Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Koiran haukunta yöllä
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Arkistoidut foorumit > FCI 2 (a): Molossit
raija
Olimme eilen illalla kylässä.
Tuttaviemme naapurissa on kaksi pyreneittenmastiffia.
Ilta hämärtyy, rupeavat koirat louskuttamaan ja koko yön. angry.gif
Nämä asustavat ulkona aitauksessa ja omistajat eivät kiellä, kuulema
ajavat susia ja kettuja pois. whistling.gif

Onpahan ihmeellistä asennetta naapureita kohtaan. ohmy.gif
Ikkunoita et voi pitää talossasi auki yöllä, kun haukunta tulvii sisälle.
Antakaa tietoa, onko tämä rotukohtaista vai omistajan mielivaltaa.
Meidän koirat nukkuvat yön ja monen tuttavakin rotuun katsomatta ovat
yö levolla. sleeping.gif
fifi
Jalo on ensimmäinen Bullmastiffini joka haukkuu. Kun joku kävelee tiellä talomme ohi, alkaa Jalo haukkumaan. Jos emme itse ole pihalla, saattaa Jalo jatkaa tätä laulamista juosten ympäri pihaa. Loppujen lopuksi se ei itsekään tiedä mille haukkuu, kunhan haukkuu. Ärsyttävää ja noloa. Naapureille kun olen pahoitellut tuota meteliä (jota ei kuitenkaan kauaa kestä) niin ovat naureskelleet, että hyvä juttu kun joku aluetta jaksaa vahtia biggrin.gif Enemmän niitä varmasti häiritsee minun huutoni: "JALO HILJAA!! TÄNNE, NYT TULET SISÄLLE!" Hiljaisiin koiriin tottuneena, ärsyttää tuo louskutus todella paljon!

Naapurissa asui ennen pystykorva, joka haukkui läpi yön. Ärsyttävää, onneksi muuttivat pois, en olisi jaksanut huutoa kuunnella! Omasta mielestäni naapureiden elämää tulee kunnioittaa ja säästää heidät turhilta meteleiltä, niin toivon että minuakin kohdellaan.
Tämä siis mielipiteeni, soisin kaikille hyvät yöunet, ilman haukkuhäiriöitä smile.gif
Pyrret ovat käsittääkseni hiljaisia. Enenpää en uskalla sanoa, heittää jo häränpyllyä tämä rotutuntemukseni bullmastiffienkin suhteen unsure.gif
mia
Minulle myös Remu on ensimmäinen haukkuva bullmastiffi, muut ovat olleet ja ovat erittäin hiljaisia tongue.gif
Remu omaa muutenkin runsaasti vahtimisviettiä, ja kyllä ilmaisee jokaisen liikkeen haukkumisellaan, myös kun Remu innostuu, esim. kun tulee noita meidän pentuja kylään, Remu louskuttaa taukoamatta, niin että pelkään sillä vielä joku päivä äänen lähtevän laugh.gif
Sisällä ei hauku sentään niin paljon, mutta kyllä ilmaisee jos auto tulee pihaan tai muuta liikettä ulkona. Itse en tykkää tuosta haukkumisesta, mutta onneksi Remulle menee kuitenkin käskyt jokseenkin perille eikä louskuta kokoajan. wink.gif
Naapureita meillä ei täällä olekaan kauhean lähellä, niin pihallakin saa joskus availla ääntään (myös minä) cool.gif
raija
Kiitti vastanneille.
Mä tarkoitin kylläkin yö haukuntaa ja eritoten pyreneittenmastiffien.
Veljeni koira haukkui joskus ja yön se nukkui hiljaa olise ulkona tai sisällä.
Se oli p-mastiffi.
Haukkuuhan meidänkin koirat vieraat ja se on niiden duuni. Käskystä
laskeutuu hiljaisuus meillä.Käytänhän koirat aamutunneilla ulkona, kun tulen
kotiin duunista ja naapurit nukkuvat. Eikä se ole ongelma.

Mutta, mutta pimeä louskunta yöllä, jossa on ympärillä naapureita.
Koska en ollut kuullut ennen moista louskuntaa ja mastiffien omistajana pidän
että, se on huonoa mainetta rodulle.
upponalle
Koirahan voi purkaa turhautumista ja stressiä haukkumalla. Olen lukenut suunnilleen jokaisesta koirakirjasta näin. TURHA pitkäkestoinen haukkuminen on vain sijaistoimintaa jolla purkaa epätietoisuus ulos. Mikä sitten heille aiheuttaa sen, niin se voi jäädä vain arvailujen varaan. Minusta epäasiallista käytöstä naapureiltasi. Kysyn aina naapureilta, onko koirat haukkuneet. Se kertoo sitten minullekin että MINUN pitää tehdä jotakin jos Uppo tai Sara kokee tarvetta haukkua päivät pitkät. Ainakin ensin pyytää naapureilta anteeksi harmia. Öisin olen kotona, enkä itse siedä juurikaan haukkumista. Tietysti koira tekee sen mitä se ajatteleekin hommaksensa.

Mikä sitten lie, mutta omituista sakkia jos eivät välitä toisen harmista. Ehkä se kertoo jotakin myös asenteesta koiria kohtaan ? Toivon kuitenkin, että siinä suhteessa kaikki on hyvin, ja vika on vain omistajien käytöksessä kanssaihmisiä kohtaan.

Toivon että tilanne selviää jotenkin mukavasti teidän kannalta !!
Crista
Olen törmännyt pariin pyreneitten mastiffiin Rajasaaressa. Oikein mukavia turrikoita. Juttelin myös omistajien kanssa pitkät tovit. He asuvat kerrostalossa. Eivät varmaan sitten ole kovinkaan kovaäänisiä. Näyttelyissä pyrre kehän laidalla on yleensä hiljaista. Nämä yksilöt jotka tapasin Rajasaaressa eivät haukkuneet siellä vaikka perheessä on pieni lapsi ja lapsi mukana ky koirapuistossa.
Minä olen myös samoilla linjoilla upponallen kanssa. Valitettavasti moni ihminen ottaa ns. molossi rodun pihakoiraksi. Näin käy usein myös bertsuille. Jostain syystä nämä koirat jäävät pihan perälle vailla virikkeitä. Kuvitellaan että se oma piha on kaiken a ja o ja että kun koiralla on oma piha se on tyytyväinen eikä kaipaa mitään muuta.
Yllättävän moni ihminen tottuu koiransa "ongelma" käytökseen kuvitellen sen olevan normaalia . Kuten tässäkin tapauksessa, voi ihan oikeasti olla niin että omistajat eivät tiedä sen paremmin kuin että kuvittelevat koirien pelottelevan kettuja ja susia. Kaikki koiranomistajat eivät ole järjen jättiläisiä
Asiasta voi tehdä poliisille ilmoituksen, Espoossa eräs kasvattaja sai mojovat sakot kun hänen koiransa terrorisoivat asuinaluetta jatkuvalla haukkumisella.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.