Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Miksi valitsit juuri oman noutajasi rodun?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 8: Noutajat, ylösajavat koirat ja vesikoirat
Nintsu
Siis miksi valitsit/valitsisit juuri sen noutajan joka sinulla on/jonka haluaisit? Onko se joku esim. luonteenpiirre tms.?

Meillä taisi olla kultsu sen takia, että sillä on mielestäni kaunis turkin väri (ja on muutenkin suloinen) ja ihana luonne, siis siinä luonteessa se ihmisystävällisyys ja miellyttämisenhalu ja helppo koulutettavuus (yksillöllistäkin). Ja se, että tulee toimeen lasten kanssa (olin itsekin aika pieni kun Nina tuli meille).
lapukka02
Aika paljon se luonne ratkaisi ja itse asiassa pentue josta otimme koiran, syntyi kummini koiralle eli se ratkaisi aika paljon myös... biggrin.gif
sitruuna
Mulla ei oo vielä mitään noutajaa, mut nyt ois vähän suunnitelmissa jos tollasen flatin ottais. Mut nää on todellakin vaan suunnitelmii smile.gif Flattissa tykkään reippaasta luonteesta. Ulkonäkö miellyttää myös (mustan haluan), mut ei se ulkonäöllisesti kuulu mun suosikkeihin.
Henni
mulla on kultsu.
olin jo ennen meidän poikaa ihastunut sen kilttiin ulkonäköön ja kauniiseen turkkiin sekä mukavaan luonteeseen. se on sellainen ihanan kokoinen nallekarhu! wub.gif
*Noutajat*
Jaa a... sly.gif

Kun edellinen koiramme kuoli niin etsimme pitkään eri rotuja sitten meille vain jotenkin tolleri tupsahti tongue.gif
Nyt myöhemmin kun tollerimme on 3-v hankimme Kultsu pennun Espanjasta... biggrin.gif

Molemmat oikein ihania tapauksia wub.gif
reppulainen
no minähän en siis ollut edes syntynyt kun Otto hankittiin mutta siinä mietittiin perhekoiraa: ystävällistä ja lapsirakasta ja lopulta nämä päätyi labbikseen ja hyva pätös oli! smile.gif
candy
Noo, minä halusin kultsun, koska siitähän sanotaan että se on valmis menoon, kuin menoon, ystävällinen, kiltti ja suhteellisen helppo rotu. wub.gif Eli aivan ihana! biggrin.gif
ellien
Kultaisista oon aina pitänyt, mutta Leevi kylläkin tuli meille ihan vahingossa smile.gif . Tai no, aluksihan sen oli tarkoitus tulla vain vuodeksi hoitoon, mutta kummasti on se vuosi venynyt kymmeneen(onneksi, en ois kyllä enää kestänyt luopua tuosta rakkaasta hauvelista smile.gif ).
Mitä mä nyt kultaisista sanoisin...ne on mun mielestä kauneimpia noutajia ja luonteeltakin niin ihania. Vaikka eipä tuo meidän hauveli taida ihan peruskultsu olla luonteeltaan,mutta...ihan hyvä vaan että omaa tahtoakin löytyy. Se on myös hyvä puoli, että kultaiset ovat niin monipuolisia harrastuskoiria. Eipä nyt muuta tule mieleen.
Kyllä mä kultaisissa pysyn, vaikka välillä vaihteliskin nää rodut, sen verran vienyt sydämeni wub.gif .
Pulina
Meiän kultsu tuli oikeestaan "vahingossa" meidän perheeseen, siskon kmiehen mukana.. Mutta on ihana koira wub.gif
Minski80
Meille tuli ihan ensimmäiseksi koiraksi labbis ja oikeestaan jo harkitsin pk. rotuisia, mutta kuiteskin loppujen lopuksi valitsin taas labbiksen ja niitäpä tulee jatkossakin olemaan. On mukava luonteeltaan ja sään kestävä koira. Sopii mulle. cool.gif
Hiipivä Siiseli
No eihän meillä mitään muuta kun kultsua edes harkittu biggrin.gif Äiti ei olis huolinu mitään muuta smile.gif On se kyllä aivan ihana rotu, meidän koira on vielä niin rauhallinen ja sellanen sylikoira rolleyes.gif
tollerigirl
No, päädyttiin tolleriin, wub.gif koska ei voitu ottaa pientä, eikä liian isoa koiraa, ja tolleri sopii luonteeltaan hyvin meidän perheeseen.
Aluksi joku kai suositteli, että tutustuttais rotuun... Ja niin siinä kävi että nyt on kotona 1½ v tolleri narttu.
Olen aina muutenkin tykännyt noutajista. Ja tollerit ei kuolaa niin paljon kun muut noutajat.. pienen koonsa vuoksi tietysti. whistling.gif
Cerasi
Tolleri meille ilmeisty ehkä jossakin määrin "puolivahingossa". Näyttelyssä, reilu viisi vuotta sitten ko. rotuun tömäsimme ja siinä se sitten olikin happy.gif

Eipä muissakaan noutajissa vikaa ole, punaturkki vain vei sydämen. Mutta jos joku muu noutaja pitäisi hankkia niin sitten kyllä chessie.
~Merski~
ensin päätin että seuraava koira on noutaja. mummolassa olut kaks labbista.
Sitten rupesin noista kuudesta karsimaan, ja jäljelle jäi flatti ja kihara. tutulla on flatti eikä se oikein tuntunut sitten loppujen lopuksi omalta, joten kihara on tuossa nytten vuoden päivät tallustellut. en ole katunu valintaa, on tainnnut kohdalle osunut hieno koira. Kyllä on sen kanssa saanut kirota mutta kyllä se on todella paljon hyvää antanut takaisin.
Summer.
Kun rupesin miettimään koiran hankintaa, niin ajattelin ensin seropia. Seropin ostaminen on kuitenkin niin arpapeliä, että ajattelin sittenkin haluta rotukoiran. Kultsu tuntui parhaimmalta, sillä on perusystävällinen luonne, se on mielyttämiseshaluinen ja sen kanssa voi harrastaa mitä vaan melkein ja kaunis ulkonäkö.
Smurfi
Mulla pyöri kyllä pari vuotta sitten melkoinen roturuletti kun suunnittelin uutta koiraa lookaround.gif

Piti saada koira jonka kanssa voi harrastaa paitsi tokoa ja agia niin myös pk-lajeja, eli pk-oikeudet on oltava. Toisaalta kovin paimennusviettinen ei saisi olla kun pitäisi tulla tallilla heppojen kanssa toimeen. Ja kun siellä tallilla on paljon lapsia niin sellainen rotu, joka ei automaattisesti aiheuta kauhua ihmisissä (siis kyllähän te tiedätte nämä ennakkoluulot belggaria, sakemannia, rotikkaa jne kohtaan ph34r.gif ). Ja muutenkin sellainen koira, joka ei ole täysin yhden ihmisen koira eli jää mieluusti sitten esim. vanhempienkin luokse hoitoon. Ja ulkona täytyy pärjätä säällä kuin säällä ja virtaa täytyy riittää lähtä juoksulenkille vielä päivän päätteeksi dogrun.gif
Riistavietti ei haitannut, olin ihan valmis itse lähtemään koiran kanssa metsälle jos sellaiseen päätyisin.

Ja sieltähän se tulla tupsahti: käyttölinjainen labbis.
Ja on kyllä niin mun koira että!! wub.gif

-Smurfi
~Wanda~
Minulla on ollut aivan pikkuisesta asti haaveena kultsu. Jo ennen kuin osasin lukea, näytin äidille kuvia kultaisestannoutajasta. laugh.gif Ja sitten kun koiran hankinta tuli ajankohtaiseksi, oli se lähes automaattisesti selvää, että kultainennoutaja sieltä otetaan, jos joku otetaan. Meillä äidillekin oikeastaan oli ainoa rotu, mihin suostui. rolleyes.gif
Dutchess~
No tolleria hankkimassa, ja päädyttiin siihen siksi, että se on luonteeltaan ystävällinen, mutta ei vieraille mikään ylitseliehakoiva. Helppo kouluttaa. Herkkyys. Ulkonäkö miellytti, ja se että kaikki tollerit ovat oman näköisiä, persoonallisia. Iloisuus, energisyys ja moneen lajiin sopivuus. Eiköhän tuossa tullut niitä tärkeimpiä.
Dina 4-ever
Piti saada kohtalaisen pieni, helppokoulutettava ja kiltti koira. Sellainenhan me saatiinkin novascotiannoutajasta. Suurimmat syyt olivat varmaankin pieni koko, tutullamme oli myös tolleri ja tolleri oli ollut koko perheemme unelma. Mietittiin kyllä kauan otettaisko sittenki labbis, koska tollerithan on aika vilkkaita, mutta kuitenkin päädyttiin tolleriin. kertaakaan en ole miettinyt, että labbis olisikin ollut parempi vaihtoehto. happy.gif
Koiruuksia
Kultsu tuli taloon, koska olen aina tykännyt kultsuista. Luonne aivan mahtava, ulkonäkökin mahtava= ei liian pieni, eikä liian iso, koira joka on oikeasti koiran näköinen, eikä ulkonäöllisesti "piloille" jalostettu.
Labbista ei kiitos, yleensä tankkimallisia, tosin poikkeuksiakin, luonne dry.gif jaa no sen puolesta ehkä... ulkonäöllisesti ei miellytä, enkä lyhytkarvaisuudesta pidä
Tolleri ei, liian "pieni" tai ainakin tuntuu siltä. luonteesta en osaa sanoa, mutta silmät tollereilla jotenkin "ilmeettömät" ainakin niillä joita olen tavannut rolleyes.gif
Chessie liian kovapäinen ja vahtiviettinen.
Flatti = duracelpupu, ei kiitos, liian aktiivinen enkä tykkää flattien päästä
Kikkura, kivan näköinen,mut ei kiitos
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.