Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Shetlanninlammaskoirat
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
Sivuja: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
-Saana-
Shelttihän on tosi oppivainen rotu.Varmaankin koulutus onnistuu parhaiten nameilla, mutta niitä ei saa antaa liikaa.

Ja turkin mä harjaan noin parin viikon välein.Ensin kastelen turkin vedellä (suihkutan suihkupullolla vettä turkkiin) ja sit harjaan irtokarvat pois.Sen jälkeen viimeistelen turkin kammalla, jonka jälkeen tarkistan tassut.Jos tassunpohjiin on kasvanu paljon pitkää karvaa, leikkaan niitä ja sit homma on hoidettu... rolleyes.gif

Jos jollain on lisäiltävää niin lisätkää ihmeessä... shifty.gif
<Iida>
Mä oon aivan ihastunut sheltteihin wub.gif ! Valitettavasti sellaista nyt ei ole mitenkään mahdollista ottaa, kotona kun asustaa jo borderterrieri ja 9kk vanha aussie. Ja tuskinpa tullaan kolmatta koiraa ottamaan. Onneks pääsee lukion jälkeen omaan kämppään ja sitten pitää katsoa onko mahdollista ottaa koira wub.gif . Toiseksi koiraksi toivoin shelttiä, mutta äiti halusi palveluskoiran itselleen harrastuskoiraksi. Että se siitä.

Aivan ihania shelttiläisiä teillä, mitä noita kuvia kattelin smile.gif
<Iida>
Piti vielä kysyä tuosta shelttien arkuudesta. Ilmeisesti se vaihtelee yksilöittäin, meidän agilityryhmässä on kolme shelttiä ja niistä kaksi on melko arkaa ja yksi varsinainen rämäpää. Näkyykö arkuus jo pentuna? Millaisia "villimmät" pennut ovat aikuisina?
Nassikka
Tosta näkyykö se pentuna ollaan varmaan miljoonaa mieltä.
Shammyä en päässyt pentuna katsomaan kuin silloin kun se haettiin. Silloin se oli pentueen reippain, mikään ei pelottanut tuli heti luokse ja iski hihaan kiinni naskaleillaan. Nykyään taasen todella arka, mikä tosin johtuu siitä ettei sitä pentuna oikein viety mihinkään. Oltii vaan keskenämme.

Soolo taasen arasteli kun tultiin sitä kattomaan, ei ollu heti tulossa moikkaamaan vähän varautuen katteli. Ja nykyään totaalinen rämäpää. Ei pelota koirat eikä ihmiset, kuin harvoissa tilanteissa. Soon hassu otus laugh.gif
<Iida>
Ilmeisesti asiaan vaikuttaa enemmänkin se, mihin koiraa on pentuna totutettu.

Tuttavallamme 4-vuotias shelttinarttu, joka tuli hänelle vasta 9-kuisena. Pentu oli asunut vanhemman naisen kanssa, joka kävi päivittäin töissä ja koira joutui olemaan yksin kotona. Yksin oleminen ei tietenkään vaikuttanut, vaan se että työpäivän jälkeen nainen vain käytti pentua lenkeillä ja leikki ja touhusi sen kanssa vain kotona. Koirasta hän joutui kuitenki allergian takia. Nyt aikuinen koira pelkää miehiä, vieraita ihmisiä, muita koiria, lapsia, rekka-autoja...

Kun sama tuttumme otti toisen sheltin, hän teki kaikkensa sen sosialistumisen eteen (totutti kaikenlaisiin ihmisiin, raahasi mukaansa töihin ostoskeskukseen, kävi juna-asemalla yms...) eikä minkään näköistä arkuusongelmaa ole, vaikka narttu olikin pentuna vähän arka.
Lovable
Onko sheltti herkkähaukkuinen?
hannaj
LAINAUS(Lovable @ 5.1. 2005, 13:24)

Shelttimme ollessa nuorempi ihmettelin tätä käsitystä, sillä koiramme haukkui todella harvoin. Nykyään kyllä innostuessaan haukkuu, esim. agilitykentän laidalla tai kun illalla laitetaan ruokaa.
Eli kun rohkeutta on tullut lisää niin myös haukkuminen on hieman lisääntynyt. Tämäkin ominaisuus paljon yksilöstä kiinni.
Nassikka
LAINAUS(Lovable @ 5.1. 2005, 16:24)

Riippuu koirasta.

Vanhempi koira haukku varmaan ekan kerran puol vuotiaana. Ainut missä haukkuu on oma piha kun joku kulkee ohi ja agikentällä. Muuten ei hauku.

Nuorempi taasen oli varmaan puolvuotiaana ekan kerran hiljaa...
CoLLieS
LAINAUS(aniz @ 27.7. 2004, 11:48)
Melkein meinasin päätyä johonki muuhun rotuun, mutta sitten sheltti vei mennessään. biggrin.gif
Haetaan Lammilta, eli joku 1,5 tunnin matka, katotaan miten koira jaksaa, tai enneminki miten mä jaksan. wink.gif No okei, eihän se nyt niiiiiin pitkä matka oo, mutta kuitenkin.. :> Niin siis Sinusvan kennelistä. (Ei toimi kotisivut ;> )
Emä on Golden Rose Night Princess ja isä Eastdale Black as Night.
Mäkin haluun meiän trikkipojantännenytheti! biggrin.gif Aiee.. Enää 12 päivää. biggrin.gif Varautukaa kuvatulvaan. wink.gif

Mahtaa olla todella hieno pentu, koska koiran isukki on todella hieno koira..smile.gif Onne uudelle pennulle... thumbup.gif trikit ne on sitten sulosii... wub.gif
Mitäs aiotte alkaa harrastelemaan ? smile.gif
Charmy
Oo..Siitä onkin aikaa, kun täällä kävin.. ^^ No..Mitäs kaikille kuuluu??

Lovable.. Kysyit että onko sheltti herk.haukkuinen.. Useimmin kyllä, mutta löytyy niitä hiljaisempiakin yksilöitä.. Omani ei hauku kovin herkästi, mutta ilmoittaa kyllä tarvittaessa asiasta, kuin asiasta.. ^^
hannaj
^ihan hyvää kuuluu. Agilitykisakausi taas kohta käynnistymässä. wink.gif
Once
LAINAUS(hannaj @ 12.1. 2005, 20:35)
^ihan hyvää kuuluu. Agilitykisakausi taas kohta käynnistymässä. wink.gif

Sama juttu.
-Saana-
Minkäs värisiä shelttisiä teillä on?
mun on soopeli,jossa ihania punasia sävyjä...
tuunanen
en omista, mutta käyn tokossa Oona pennun kanssa.. Kesällä aloitetaan agility.. Viisas on kuin mikä.. Tajusi maahan menon melkein heti! Kaksi kertaa taisimme tehdä ja sitten jo se vain pienell avustuksella "rojahti" maahan! Viisas ja ihana! wub.gif oona on soopeli ja aika isonpuoleinen.. jos ei tuosta kasva niin eiköhän me näyttelyissä käydä... NO mutta junnukoira siitä (toivon mukaan) tulee.. biggrin.gif
<Iida>
Onko joku tulossa shelttinsä kanssa Turun näyttelyyn tammikuun lopussa? Aion tule kehän laidalle katselemaan mikäli jossain vaiheessa pystyn irtoamaan aussiekehästä wink.gif
Nassikka
LAINAUS(-Saana- @ 18.1. 2005, 08:25)

Shammy on tricolour ja Soolo merle.

Tänään taas agitreeneihin thumbup.gif Soolo kakru pääsee taas putkittelemaan biggrin.gif Kakru on hullun innoissaan kun se edes näkee putken tongue.gif Tulevaisuuden lupaus smile.gif

Turkkuusee ei olla tulossa, ainakaan koirien kera. Kumpikaan kun ei mitään näyttelystaroja ole, niin ei sitä kamalan pitkälle viitti. Saatetaan lähtee kattomaan kaverin kanssa, jos keksitää jostain rahaa. Ja selitys valmentajalle miks ei olla pelissä wink.gif
CoLLieS
LAINAUS(Charmy @ 12.1. 2005, 17:14)
Oo..Siitä onkin aikaa, kun täällä kävin.. ^^ No..Mitäs kaikille kuuluu??

Lovable.. Kysyit että onko sheltti herk.haukkuinen.. Useimmin kyllä, mutta löytyy niitä hiljaisempiakin yksilöitä.. Omani ei hauku kovin herkästi, mutta ilmoittaa kyllä tarvittaessa asiasta, kuin asiasta.. ^^

Hih... laugh.gif Charmyhan hei ei koskaan ikuna hauku.. teehee.gif .....pitäähän sitä lihapullia pyytää emännältä kun ei tuijottamalla saada... biggrin.gif
Once
LAINAUS(-Saana- @ 18.1. 2005, 07:25)

Tumma mahonki soopeli wub.gif
-Saana-
Mä aattelin ilmottaa meijän Hupin oulun näyttelyyn,ketkä on tulossa sinne?
*NiPa*
Meillä on sheltti uros Pikku Piskin Junius"Timi"(leikattu)... Timi tuli meille "vasta" kesällä ollessaan 3w., kun enoni joutui myymään sen allergian takian pois.... smile.gif Timi ei hauku muuten ollenkaan, paitsi sillon kun meille tulee joku tuntematon.... Harrastin Timinkans agilityä kesällä vähän, lähinnä alkeita harjoittelin... Haluaisin käyä Timin kans jossain mätsäreissä...Jos jollain on tietoja Timin sukulaisista niin pikaroi tai kirjusta tänne! smile.gif

Pikku Piskin Junius"Timi"
Synt. 31.05.2001
Väri: Mustavalkoinen
säkä: noin 50cm(vähä ylikorkee)
Kasvattaja: Haataja-Piipari M & Piipari S, Tyrnävä
Isä: Sefair Enchant Esquire
Emä: White Coastal Little Izaura
Psst. Avassani Timin isä! wub.gif
Nassikka
^Tervetuloa! flowers.gif

Onko sulla Timistä kuvia? Näytille siis biggrin.gif
WeKKu
Mulla ei oo shelttiä, mutta bestis on just hankkimassa sellaisen söpön karvaturrin wub.gif
*NiPa*
LAINAUS(Nassikka @ 21.1. 2005, 16:33)
^Tervetuloa! flowers.gif

Onko sulla Timistä kuvia? Näytille siis biggrin.gif

Ei oo vielä... dogrun.gif Sittekun skanneri liitetään tälle koneelle niin on... smile.gif
Nassikka
Mie jo luulin, et Noora tuli kirjottelemaa biggrin.gif Nää avat on hämääviä laugh.gif
-Saana-
LAINAUS(Nassikka @ 21.1. 2005, 22:02)
Mie jo luulin, et Noora tuli kirjottelemaa biggrin.gif Nää avat on hämääviä laugh.gif

samaa mäkin luulin... biggrin.gif stupid.gif
<Aino>
Mun kaverille kotiutu viikko sitten ihana shelttityttö Tessa, soopeli väriltään wub.gif voi että miten jollakin koiralla voi olla niin suloinen luonne happy.gif
Nassikka
Mie oon nyt tullu siihen tulokseen että merle sheltit on hulluja. Ei enää ikinä biggrin.gif
Just tossa _yritin_ korostaen sanaa yriti pestä ja trimmata Soolon. Ei elämä tota kakaraa. Shammyn kanssa tohon koko touhuun menee maksimissaan 45 minuuttia. Soolon kanssa siihen meni reilu tunti kauemmin. Ja jos huomenna arvostelussa ei lue jotain puhtaasta turkista... biggrin.gif

Toisapäivänä kävin mielenkiintoisen keskustelun miehen kanssa, jolla oli sileäkarvainen Kajala-tatuoinnilla varustettu mäyräkoira.

Mies: Onko noi seeffereitä?

Mie blink.gif Ei...

Mies: Mitä sitte

Mie: Shetlanninlammaskoiria

Mies: Ei ne kyllä lampailta näytä

Mie: blink.gif

Mies: Mut komeita on!

Mie: Kyllä on!

Sitte siihen tuli miehen kaveri joka kysy että kumpi oli komee kissa vai koira... rolleyes.gif Positiivisella mielellä näyttelyy wink.gif
Once
^hih aivan mahtava! biggrin.gif ei näytä lampailta ei...
Once
Yritä nyt sitten tässä vakavalla naamalla kirjotta kun shelttini maiskuttelee todella kovaan ääneen tuossa vieressä. Unissaan. No nyt se loppu. Tais olla meiän pojalla makea uni biggrin.gif
-Saana-
Iida:Pentunäyttelyynkö ootte matkalla?
Nassikka
^Jep Lahdessa käytiin. Kakara oli noljästä pennusta kolmas. Neljättä ei tosin sijotettu kun se ei antanu koskea. Mutta ihan hyvin silti biggrin.gif Tuomari sano, että esiinty paremmin ku kakkonen, mutta kantaa häntäänsä liian korkeella. (Miten nii.. whistling.gif )

Tällänen arvostelu saatiin.

"Sinimarmoroitu. Hieman synkän värinen. Vähän lyhyt runkoinen uros pentu. Hyvä tyyppinen pää. Hyvät korvat. Leikkaava purenta. Raajoissa hyvät kulmaukset. Häntä nousee liian jyrkästi ylös. Hyvä liikunta. Turkissa hyvä karvanlaatu."

Höriksen korvat hyvät biggrin.gif Ja eniten ollaan onellisia kun tuo purenta on nyt normaali. Se kun oli ennen yläpurenta, mutta se on nyt korjaantunut smile.gif
Noora
LAINAUS(Nassikka @ 21.1. 2005, 22:02)

Mä luulin itekin ja sit rupesin miettimään, että en tietääkseni ole kirjoitellut tänne lähiaikoina laugh.gif Pitää vaihtaa toi mun ava...

Hienoa, lisää mustavalkoisia shelttisiä palstalle smile.gif Innolla odottelen Timin kuvia.
*NiPa*
LAINAUS(Noora @ 23.1. 2005, 21:35)
Mä luulin itekin ja sit rupesin miettimään, että en tietääkseni ole kirjoitellut tänne lähiaikoina laugh.gif Pitää vaihtaa toi mun ava...

Hienoa, lisää mustavalkoisia shelttisiä palstalle smile.gif Innolla odottelen Timin kuvia.

Onko sullaki mustavalkoinen sheltti? Ne rulettaa! wub.gif
Noora
^ Jep, mustavalkoinen Simba poitsu löytyy täältä. Sen pärstä on tuossa mun avassa (ja jonkun muunkin biggrin.gif). Enemmän löytyy kotisivuilta smile.gif
*NiPa*
Ihana tuo Simba... wub.gif Kuinka korkee se muutes on? wink.gif
Once
Viime vuonna shelttejä starttasi agilityssä peräti huimat 3447! w00t.gif
iiris_
LAINAUS(Noora @ 24.1. 2005, 11:21)
^ Jep, mustavalkoinen Simba poitsu löytyy täältä. Sen pärstä on tuossa mun avassa (ja jonkun muunkin biggrin.gif). Enemmän löytyy kotisivuilta smile.gif

Ihana Simba! wub.gif
-Milla
Joo sheltistä itsekin tykkään kamalasti ja olen sheltin kanssa kuudesti junnuissa kisannut joista muuten viidessa sijoitus... ja kisasin ekan kisani sheltin kanssa... sama sheltti on koko ajan ollu... muutamia kuvia löytyy sivuiltani os www.geocities.com/dogrose_jh
~Lotta
Mäkin odotan tietoa, että saanko pienen palloni helmi-maaliskuussa wub.gif
Noora
LAINAUS(*NiPa* @ 24.1. 2005, 15:50)
Ihana tuo Simba... wub.gif Kuinka korkee se muutes on? wink.gif

Simba on jotain 40-43 cm. Ihan tarkkaa mittaa ei olla saatu, mutta vanhojen agisääntöjen aikaan olis menny maxiin, mutta nyt on medissä biggrin.gif
~Aino~
En ollut näköjään vielä vastannut tähän viestiketjuun, ihme ja kumma shifty.gif .
Täällä shelttipaimenia edustaa 3-vuotias tricolour Shet Up Don Giovanni, eli Usko.
Usko on luonteeltaan todella innokas ja vilkas koira, joka todella nauttii tekemisestä ja aktivoinnista (oikeastaan mitä vauhdikkaampaa ja menevämpää, sitä enemmän häntä heiluu), ja Uskon kanssa harrastetaankin pääosin agilitya, tokoa, koiratanssia sekä uutena tuttavuutena maastojuoksua.
Uskosta kuvia ja muuta tietoa voitte tutkiskella kotisivuiltamme, jotka muuten Noora on taivasti toteuttanut smile.gif http://ainork.vauhti.net .
Verdana
LAINAUS(~Aino~ @ 3.2. 2005, 20:58)
En ollut näköjään vielä vastannut tähän viestiketjuun, ihme ja kumma shifty.gif .
Täällä shelttipaimenia edustaa 3-vuotias tricolour Shet Up Don Giovanni, eli Usko.
Usko on luonteeltaan todella innokas ja vilkas koira, joka todella nauttii tekemisestä ja aktivoinnista (oikeastaan mitä vauhdikkaampaa ja menevämpää, sitä enemmän häntä heiluu), ja Uskon kanssa harrastetaankin pääosin agilitya, tokoa, koiratanssia sekä uutena tuttavuutena maastojuoksua.
Uskosta kuvia ja muuta tietoa voitte tutkiskella kotisivuiltamme, jotka muuten Noora on taivasti toteuttanut smile.gif http://ainork.vauhti.net .

Ihana koira. wub.gif
Nassikka
LAINAUS(Lotti|| @ 30.1. 2005, 21:41)
Mäkin odotan tietoa, että saanko pienen palloni helmi-maaliskuussa  wub.gif

Mistäs päin maailmaa pentunen on tulossa?

Me pidetään peukkuja, että pentunen tulee smile.gif thumbup1.gif
-Saana-
Nassikka;Mitäs sun shelttiset?
Nassikka
Mitäs ne, elelee rauhassa. biggrin.gif Shammyllä seuravat kisat Mikkelissä ja Soololla näyttely Lappeentrannassa, jos saan ilmot vielä postiin, siis jos se aika ei oo jo menny tongue.gif

Tässä muutama kuva lauantaisesta TOKO reissusta.

Soolo on kaunis pojjka wub.gif

Kuva: -Emppu-

Shammyn paikalla makuuta

Kuva: Emppu

Shammy seuraa

Kuva: Pikkarainen

Perusasento,vinona

Soolo seuraa, eikä silloin tarvi harppoa, mulla on oikeesti tollaset askeleet biggrin.gif

Peruasento:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v617/nassikka/tokosooloE3.jpg[/img]

Ja loppuun vielä riekkujat Pate ja Soolo
[img]http://img.photobucket.com/albums/v617/nassikka/toko_riekkujat.jpg[/img]
Kuva: -Emppu-

Jos mie sitten lopetan kuva terrorisoinnin. Näitä tuli jo aikamoinen liuta biggrin.gif
Wupsu
mulla ei oo kyseistä rotua sad.gif
mutta nähnyt onn jos jonkin väristä biggrin.gif
ne on kyllä söpöjä wub.gif
australianpaimenkoira
en omista mutta oon kyllä nähnyt niitä! ihan kivoja mutta aika säikkyjä ainakin osa niistä joista mä oon nähnyt! confused.gif
Wupsu
no mäkin olen ähnyt aika säikkyjä... mut ei kaikki ollu jotkut oli jopa uteliaita biggrin.gif
haluaisin saada sheltin wub.gif
Nassikka
Shelteissä on niitä yksilöitä laidasta laitaan. Mulla on ihmisiä totaalisesti pelkäävä, eikä muut koiratkaan aina kaikkein kivoimpia ole.

Toinen taas on ylisosiaalinen ja rakastaa kaikkia ja kaikkea wink.gif
Wupsu
jep.... jep... joka koira on omanlainen laugh.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.