Laitan tahan nyt yhden jutun, jonka kirjoitit yhdelle toiselle palstalle mun borderi pennustani ja sen siskon tempauksista.. Jos toiset pelkaavat keinua, niin tama kaksikko on ihan hulluna siihen..
Enka viela KOSKAAN ole sita harjoitellut harjoittelemalla..
Borderterrit, sanon mina..
Eli meilla taalla Kanadassa on tuossa pihalla keinu, A, muutama hyppy, rengas seka kepit. Esteen sijaitsevat paikassa, missa kayn usein koiria juoksuttamassa, tai siis lahes paivittain, ja paikka on aidattu. Mutta itse asiaan. Hotti ja Diva ovat tassa seurailleet, kun muut koirat (lue: kaksi, Bunty, pentujen ema seka Trinket "kisakoirani") ovat hyppineet ja loikkineet, kiivennyt Aata ja mennyt keinua, itsekseen, riehumisen valissa. Ja kuinkas ollakkaan, tama kaksikko tekee samoin.
Kun ne olivat noin 2-3 kuukaden ikaisia (en muista tarkkaan) tein kummankin kanssa yksityiharjoittelua, missa harjoittelin vieraalle pinnalle astumista. Ja vieras pintana oli keinu, ja teimme vain niin, kun etutassu/-tassut koskivat keinuun, tuli makupaloja.
Samoin teimme Aan kanssa, mutta kun aan ollessa isompi ja jyrkempi, pidin koirat niin, etta kun ne nostivat tassut johonkin, siis vain etutassut, tuli palkka. Koskaan en vienyt loppuun asti, tai edes niin etta koko koira oli kokonaan esteella.
Noh, tasta viisastuneensa ne tietysti ajattelivat, etta jee, nuohan on kivoja, ja paattivat niita suorittaa yksinaan. Alussa lahinna vain keinua. Aina kun silma valtti, oli jompi kumpi menossa keinulle, ja mina sitten aina sydan kylmalla juoksin niita sielta huutelemaan pois.
Silloin ei viela ollut edes lunta, mika olisi estanyt keinun ramahtamisen, kun eraana paivana, taas samoissa aikeissa, olin koirien kanssa peuhaamassa ja kuluttamassa niitten energiaa, kun kuulin pam, ja mitah, Hotti oli mennyt keinun kokonaan ja istui keinun alastulossa sen nakoisena, etta "missa se makupala oikein on?".
Minahan siina ajattelin, etta kiva, nyt tuli keinukammo sille kuitenkin ja menin sen luokse iloisesti hopottaen ja palkaamaan, etta ei tulisi mitaan traumoja, ja kun olin kaskemassa pois, tama herra H meni uudestaan keinun, niin kuin vanha tekija. Mina siina sitten suu auki katsoin, hyva kun tajusin keinun paasta ottaa kiinni, etta ei rahamtanyt alas.
Ja tasta lahtien, molemmat, Diva on tehnyt kanssa samoin kuin Hotti, ne molemmat rakastavat keinua ja ovat aina menossa sille..
Joskus ne suorittavat rengasta Buntyn tai Trinketin perassa, kun ne niita hyppelevat. Mun piti ottaa hypyistakin rimat pois, ettei ne hypi niita liikaa.
Ainoa, mita olemme "harjoitelleet" on keppien valista juokseminen, ym. riuhuminen "radalla", jotta kokevat agiesteen ihaniksi.. Valilla oikein tuntuu, etta ne ei muuta ajattelekkaan, kun kimean haukku kuuluu jo, kun menemme sinne pain.. Agiesteiden lomassa meidan oli vain tarkoitus juosta ja pitaa hauskaa, ei "treenata" omaehtoisesti niita..
Juttelin tuossa yhden tuttuni kanssa, jolla on 8-10(?)kk ikainen Sheltti. Kyselin, mita han on harjoitellut sen kanssa ja sitten lopuksi sanoi, etta keinu on ainut, mita se ei ole viela ottanut. Heh, se on ainut, minka nuo on suorittanut kokonaan, ja senkin omasta hulluuden"halusta"..
Etta sellaista taalla.. Ja ihan selvyyden vuoksi, en ole treenaamassa viela niitten kanssa mitaan agiestetta, nehan ovat vasta 4.5kk ikaisia, eli aivan liian vanhoja. Kunhan nyt pidamme hauskaa esteiden lomassa ja samalla yritan itse niita! toppuutella, etteivat suorittelisi niita koko aikaa.
Keinullekin piti tehda viritelma, jotta ne eivat yksin kertaisesti paase sinne.. Kylla me viela joskus harjoittelemme sitten ihan tarkoituksella, mutta ei viela..