Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Hauskoja kommentteja
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 5: Pystykorvat ja alkukantaiset koirat
Sivuja: 1, 2
Lovable
Mitä sanottu pystykorvistanne?

Hoitokoiraani japaninpystykorvatyttöä kun olin lenkkeilyttämässä, niin eräs vastaantuleva setä sanoi: "Minkä rotunen toi on? Onks toi se saksanseisoja vai mikä?"
Eden
No mulla on sen verran tuntematon rotu, että moni veikkaa basenjiksi tai pinseriksi. Eipä ole kauaakaan siitä, kun yksi snautserinomistaja puhui mulle snautserit & pinserit yhdistyksen jostain erikoisnäyttelystä tms. En tajunnut heti, että luuli mun koiraa pinseriksi, kun ajattelin että puhuu niinkuin oman koiransa kannalta. No, korjasin asian kuitenkin myöhemmässä vaiheessa. Joku on sanonut jopa Australian Ridgebackiksi! (hienosti englantilaisittain ääntäen) laugh.gif

Rotu on siis Thai Ridgeback.
osku^^
Minulta on monesti kysytty että onhan tämä se; suomenlapinpystykorva ? biggrin.gif
Töppöjalka
Kerttua(suomenlapinkoira) on joskus joku luullut karjalankarhukoiraksi, mutta yleensäkkin kaikki sen lapinkoiraksi aina tunnistaa.

Yleensäkkin hirmu monet ovat aina Kertusta kiinnostuneita ja tulevat kyselemään että "onko tämä se lapinkoira?" yms. Varsinkin kaikki vanhat ihmiset aina tulee kyselemään ja sitten se alkaa muistelemaan että "meilläkin oli joskus tämmöinen lapinkoira ja se oli sitten maailman paras koira ja sitten kun se kerran..". Noh mikäpäs siinä, ei se Kerttua yhtään haittaa vaikka rapsuttelijoita ana riittää. rolleyes.gif

No nyt meni kyllä vähän aiheen vierestä mutta.. hih.. biggrin.gif
Sandra
Mittelspitz ei nyt kuulu niihin ihan tunnetuimpiin rotuihin. Tässä muutamia tapauksia:
Hei, minkäs rotunen toi on? Onks se japaninpystykorva?
Ompas sulonen perhoskoira!
Minkä rotunen toi on? Näyttää ihan valkoiselta länsiylämaanterrieriltä...(vaikka Otto on kylläkin ruskeanharmaa tongue.gif)
ja sitten tietysti on niitä, jotka kysyvät jotain tähän tyyliin "onkos toi suomenpystykorvanpentu" tai jotain vastaavaa...

tää on kyllä vähän OT, mut laitan kuitenkin:

Mummin ja papan 11-vuotiasta kultaistanoutajaa Viniä, joka muuten ontuu, kun sen nivelet on kipeytyneet vanhemmiten sad.gif , luultiin pennuksi "kun se on niin leikkisä". No, yleensähän kultsut on leikkisiä...
Heints
Meidän poikien rotuakin (ophjanpystykorva) aina kysellään, se kun ei ole järin tunnettu rotu.. Monesti kysytään vaan että onko ne suomenpystykorvia tms.. Ei oikeestaan mitään erikoista smile.gif

Mutta kerran muutama vuosi sitten kun olin Piekon (vanhempi hurttani) ja kaverini, jolla oli samanvärinen, mutta paljon isompi pointteri matkassa, mätsärissä. Pojathan siinä tienreunassa oli vierekkäin ja mussuttivat ruohoa (tai mitä tekivätkään) kun siihen tuli joku äiti pikkutytön kanssa (tietenkin ymmärrettävää kun oli lapsi). Pikkutyttö sanoi jotain tyyliin "Voi, äitikoira ja lapsikoira" jotain tommosta ^^ Molemmat uroksia ja toinen on 40cm pitkähkökarvanen, pystykorvanen, kippurahäntänen; toinen ehkä 60cm(?!), lyhytkarvanen, luppakorvanen ja pitkä-&suorahäntänen. Aivan saman näköisiä laugh.gif
Saara82
Nataa (itälaika) on luultu useammin kuin kerran karjalankarhukoiraksi. Sitten usein kysytään että onko se länsi vai itälaika... rolleyes.gif
san-na^
No harmaa on yleensä jämtti, vslkeesta taas niitä on vähän useempia vaihtoehtoja, ei ees jaksa kirjottaa niitä. Paras on kuitenkin portugalinpodenko! laugh.gif biggrin.gif Yks mummeli tuli ja kysy että onkos tää portugalinpodenco ja mä vedet silmissä että ei, kyllä tää on ihan valkoinen ruotsinhhirvikoira. Ja tätönen oli ihan pihalla.
Maritsa
Huskyja on luultu lähinnä laikoiksi ("onkos tämä nyt se itä-vai länsilaika?"), Iksua (suuri valkoinen uros) jonkun kerran valkoiseksi paimenkoiraksi. Noona taitaa olla ainut jota ei ikinä miksikään muuksi kuin huskyksi luultu, kiitos sinisen silmän. Monella kun tuntuu olevan se harha käsitys, että huskyilla olisi aina siniset silmät (ja että ne olisivat musta-valkoisia/harmaa-valkoisia), vaikka itse asiassa kaikki värit niin turkissa kuin silmissäkin ovat sallittuja cool.gif

Merri-porokoirasta eräs sakemannin omistaja tuli kysymään Merrin ollessa pentu, että onko tämä saksanpaimenkoira wink.gif Aika hauskaa kun rodun harrastaja erehtyi..
Titta
Nasua (jämtti) on luultu monesti Norjan harmaaksi blush.gif Sekä joiltakin tulee joskus kommentteja "Mikä susi sulla on" lookaround.gif
Erjis
Meidän cirnecoita on luultu mm. basenjiksi, whippetiksi ja pinseriksi ja joskus harvoin myös faaraokoiraksi. Ja kyselipä kerran eräs dobermannin omistaja, että mistä olet noin ihananvärisen dobermannin pennun löytänyt!
Meridian
Mun Borista ei oo kukaan luullu miksikään, kerran yks mies joka tuli vastaan kysy et "onko tuo lapinkoira?" ja sit ku mine sanoin joo, ni se sano et niil on ruskea lapinkoira. tongue.gif
HoneyDream
Pommia luultu kissan-tai oravan (?) pennuksi, siiliksi ja vaikka miksi rolleyes.gif
Myös kleiniks on luultu...
Eppunen
Olinpa muutama vuosi sitten pohjiksen kanssa lenkillä. Vanhalla neidillä on tapana vetää joka risteyksessä oikealle "jos vaikka pääsisi äkkiä kotiin!". Taas oltiin eräässä risteyksessä, meneillään tahtojen taistelu. Bellalla oli häntä alhaalla. Ohi kulki nainen lapsen kanssa. Nainen sanoi "Katsopas kun on söpö pentu" wink.gif Niin, yleensä kai pennut eivät osaa kävellä hihnassa wink.gif

Bella se täytti juuri viime viikolla kymmenen vuotta!
-Heidi-
Meillä on siis perunkarvatonkoira..
Lukuisia rotuarvauksia on tullut, joista yleisimmät ovat olleet meksikonkarvaton tai harjakoira. Useammin kylläkin on veikattu oikeaa rotua jos jo näin pitkälle on tiedetty tongue.gif
Aika usein ihmiset tulevat lähempää katsomaan ja koskemaan Tarua ja toteavat "tällähän ei ole karvaa!" Ai jaa? innocent.gif
Sitten on näitä mitä olen jäänyt jälkeenpäin miettimään; whippet ja kääpiösnaku (??) Whippet menee vielä jotenkin läpi mutta tuo käppäri laugh.gif
Niin, naapurin poika sanoo meidän koiraa "seeprakoiraksi", on kuulemma niin seepran näköinen wub.gif
delanne
Minulla 6kk vanhan kleini, jota yleisimmin luullaan laivakoiraksi - turkki kun nääs on vielä "pikkuisen" kesken. smile.gif Sitten tietysti pommiksi ja mitteliksi myös, ketkä yleensä rotua tunnistavat niin arpovat näiden kolmen (pommi, kleini, mitteli) välillä. Ja myös karjalankarhukoiraksi on luultu (väriltään musta). cool.gif
isaliini
laugh.gif Mulla on luultu kumpaakin sekarotuisiksi... "mitä rotuja tässä on?" Basenjiani eivät ole monet kysyjät tunnistaneet basenjiksi, koska se on tricolour wub.gif tai sitten monet ovat kysyneet että "onko se basenji, ne tiennytkään että niitä on tämän värisinä!" Kaikista paras lienee kuitenkin meidän entinen nuohooja, joka pelkäsi tulla meille jos meillä oli "vapaana sisällä se dobermanni" biggrin.gif tongue.gif
Lisäksi basenjiani on luultu mm. pinseriksi.
Lunnikoiraa ei tiedä ainakaan näyttelyiden ulkopuolella paljon kukaan (tosin nykyään jotkut tunnistavat sen talvella tulleen telkkariohjelman ansiosta!), monet sanovat vaan ketuksi ja ketunpojaksi wub.gif Hirveen monet ovat luulleet koiriani samanrotuisiksi, veljeksiksi, isäksi ja pojaksi...! tongue.gif Ovathan ne toki terhakoita ja ryppyotsaisia ja lähes samankokoisia, mutta mutta...
Sherel
Rappia (lunnikoira) on luultu ketuksi ja basenjiksi. sitten kyllä ehdottomasti parhaita ovat pitkäjalkainen corgi ja phaléne. thumbup.gif
anemone
Huskyjani on luultu mm. susiksi, koirasusiksi, laikoiksi, lapinkoiriksi, valkoiseksi paimenkoiraksi (valkoista urostani), lapinnoutajiksi rolleyes.gif ja mitähän vielä...
Lapinkessu
Yleensä kukaan ei tule esittämään arvailuja vaan suoraan kysyvät että minkä rotuisia noi on ja ovat sitte ihmeissään ku kaikki on lapinkoiria kun ovat niin eri näköisiä! Tai no nyt ku on toi kessuki mukana ni siitä yleensä hoksataan että se on jo eri rotua... Kessua on sitte luultu kiinanpalatsikoiraksi ja yhessä näyttelyssä joku nainen tuli jutteleen että on sulla nätti lapinkoiranpentu... just joo, piti siinä sitte sanoa että toi toinen on lapinkoira mutta tää on keeshond.
Sooz
Pikiä on muistaakseni kerran luultu norjanharmaaksihirvikoiraksi biggrin.gif Suomenlapinkoira tuo otus on, vaikka väri onkin harmaa tongue.gif
Pulina
Vaikka mulla onkin suomenlapinkoira eli ei mikään niin kovin harvinainen rotu, mutta koska se on musta niin sitä on luultu ruotsinlapinkoiraksi.
Leimu
Miksua (porokoira) on luultu hyskyksi! Kyseessä oli kuitenkin Saariselällä lomaillut japanilainen, joten ei haittaa.. On se niin tyhmää, kun ajatellaa, että lappilaiset koirat mielletään joksikin hyskyksi! angry.gif
Wanssu
Wandaa (samojedinkoira) on luultu japaninpystykorvaksi blink.gif Mielestäni hieman koko eroa biggrin.gif
Samojedinpystykorva on myös aika yleinen nimitys samojedinkoirasta.
Paras oli kyllä silloin kun Wanda oli vielä pienikokoinen pentu kun eräs nainen kysyi: "Tuleekos tuosta semmoinen samojedinpystykorva" Juu no eiköhän se sellainen "samojedinpystykorva" ole jo nyt vaikka pentu onkin rolleyes.gif
Pötkylä_
LAINAUS(isaliini @ 20.8. 2004, 08:39)
laugh.gif Mulla on luultu kumpaakin sekarotuisiksi... "mitä rotuja tässä on?" Basenjiani eivät ole monet kysyjät tunnistaneet basenjiksi, koska se on tricolour wub.gif tai sitten monet ovat kysyneet että "onko se basenji, ne tiennytkään että niitä on tämän värisinä!" Kaikista paras lienee kuitenkin meidän entinen nuohooja, joka pelkäsi tulla meille jos meillä oli "vapaana sisällä se dobermanni" biggrin.gif tongue.gif

*nauraa* Dobermanni... pinch.gif
Musti
Olin kerran kävelyllä Millin (pomeranian) kanssa. Menimme erään päiväkodin ohi, kunnes kuulin jonkun pikkupojan sanovan äidilleen: "kato äiti, toi tyttö taluttaa oravaa!". Käännyin, ja näin pojan osoittavan minua. Kyllä se vähän nauratti... : DD
^Minna^
Johan yks ihminen totesi tuosta valkoisesta yhtenä päivänä kaverilleen "kato, samojedinkoira" biggrin.gif tosiaan, vähän vähäkarvainen samojedi, mutta hyvä yritys wink.gif
Kaptah
Kouluikäisenä minulla oli tavallinen suomen pystykorva. Senhän nyt kaikki tuntevat, mutta kun sille sitten tuli penikkatauti ja piti viedä eläinlääkäriin, niin pistin sen reppuun, pää vain pilkisti ulkona.
Silloin jotkut kysyivät, että onkos sulla poika kettu repussa?
Lieko sitten ollut vitsi vai näyttikö se niin kovasti ketun pennulta, en sitten tiedä.
dogrun.gif
¤Jatuni¤
Lapinkoiraani on luultu pentuna saksanpaimenkoiraksi ja karjalankarhukoiraksi. Isonpana sitä on luultu lapinporokoiraksi, tuorein arvaus: samojedi confused.gif
Joskus on veikattu sekarotuiseksi.
~Shogun~
meillä luullaan vaikka mitä biggrin.gif monet luulevat akitaksi, useat suomenpystykorvaksi, toiset ketuksi ja muutamat pohjanpystykorvaksi. Pemprokeksikin on erehdytty ja basenjiksi ja thaiksi jopa wink.gif Näistä on moneksi...

kaikkein hauskin oli kun ulkomailla norjalaiset lunnikoirakasvattajat tulivat miettimään että mihin meidän lunniemme varpaat ovat jääneet biggrin.gif kyllä he sitten läheltä tunnistivat ja kun avattiin peräkontti että näkivät koirat kunnolla wink.gif Kauheasti sitten kuvailivat ja kyselivät osoitteita joka suuntaan, liekö heillä nyt pieni norjalainen shibanpentu wink.gif
-Tintti-
Mun samojedia on luultu pentuna jääkarhun pennuksi ihan tosissaan lookaround.gif
Se oli joku vanha mummu joka tuli vastaan ja katso silmät pyöreenä "mistä sä tuon oot saanut. Haitko lapista. Siis onko toi ihan oikeesti jääkarhun pentu teehee.gif
sa-an-ri
Ku ulkoilutin tutun mitteleitä ja kleinia, niin kyseltiin että onko ne japseja (yksi niistä valkoinen). Omaa perhosta luultu kissaksi, oravaksi ja rotaksi sleepy.gif Myös chihuahuaksi arvaillaan aikoajoin...
Wupsu
multa on yleensä kysytty et onko se saksalainen pystykorva....
tai sit on leikillään sanotu et se on lumipallo rolleyes.gif
thumbup.gif
Nuppu
Japsiani on luultu useimmiten samojediksi tai samojedin pennuksi, mutta kerran myös angoorakissaksi... blink.gif Jämtiäni on luultu norjanharmaaksi, karjalankarhukoiraksi jne...
Mikrjo
Meilla on 10-viikkoista cirnecopentua sanonut jo kolme ihmistä kääpiöpinseriksi. Myönnetään, että erehdys on helppo tehdä, kun oikea vastaus on kenenkään mahdoton tietää biggrin.gif .

Paras moka sattui kyllä kääpiösnautseriporukalle Tallinnassa useampi vuosi sitten... Kuljin ceskyterrierini kanssa käppänäkehän ohi ja ihmiset katsoivat pitkään. Heti kun olin päässyt ohi, yksi mies hälyytti tutuilleen "kato mimmonen kääpiösnautseri!". Hih, kaipa suomalaiset luulivat, että käppänöiden taso Tallinnassa on kovin kirjava dogrun.gif
Ämpäri
Lapinkoiraani luullaan tavallisesti karhukoiraksi. Myös porokoira on yleinen arvaus. Onpa koiran roduksi tarjottu lapinkarhukoiraakin. Muita mieleenpainuneita vastauksia on ollut siperianhusky, australianpaimenkoira sekä tiibetinmastiffi biggrin.gif
Kun koira tähän taloon tuli nelisen vuotta sitten, melkein kukaan vastaantulija ei koiran rotua tunnistanut. Vaikuttaa siltä että lapinkoira on viime vuosina tullut tunnetummaksi muidenkin rotujen harrastajien piirissä, tosin vieläkin moni luulee lapinkoiran olevan metsästyskoira...
marih
biggrin.gif
Olin yhdessä match showssa bis, ja sitten siitä tietenkin oltiin tehty paikallislehteen juttu... Sen kuvaan oli kuitenkin eksynyt erirotuinen, mutta samanvärinen koira (Keeshond) (siis oma koirani on Harmaa norjanhirvikoira...). Lehden ilmestyttyä muistaakseni joku naapuri tuli kysymään, että onko se sama koira.
Kerran yksi oman rodun piireissä tunnettu tuli kysymään, että miten on koiraa tupeerattu... lookaround.gif
hatti^^
Meijän portugalinpodengoa on luultu jackrusseliksi, lyhytkarvaseksi collieksi ( laugh.gif ), ja terrieriksi yleensäkin. Ihastuneita kasvoja tulee vastaan, mutta yleensä kukaan eii osaa edes arvata tätä rotua. huh.gif
Razzle
Volpino Italianoani on luultu terrieriksi.... ohmy.gif Just joo..
~keiko~
meillä ei kovin usein sekoteta Tico mihinkään rotuun. Tico on siis 5kk vanha shiba! biggrin.gif
tai ei ainakaan viellä ole keretty sekottamaan..
Usein vaan sanotaan että "mikäs kettu se sieltä tulee" biggrin.gif Tai sitten suomenpystykorvan pennuksi ollaan väitetty..
Mutta useimmiten heti kysytään että "minkäs rotunen tuo on" ja sitten kun sanon että "shiba" niin ihmiset kattoo pyörein silmin et "täh, mikä se on?!?" biggrin.gif biggrin.gif
Paras oli kyl se ku sanoin et "shiba" ja selitin et japanilainen rotu yms..ni se mies sano et "JOO kyllä mä sit sen tiän. Näillähän on aina sininen kieli" laugh.gif Mä olin vähä suu auki sillee et "TÄH...ei Meijän Ticolla ainakaan mitä sinistä kieltää oo" ja kysyin et mihinkähä rotuu se sen sekottaa, mut päätin sitten vaan poistua paikalta kun en sen enempää jaksanut sille selitellä. Se oli muutenkin vähä kumma äijä innocent.gif smile.gif laugh.gif
isaliini
...ainakin chow choweista olen kuullut että olis sininen kieli.. tiedä sitten, kun en ole koskaan mennyt suuhun kurkistamaan tongue.gif

Miä saan kuulla tuota "kettu" -juttua keskimmäisestäni useinkin... Pieni punainen koira, jolla valkoinen hännänpää... wub.gif
Buuhacas
no meänki samojedeja on sanottu "samojedin pystykorviksi"... rolleyes.gif ja se perusluulo:jääkarhu biggrin.gif
Terhi
Meidän münsteri on ollut englannin sprinkku, cockerspanieli, joku noutaja, saksanseisoja...
Harjakoiraa on luultu kissaksi. Yleensä ihmiset vaan sanoo et "Siis MIKÄ toi on?!" blink.gif ja mä sit aina et "kiinanharjakoira" Niin vastaus: "Ai, mikä?" biggrin.gif
snoproof
LAINAUS(samojedi @ 15.6. 2005, 17:40)
no meänki samojedeja on sanottu "samojedin pystykorviksi"... rolleyes.gif ja se perusluulo:jääkarhu  biggrin.gif

Näähän on ihan "peruskamaa" samojedinomistajille biggrin.gif whistling.gif
Lisäksi aina kaikilla vanhoilla ihmisillä, jotka lenkillä pysähtyvät rapsuttelemaan, on ollut sellainen, tai naapurilla on ollut tai serkun kummin kaimalla on ollut biggrin.gif rolleyes.gif

Mutta pohjat on vetänyt meidän naapuri, joka sanoi meidän samojedeja villakoiriksi wacko.gif sleepy.gif
Olihan ne nyt vähän karvattomia silloin, mutta silti hyyyvin kaukana villiksistä... Arvatkaa vaan, oliko pokassa pitämistä... biggrin.gif
Pompula
Meidän Pepe(mittelspitz) on vielä niin pieni(9vk wub.gif ) ei ole vielä luultu muuksi kun siiliksi ja oravaksi blink.gif Voi kyllä tulevaisuudessa sattua muitakin kommeluksia kun tuo mittelspitz ei näytä olevan mikään tunnetuin rotu tässä meillä päin dry.gif
Miraf
Meiltä löytyy kolme jämtlanninpystykorvaa, joita lapset aika usein luulee susiksi. Paras taisi olla kun lapsi heitti yhdelle koirista palloa ja huusi, susikoira, tuo pallo biggrin.gif
Harmaa norjanhirvikoiraa on sitäkin muutaman kerran luultu sudeksi, ihmettelen vain, mä en ainakaan näe sellaisessa "pullamössökoirassa" mitään suteen viittaavaakaan... biggrin.gif
peikkovuorelainen
Mun Pojua on luultu:
1)Siperianhusky (silmän takia)
2)Bordercollien
3)Berninpaimenkoira

Juu Osku ja muut Suomenlapinkoira oli aikoinaan lapinpystykorva, sen takia varmasti sanottu lapinpystykorvaksi smile.gif
Pisara
LAINAUS(HoneyDream @ 30.7. 2004, 13:58)
Pommia luultu kissan-tai oravan (?) pennuksi, siiliksi ja vaikka miksi  rolleyes.gif
Myös kleiniks on luultu...

biggrin.gif ohmy.gif

Joku vuosi sitten käytimme kaverini, ja pikkusiskoni kanssa kaverini koiraa lenkillä, vastaantulija kysyi, "onko tämä se koira siitä olvin koiramainoksesta?". En tiedä kysyikö se vitsillä vai luuliko se oikeasti? blink.gif biggrin.gif
Koira on siis parsonrusselinterrieri.
hatti^^
Olin ihan tässä lähi aikoina Vertin kanssa lenkillä (joka siis on pieni kk portugalinpodengo) niin tuli yksi pikku tyttö vastaan. Suunnilleen 7-vuotias tyttö kysyi tietävänä: 'Eikös tämä olekkin se tanskandoggi...?'
No jaa, ei nyt ihan. blush.gif Eihän se olekkaan kuin kymmenen kertaa isompi! noh, aina ei voi tietää ja kysymällä oppii..! biggrin.gif laugh.gif
Terhi
Viime viikonloppuna olin mätsärissä ihanan ibizatyttösen kanssa kun ohi meni äiti kahden pikkutytön kanssa. Toinen osoittia Sinniä ja kysyi oikein varovasti: "Äiti.... Mikä tuo on?" johon äiti vastasi että koira. Toinen lapsista kiljaisi heti perään oikein närkästyneenä: "Eipäs! Se on bambi!" biggrin.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.