen ei tartu yhtä paljon roskia, ja metsäreissun jälkeen peseminen on taas edessä. Kannattaa todella harkita jaksaako koko ajan koiraa kylvettää.

Eli kylläpä näillä "metsästys" ja metsästys -jenkeillä yleensä turkki on aika lyhyt, mutta mikä estää osallistumasta turkillisellakaan? Mikä olisikaan parempi harrastus jenkille kuin MEJÄ!
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.