Mielenkiintoisia kommentteja ja ajatuksia tullut esiin.
Itse en juurikaan perusta tuosta jenkkien säännöstä, sillä se rajoittaisi kilpailijoiden määrää huimasti.
Ja Suomen hienoutenahan tässä lajissa on aina ollutkin se, että kuka vain voi osallistua. Ja minkä koiran kanssa haluaa. Lukuun ottamatta tietenkään sekarotuisia.
Ja on totta, että jenkkilästä on rantautunut tänne meille pohjolaan useisinkiin rotuihin esitystyylejä ja malleja.
Jenkeissä koiranäyttelytoiminta on ollut aina näyttävämpää kuin täällä Suomessa, ja onhan se ihan ymmärrettävää, että ihmiset tahtovat tuoda jenkkein glamouria tänne meidänkin kehiimme.
Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että esittäkäämme vapaasti esitettävät rodut vapaasti.
Vaikka kuinka näyttäisi hienolta jenkkien junnukehässä, että samojedi tai husky tai juuri tuo esimerkkinä ollut malamuutti, seisotetaan asetellen, se omasta mielestäni ei kuitenkaan ole yhtä luontevaa kuin vapaasti esittäminen.
Toki tämäkin taas vain minun mielipiteeni.
Ja vielä tuosta koiran itse kouluttamisesta. Kuvittele tilanne, jossa saat ensimmäisen koirasi, sinulla ei ole koiramaisia ystäviä jotka neuvoisivat koiran näyttelykouluttamisessa, eikä itselläsi ole hajuakaan näyttelystä, mutta kiinnostusta sitäkin enemmän. Tässä tapauksessa on ensimmäiset kisat helpompi kääntyä mukavan kasvattajan puoleen, joka neuvoo ja lainaa jo koulutettua koiraa. Ettei käy niin kuin minulle itselleni. "Joo, kyllä mä osaan koirani johki näyttelyihin kouluttaa ja pah minä mitään apua tartte". No siinä menin sitten meidän Snowyn kanssa Turun KV:hen, ensimmäinen nlyni ikinä. Junnuihin vaan releesti, ja kas kummaa, ei se touhu onnistunutkaan. Olisin säästynyt aikamoiselta häpeältä, jos olisin kysynyt vinkkejä ja koulutettua koiraa kehään. Sen jälkeen olisin voinut kysyä vinkkejä oman koirani kouluttamiseen.
Pointtini siis on se, että aina ei vaan ole mahdollista kisata itse kouluttamallaan koiralla. Ja sitten vielä ihmiset jotka eivät edes omista omaa koiraa. Kuinka he voisivat kouluttaa koiraa, jos näkevät tätä vain muutamia kertoja näyttelyiden ulkopuolella? Tottakai treenata voi, mutta todellinen kouluttaminen jää kuitenkin koiran omistajalle.
Omasta mielestäni on ihan okei kisata jonkun muu kouluttamalla koiralla.
Kauhee novelli taas meinaa tulla. Tää ei kellekään henkilökohtaisesti, omia näkemyksiä ja mielipiteitäni vain.
Eli ei jennki meininkiä meidän junnukehiin.