Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Whippet
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Dommie
Kertokaa mahdollisimman tarkat ohjeet whippetin esittämiseen tongue.gif Saan luultavasti junnuihin (tosin epävirallinen) whippetin junnukoiraksi, enkä yhtään tiedä miten se esitetään rolleyes.gif Help siis lookaround.gif
Veera
Mun mielestä whippet on melko helppo esittää, tietysti riippuu vähän koirasta.
Itse en osaa selittää, mutta seisomakuvia voit tietysti käydä katsomassa netistä ja oon takuuvarma että Zwiebel on innokas kertomaan tongue.gif
zwiebel
Kyllä olen.

Eli ensinnäkin monet whippetit ovat aika arkoja jaloistaan. Varsinkin jos se whippet minkä saat lainaksi ei aivan kokonaan luota suhun, kannattaa olla varovainen ettei se pelästy.

Noh.

Seisottaminen:

Kannattaa nostaa rinnasta niin, että etujalat menee vierekkäin ja niiden väliin jää hieman tilaa. Takajalat laitetaan aika taakse mieluiten ihan vierekkäin samalle linjalle tai jos koira ei anna niin tietenkin tuomarin puoleinen jalka taaemmas kuin toinen. Kun koira seisoo hyvin, voit joko olla koiran takana ja pitää remmin tiukalla aivan korvien takana tai mennä koiran eteen kiinnittämään sen huomion niin, että se katsoo hieman alas ja on ryhdikäs.

Liikkeet:

Ennen kehää kannattaa liikutella koiraa aika paljon, että se lämpiää. Liikkeessä sun pitää juosta aika kovaa ja katsoa että koiran pää pysyy ylhäällä. Remmi pidetään siis koko ajan tiukalla aivan korvien takana.

En osaa paremmin selittää.. unsure.gif
Dommie
Okei, kiitos paljon smile.gif
zwiebel
LAINAUS(nelli_havanais @ 15.7. 2004, 11:10)
Okei, kiitos paljon smile.gif

Toivottavasti tajusit jotain.. unsure.gif
<Aino>
Hmm.. Mä en menis missään vaiheessa sanomaan että whippet on helppo esittää. Ainakaan omalle kohdalle ei oo tullut whippettejä, jotka ois ollu helppo esittää.. Ehkä se karvattomuus tekee niistä niin vaikeasti esitettävän, kun ei ole sitä karvaa millä peittää virheet, joten handlerin täytyy itse tehdä se, mikä voi joissain tilanteissa olla lähes mahdotonta.

Koira jolla ei ole etukulmauksia, on vaikea saada näyttämään edestä kulmautuneelta. Ainut juttu mikä tähän toimii on voimakas työntäminen takaosasta, joka tekee polvikulmauksista järkyttävät. Takaa heikosti kulmautunut koira saadaan näyttämään kulmautuneelta samalla konstilla, mutta yleensä koirasta tulee sitten laatikon näköinen takaa.
Tässä esimerkkikuva. (toivottavasti kukaan ei loukkaannu että käytän heidän kuviaan esimerkkinä)

Whippetit harrastavat myös ns. "rönöttämistä", eli taaksepäin nojailua, joka on lähes mahdoton kitkeä pois, ja hankala korjata kehässä. Tosin siihen auttaa selkärangasta työntäminen eteenpäin, mutta liiallisesti tehtynä se saattaa taas kerran pilata takaosan. Tässä tilanteessa koiran voi tietysti esittää edestäpäin jolloin koira joko nojaa pahemmin taaksepäin, tai vetää itseään eteenpäin sopivasti tai sitten aivan liikaa - hyvä esimerkki tästä on Vimma, jonka kanssa edestäkäsin esitys on lähes mahdotonta.

Ja toki whippetin voi esittää myös vapaasti! Ja se onkin yleistynyt paljon täällä Suomen rotukehissä. Ainut ongelma on, että harva whippet jättää takajalkansa automaattisesti samalle kohdalle oikein venytettynä, joten koiraa pitää korjata. Jos takajalat ovat todella kaukana toisistaan (ei leveydeltä vaan pituudelta, toivottavasti ymmärrätte), niin koiran selkälinja kärsii. Myöskään makupalaa ei saa pitää liian korkealla, sillä silloin koiran kaulalinja kärsii, mutta ei niin paljon mitä pienien koirien kanssa.

Liikkeessä hihnaa voi pitää joko korvan takana tai korvien välistä, itse koiria liikuttaessa ympäri, hihna on korvan takana ja edestakaisessa liikkeessä korvien välissä. Sivuliikkeitä katsottaessa koira on useasti täysin vapaalla hihnalla.

Heh, toivottavasti tajuatte mitä yritin sanoa, on vaikea tuoda itseään oikein ilmi tälläisessa asiassa, jos tulee kysyttävää niin go ahead biggrin.gif

Niin ja itsekkin harrastan tätä ns. "takaapäin työntämistä", koska Vimma on aika kova nojailemaan taaksepäin. Tai oikeastaan en työnnä Vimmaa eteenpäin, vaan pidän kättä edessä, että se ei voi nojata taaksepäin. Kuva
Mielestäni kuvassa Vimmalla on säilynyt hyvin polvikulmat, ja takakulmaukset korostuu kauniisti (tossa iässä sillä oli vielä kauheen pitkät takakoivet.. laugh.gif )
Rochas
Ainon tekstistä opin aika paljon uutta whippetin esittämisestä (vaikken ainakaan näillä näkymin ole whipukan kanssa kehään menossakaan). Suurkiitokset kuitenkin smile.gif Inkankin tekstistä sai varmasti paljon irti, miulle hän vaan on vähän noita jo opettanut ainakin joten ei ihan yhtä uutena tullut.
~Terhi~
Kiitos, nämä tekstit auttoivat ymmärtämään whippetin esittämistä. Havainnollistavat kuvat olivat hyviä smile.gif Kiitos smile.gif
wenakko
Mitäpä noihin lisätä.. wink.gif

Kannattaa tosiaan, jos on mahdollisuutta, niin kannattaa yrittää sopia "tapaaminen" jolloin tutustutu koiraan jne.

Itse en välttämättä menisi ihan ventovieraan whippetin kanssa kehään. ph34r.gif
<Aino>
LAINAUS(wenakko @ 10.12. 2005, 15:24)
Mitäpä noihin lisätä.. wink.gif

Kannattaa tosiaan, jos on mahdollisuutta, niin kannattaa yrittää sopia "tapaaminen" jolloin tutustutu koiraan jne.

Itse en välttämättä menisi ihan ventovieraan whippetin kanssa kehään. ph34r.gif

Aivan. Whippetit on vähän mammanpokia/tyttöjä useimmat laugh.gif Ja muutenkin, kun koiran on nähnyt livenä, osaa hahmottaa miten koira esitetään. Kuvat kun yleensä valehtelee niin paljon blush.gif
<Aino>
Mun on pakko vähän vielä tarkentaa biggrin.gif..

LAINAUS
Takajalat laitetaan aika taakse mieluiten ihan vierekkäin samalle linjalle tai jos koira ei anna niin tietenkin tuomarin puoleinen jalka taaemmas kuin toinen.

Tätä mä en suosittelis, tuo nimittäin pilaa selkälinjan täysin. Selkä ei laskeudu kauniisti eikä oikeastaan laskeudu ollenkaan. Whippetinhän pitäisi seistessä peittää mahdollisimman paljon maata, joten kannattaa venyttää silmämääräisesti niin pitkälle kun koira antaa/ näyttää mielestäsi hyvältä.

LAINAUS
Liikkeessä sun pitää juosta aika kovaa ja katsoa että koiran pää pysyy ylhäällä.

Whippetillähän ei ole samanlaista luontaista ryhtiä kuin esim. afgaanilla. Itse ulkomuototuomari minulle sanoi että whippetin pitää juosta pää selkälinjan jatkeena tongue.gif Tosin itse kyllä edestakaisia liikkeitä katsottaessa nostan koiran päätä että etuliikkeet voidaan arvostella.

Mä kyl tiiän että sä Inka osaat whippettiä esittää, piti vaan vähän perusteellisemmin selittää tongue.gif
wenakko
Tässä Seisoo mielestäni whippet erinomaisesti.

Kuva Plauditen sivuilta.
<Aino>
LAINAUS(wenakko @ 10.12. 2005, 21:51)
Tässä Seisoo mielestäni whippet erinomaisesti.

Osasit kyllä hyvän kuvan laittaa!! smile.gif Ei sillä huomaa että Timppa handlaa, niin hyvän näkönen Koffi tossa on biggrin.gif

Tässä myös yksi seisotuskuva joka on kovasti mieleeni.
Ida K
LAINAUS(<Aino> @ 11.12. 2005, 11:26)
Osasit kyllä hyvän kuvan laittaa!! smile.gif Ei sillä huomaa että Timppa handlaa, niin hyvän näkönen Koffi tossa on biggrin.gif

Tässä myös yksi seisotuskuva joka on kovasti mieleeni.

Onko tuo Saga ? wub.gif
<Aino>
LAINAUS(iida @ 11.12. 2005, 12:59)
Onko tuo Saga ? wub.gif

Joo, onhan se smile.gif
Ida K
Jesh thumbup.gif Tunnistin wipukan. Mie tykkään tuosta Sagasta kovasti, vaikken noista paljoo ymmärräkkään laugh.gif
zwiebel
Aino: Hahaa, oon kirjottanu ton tekstin puoltoista vuotta sitten, kuka tän oikein kaivo esille.. baa.gif
<Aino>
LAINAUS(zwiebel @ 11.12. 2005, 21:20)
Aino: Hahaa, oon kirjottanu ton tekstin puoltoista vuotta sitten, kuka tän oikein kaivo esille.. baa.gif

no minä tietenki biggrin.gif
zwiebel
LAINAUS(<Aino> @ 15.12. 2005, 17:56)
no minä tietenki biggrin.gif

Murrrauh sly.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.