Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Lonkkakuvat!
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
-tiksuli-
Mikä on teille se raja lonkkakuvissa, että tekisitte pentuja? eli onko se B vai C se raja?
Chaka
Mun mielestä C-lonkkainen saisi olla muuten aivan erinomainen, tai sillä täytyisi olla jotain sellaista annettavaa rodulle jota ei terveemmiltä yksilöiltä löydy, ennen kuin sitä kannattaisi käyttää jalostukseen. Sukua olisi myös hyvä katsoa, jos kaikki koiran sisarukset esim on D-lonkkaisia, niin eihän siitä sillon mittään tule... wink.gif

Mulle saisi kasvattaja aika pitkään ja perusteellisesti selittää C-lonkkaisen käyttöä jalostukseen ennenkuin pennun uskaltaisin ottaa. Roduissa on varmaan eroja tässäkin asiassa, mutta tämä pohdinta tuli shelttien osalta.

nim. Mittään en mistään tiiä, mutta sanoinpa sittenkin
Nassikka
En minäkään mistään tiedä, mutta mielipide kehiin..

Omasta mielestä jos-B lonkkainen on muuten terve kaunis ja "hyvä luonteinen" millä tuota nyt mitata, luonnetestillä tms. niin jalostukseen vaan biggrin.gif Mutta ainahan on parempi jos A-lonkkaiset lähtisi.

C-lonkkaista en käyttäisi.
<Iida>
Itse en kyllä C-lonkkaiselta vanhemmalta pentua ottaisi rolleyes.gif
Jasmin
Noista lonkista ei ksokaan tiedä, onko syy ollut pentuajan ruokinansa, liikunnassa yms. vai missä. Sitähän sanotaa, etä pennut ovat syntyessään tervelonkkaisia, mutta mistä sitä tietää. Täytyy siinä perimälläkin olla jotain osaa.

Itse en C-lonkkaisten vanhempien pentua ottaisi, B-lonkkaistenkin jälkeläistä joutuisin miettimään.
Wilma01
A ja B lonkkaiset menee läpi. C:t ei.
Millan äipällä on lonkat B/C, mutta tuolloin en tiennyt mitään lonkkaongelmasta. Tson olisin mä luultavasti kuitenkin sen ottanut wub.gif
Millalla kuitenkin lonkat on B:t.
~Piia
Itse voisin ehkä ottaa pennun, jos vanhemmilla on B-lonkat tai B/C:t, mutta silloin koiran pitäisi olla muuten melko virheetön tapaus. B- ja C-lonkat kun ei periaatteessa haittaa koiran elämää, jos koira on tarpeeksi hyvässä lihaskunnossa (ja muutenkin, ettei hirmuinen tynnyri ole). Valitettavan monet huonolonkkaiset koirat ovat kuitenkin vielä huonossa kunnossa, joka vaan rasittaa lonkkia lisää sad.gif Mutta varmaan pitkään miettisin, että haluaisinko huonolonkkaisilta vanhemmilta koiraa.

Sitten taas jalostukseen en käyttäisi koskaan huonompia kuin B-lonkkia. B-lonkillakin miettisin, että onko oikeasti niin hyvä koira. Eli itse joskus tulevaisuudessa jos alan kasvattamaan koiria, pyrin käyttämään pelkkiä A-lonkkaisia tai A/B-lonkkaisia. Eli vatäisin rajan A/B-lonkkiin. B-lonkat ovat kuitenkin virheelliset ja niiden käyttö jalostuksessa tulisi jättää mahdollisimman vähälle. Ja tämä ei siis ollut mikään asiantuntijan lausunto, vaan maalaisjärjellä ajattelevan ihmisen mielipide biggrin.gif (tosin aika vahva sellainen).
Marika
Meitin toisella koiralla on A lonkat ja on jalostukseen jalostettu tongue.gif... Turhan epäselvä ja vahemmilla oli A ja A, Itse voisin kyllä ottaa vielä B/B ja jos hyvä kuntoinen niin C/C tai B/C
mhv
Hyvin pitkälle kattelisin sukuja... Jos emä/isä on A ja pentueen muut C, D jne. niin eipä välttämättä juuri innostaisi! Mutta jos vanhemmalla C ja pentueen muut A:ta niin voisinpa ottaa... Toki siinä paljon vaikuttaa myös luonteet koko pentueessa ym. Mutta noilta linjoilta lähtisin. smile.gif
iikku
Vaikka koira olisi aivan mielettömän hieno ja mahtava luonteinen, niin en käyttäisi jos sillä olisi C-lonkat. Korkeintaan B, mieluiten A.

En hanki koskaan pentua C-lonkkaiselta nartulta (tai jos uroksella oli C-lonkat).
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.