Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: salukin esittäminen..
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Buuhacas
olen esittänyt salukia (ei oma saluki) vasta muutaman kerran.tahtoisin ottaa vastaan vinkkejä teiltä muilta salukin esittäjiltä smile.gif kiitos!
>tinja<
Tässä joitain vinkkejä joita olen itse saanut smile.gif Selitän nyt lyhyesti

1) Etujalat suoraan, ei liian taakse eikä eteen
2) takajaloista tuomarinpuoleinen niin, että kinner on kohti maata suoraan, ei-tuomarinpuoleisen jalan voi jättää tukijalaksi niin koira seisoo tukevammin.
3. Liikkeessä saluki viedään yleensä hihna löysällä korvan takaa, jotkut esittävät vähän muutenkin
Liikkeessä ei saa juosta liian kovaa, vaan niin että salukille luontainen keveä askel säilyy eli ei mitään pikajuoksua wink.gif
4. Jos sulla on jotain herkkuja tms, niin älä tee kovin äkkinäisiä liikkeitä niiden kanssa ja anna herkku mieluummin sivusta kun suoraan edestä, koska salukit eivät hirveästi pidä äkkinäisistä liikkeistä.

Jos saluki seisoo huonosti, niin kannattaa pyöräyttää se itsensä ympäri (siis handlerin)

nuo nyt varmaan tiesitkin smile.gif
Buuhacas
kiitos noista on apua smile.gif
-Hansu-
Mm. Tälläisiä olen saanut:

-Juostessa otat pitkän ja kevyen askeleen, tällöin koirankin askeleet pitenevät
-Tuomarinpuoleinen jalka taaemmas kuin sinunpuoleinen
-Liikkeessä hihna tulee aivan pään alta, jolloin saat päätä nostettua ja koira näyttää ryhdikkäämmältä
Buuhacas
kiitos!lonpa täällä avuliaita tyyppejä! smile.gif
ellien
Itse olen kuullut sellaisen neuvon eräältä omistajalta,että etujalkoja ei saisi koskaan siirtää eteenpäin, vaan aina taaksepäin. Tämä kyllä taitaa olla ihan yleispätevä sääntö,mutta tuli vain mieleen kun salukinomistajalta sen kuulin blush.gif .
Susanna
Helpoiten etuosan saa hyvin, kun nostaa etuosan ilmaan ja laskee alas. Tosin jotkut salukit (urokset) on jo sellaisia hevosia ettei niitä paljon nostella, ainakaan pienempikokoinen handleri.

Salukit on aikamoisia nirsoilijoita (tosin yksilökohtaista) ja yleensä makupaloja ei tarvita. Niistä on vain haittaa. Sitten kun päästään kehästä ulos niin voi vaikka antaa namia jos saluki huolii. Liikkeet ilman makupalaa!

Eetu on aika lyhytrunkoinen, joten sen kanssa ei päde tuo että jätetään handleripuoleinen takajalta edemmäs. Minä laitan sen aina _taaemmas_ kuin tuomarinpuoleinen jalka. Se tuo lisää pituutta runkoon (siis näyttää siltä) ja kulmauksia taakse. Junnuissa tällaisista ei kuitenkaan tarvitse niin välittää.
~Anna~
LAINAUS(Susanna @ 29.8. 2004, 22:34)
Helpoiten etuosan saa hyvin, kun nostaa etuosan ilmaan ja laskee alas. Tosin jotkut salukit (urokset) on jo sellaisia hevosia ettei niitä paljon nostella, ainakaan pienempikokoinen handleri.

Tähän kiinnitin huomiota, mutta se taitaa sitten salukilla olla eri asia. Nimittäin ainakin kun afgaaneilla näkee käytettävän tuota että nostetaan ilmaan etuosa, niin koira "köyristää" selän tosi helposti eikä näytä hyvältä.
Susanna
Käytin tuota etuosan ilmaan nostamista Eetulla ekaa kertaa viime näyttelyssä. Eetulla on tapa pyöristää (köyristää?) selkäänsä välistä aika paljonkin ja sitten se näyttää tosi hassulta kun on selkä mutkalla ja takajalat ihan suorat smile.gif Mutta, eipä pyöristänyt onneksi selkäänsä kun tuota nostamiskikkaa käytin...ja etuosakaan ei ole suora niin herkästi.
veau
Noista oli mullekkin apua laugh.gif
¤janette¤
LAINAUS(-Hansu- @ 28.7. 2004, 09:19)
-Liikkeessä hihna tulee aivan pään alta, jolloin saat päätä nostettua ja koira näyttää ryhdikkäämmältä

Siiskun itse olen salukia esitttänyt niin sen hihnan ei ole pakko mennä pään alta jos koira osaa pitää päänsä ylhäällä muutenkin.

Itse laitan hihnan korvan takaa juostessa en pään alta.mutta se on tietenkin makuasia. smile.gif
findhorn
Hihnan oikea paikka on tulla korvan ja silmän välistä, ei niskasta eikä kokonaan leuan altakaan.

Etuosan nostelun kanssa kannattaa olla varovainen. Joillakin koirilla se toimii, mutta joillakin tuloksena on suora etuosa. Näin voi käydä varsinkin jos nostaa aivan kyynärpäiden takaa, pitäisi siis nostaa hieman taaempaa, jos nostelua harrastaa.

Minä en missään nimessä tuomitsisi nameja kehässäkään. On paljon kauniimman näköistä, jos koira juoksee namin perässä vapaaehtoisesti kuin jos sitä vaan hinataan hihnalla perässä. Sitä paitsi, namin antamiseen liikkeen parantamiseksi pätee sama, mikä koiran kouluttamiseen yleensäkin: koira palkitaan silloin, kun se tekee oikein, ei muutama minuutti sen jälkeen. Jos namia käytetään, sitä on hyvä opetella antamaan myös kehässä (tietysti mahdollisimman huomaamattomasti). Jos annat vasta kehän jälkeen, koira ei miellä sitä palkkioksi reippaasta liikkumisesta, vaan lähinnä palkkioksi kehästä pois pääsemisestä. Omista salukeistani yksi on ollut ehdottoman namivetoinen, ja koska se konsti todellakin toimi liikunnan reippautumiseen, sitä silloin käytettiin.

Eli jotain yleisjippoja salukin esittämiseen on, niin kuin muidenkin koirien esittämiseen, mutta niitä täytyy aina testata ja valita juuri omalle salukille parhaat.

Itse asetan molemmat takajalat suunnilleen yhtä taakse, eli kinner kohtisuoraan maata kohti. Jos omanpuoleisen takajalan jättää liian eteen, saattaa saada "pyllypystyisen" salukin.
narjarai
Hyvää uutta Vuotta kaikille tuleville upeille salukin esittäjille!
Sivuilla annetut neuvot ovat hyviä, mutta pieni, mutta tärkeä lisäys: salukeissa on sekä lyhyempi että pidempi runkoisia, enemmän tai vähemmän etuosastaan suoria , takaa enemmän tai vähemmän kulmautuneita ( vrt. salukin rotumääritelmä), joten jokaista salukia ei voi esittää samalla tavalla. Harjoitellessasi käytä apuna suurta peiliä tai kokenutta toista henkilöä, joka arvioi, milloin saluki seisoo sille edullisimmalla tavalla. Samoin liikkeiden arviointi! Harjoitellessani käytä erilaisia alustoja - hiekkaa, asfalttia, nurmikkoa, mattoa, sementtiä. Muistathan yrittää olla vapaa ja rento, mutta kuitenkin riittävästi "pomo". Yleensä saluki tekee hyvällä kaiken sen, mitä toivot sen tekevän, joskus esitettävä voi kaivata hiukan tiukempaa otetta.
Tervetuloa salukimaailmaan!
¤Jatuni¤
Olen esittänyt junnuissa salukia kerran.

Mutta tämä pätee aina, että älä mene junnuissa koiran ja tuomarin väliin, siis ei kannata pyöräyttää koiraa itsensä ympäri, jos se seisoo huonosti...
Pienemmät koirat joita olen esittänyt pyöräytän yleensä koiran itsensä ympäri jos seisovat huonosti, muttei taida oikein salukilla toimia.
Rochas
LAINAUS(¤Jatuni¤ @ 14.1. 2005, 17:39)
Mutta tämä pätee aina, että älä mene junnuissa koiran ja tuomarin väliin, siis ei kannata pyöräyttää koiraa itsensä ympäri, jos se seisoo huonosti...
Pienemmät koirat joita olen esittänyt pyöräytän yleensä koiran itsensä ympäri jos seisovat huonosti, muttei taida oikein salukilla toimia.

Kyllä minun mielestäni koiran voi ihan hyvin pyöräyttää itsensä ympärille, sillä se ei ole niinkään oleinen juttu että tuomarilla pitäisi olla selvä näköyhteys koiraan sinä aikana. wink.gif
Susanna
LAINAUS(findhorn @ 17.12. 2004, 19:10)
On paljon kauniimman näköistä, jos koira juoksee namin perässä vapaaehtoisesti kuin jos sitä vaan hinataan hihnalla perässä.

Juu. Mutta, se myös näyttää kamalalta jos esitettävä yksilö ei tykkää makupaloista mutta sitä makupalaa silti heilutellaan nenän edessä.

Minulla on nyt kaksi aika erilaista salukia, toinen tykkää makupaloista ja toinen ei. Vanhemmalle on turha mukapalaa tarjota, ei syö (kävisi juuri niin että vaan turhaan sen nenän edessä sitä makupalaa heiluttelisin). Kun taas nuorimmainen syö kaiken ( biggrin.gif ). Mutta kehässä on ehkä huono idea juoksuttaa sitä "makupalan perässä", koska eteneminen tapahtuisi pomppimalla...

Aika yksilökohtaista miten sen salukin sitten loppujenlopuksi esittää *miettii*
<Aino>
No olen yhtä salukia nyt esittänyt ja treenannut sen kanssa aika paljon. Se liikkuu jos on hyvä keli ja hyvä "alusta", liikkuu makupalojen kans ja ilman. Mut tuohan on ihan koirakohtaista blush.gif Mut silloin kun on hyvä sää ja hyvä "alusta" niin saa olla kyllä hyvät kengät jalassa, nimittäin meno on silloin kova! biggrin.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.