Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Mikä vinttari?...
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Buuhacas
olen tässä hirveässä koira kuumeessa miettimässä toista koira rotua jonka olisi oltava joku vinttikoira..siihen voi mennä vuosikin tai kaksi ennen kuin hankin sen mutta aina kun hankkii jonkun toisen rotuisen koiran niin täytyyhän se tarkkaan miettiä! smile.gif itse olen ajatellut salukia tai irlanninsusikoiraa.mutta kertokaa teidän suosikkivinttarinne ja miksi se olisi mahtava hankkia.kiitos smile.gif
Terhi
Vinttikoirathan ovat ihania persoonia. wub.gif
Kuten varmasti tiedät löytyy vinttikoiriakin joka lähtöön, on pientä ja suurta, runsasturkkista ja lyhytkarvaista...
Aina pitää miettiä tarkkaan mikä rotu juuri sinulle sopii, mieti tarkkaan mitä haluat koiraltasi, haluatko pienen koiran jota voit kantaa sylissä, vai miellyttääkö iso enemmän. Oletko valmis uhraamaan paljon aikaa ja vaivaa turkin hoitoon, vai haluatko selvitä helpolla?
Näitä asioita pohtiessasi kannattaa keskustella kasvattajien ja harrastajien kanssa, millaiseen perheeseen heidän rotunsa yleensä sopivat. Kannattaa myös koittaa päästä tutustumaan rotuihin myös ihan oikeasti, ei pelkän tekstin ja puheen perusteella. smile.gif
Onnea oikean rodun valintaan! smile.gif
Lydia
Todellakin pitää miettiä mitä koiraltaan haluaa.
Vinttikoiraryhmässäkin on erilaisia rotuja eli valinnan varaa löytyy.

Itse kyllä on hurahtanut täysin irlanninsusikoiriin, mutten vielä sellaista omista.
zwiebel
Nooh, jos nyt on pakko mainostaa jotain rotua niin tietenkin whippet on kaikista paras vinttikoirarotu. [joo ei herneitä laugh.gif ]

Mainospuheeni:

Uuden ajan whippet on kätevä matkaversio englanninvinttikoirasta. Siitä löytyy kaikkia eri värejä ja niiden yhdistelmiä. Sitä on myös saatavana eri persoonallisuuksilla, jotka ovat kaikki toinen toistaan ihanempia. Yleisesti whippet on kiltti, herkkä, kuuliainen ja kiintyvä. Useisiin malleihin kuuluu myös lempeys ja ahneus. Miinuspuolina tässä tuotteessa saattaa olla kova riistavietti tai arkuus, joihin kuitenkin pystytään vaikuttamaan jo tuotteen elinkaaren alkupuolella.
Jos pidät ulkoilusta, et halua aivan hulluna harrastaa palveluskoirakokeita ja haluat tuotteen, joka ei likaa koko asuntoasi kuolallaan, hanki whippet. Saatavilla kaikilta hyvinvarustetuilta kasvattajilta.

Juu, olen poikki. sleeping.gif
Farash
Whippet on monesti ollut itsellänikin harkinnan alla ja varmasti sen vielä joskus hankinkin. Ainoana huonona puolena koen kuitenkin rodun jakautumisen kahteen eri linjaan (kuten greyt). Muilla vinttareilla tätä jakoa ei käsittääkseni tässä mittakaavassa ole ja toivon ettei koskaan tulekaan olemaan.
-anna-
Vinttareita on kyllä moneen lähtöön. Pitkällä, keskipiteisella, karkealla, ja lyhyellä karvalla. Luonteetkin vaihelevat niinku koot. Kannattaa kuitenkin miettiä, jaksaako esim. Afgaanin turkkia vai ottaako Greyn jos haluaa ison.

Itse pidän vinttareista eniten Afgaaneista. Niille mun sydän sykkii wub.gif
Terhi
LAINAUS(-anna- @ 29.8. 2004, 19:09)
Tai sitten pienenä Volpino Italino tai Whippet smile.gif

Ehhh... lookaround.gif ihan tiedoksi, että volpino italiano ei ole vinttikoira vaan vitosryhmän tuuheaturkkinen pystykorva! wink.gif laugh.gif

Italiaano nimitystä käytetään usein italianvinttikoirasta. Mutta se ei siis ole todellakaan ole sama kuin volpino italiano! wink.gif
-anna-
LAINAUS(*Tepa* @ 4.9. 2004, 19:39)
Ehhh... lookaround.gif ihan tiedoksi, että volpino italiano ei ole vinttikoira vaan vitosryhmän tuuheaturkkinen pystykorva! wink.gif laugh.gif

Italiaano nimitystä käytetään usein italianvinttikoirasta. Mutta se ei siis ole todellakaan ole sama kuin volpino italiano! wink.gif

Siis tarkotitin SITÄ ITALIAANoa. mitä tää on sekoillu taas. laugh.gif whistling.gif
Mon@
Whippetiin olen ihan rakastunut... Olen vienyt pari kertaa vipukka Tinkaa junnuissa ja aivan ihana luonne... wub.gif

Tinkasta on myös kuvia kotisivuillani smile.gif
Vlyter
Noh, mulla ei varmaan oo sellaasta vinttaria, josta en tykkääsi sleepy.gif
Mutta erityisesti mieleen on irlikset ja venäläiset. Sitten tuli noihin whipukoihinki hurahdettua, kun sellaisia kävin hoitamassa wub.gif
-Oikein hauskoja luonteiltaan...
chin.fani
Mä tykkään eniten italianvinttikoirasta, nätti ja pieni wink.gif.
Itellä olis haaveissa joskus hankkia semmonen..
Farash
italianvinttikoirasta mainittakoon myös se, ettei niille sisäsiisteys aina ole ihan helppoa opettaa... eivät aina viitsi pidättää vaikka pystyisivätkin ja uroksilla tahtoo vielä huomaamattaan jalkakin sisätiloissa nousta... kannattaa siis ottaa huomioon jos muuten rotuun ihastuu whistling.gif
hennu_
Itse kannatan whippetiä tai englanninvinttikoiraa.
Ne on vinttikoirista sosiaalisimpia, ja muutenkin ihania smile.gif Niillä ei ole niin "vaikea" turkki kuin esim. afgaanilla ja ne on muutenkin hienon näköisiä. (Varsinkin mustat! Molemmissa roduissa..) tongue.gif
Rochas
En oo oikeestaan yhtään miettinyt, että minkä vinttikoiran ottaisin. En ole juurikaan ihastunut venakkoihin, vaikka varmasti monen mielestä ihania ovatkin. Esittää haluaisin afgaania, näyttävä kuin mikä. Mutta toisaalta, haluaisinko tälläisen omistaa? Liikenisikö aikaa harjata, pestä jne. vaikea hoitoista turkkia? No, onhan siitä sitten iloa kun se näyttää upealta. Mutta entäpä whipu, sen turkki on helppohoitoinen. No, joku niistä, ihania ovat. wub.gif Italialaista en ottaisi, musta ne näyttää aina aroilta. Tai sitten ne vaan on. smile.gif
-inessa-
LAINAUS(cairni-91 @ 21.9. 2004, 20:38)
En oo oikeestaan yhtään miettinyt, että minkä vinttikoiran ottaisin. En ole juurikaan ihastunut venakkoihin, vaikka varmasti monen mielestä ihania ovatkin. Esittää haluaisin afgaania, näyttävä kuin mikä. Mutta toisaalta, haluaisinko tälläisen omistaa? Liikenisikö aikaa harjata, pestä jne. vaikea hoitoista turkkia? No, onhan siitä sitten iloa kun se näyttää upealta. Mutta entäpä whipu, sen turkki on helppohoitoinen. No, joku niistä, ihania ovat. wub.gif Italialaista en ottaisi, musta ne näyttää aina aroilta. Tai sitten ne vaan on. smile.gif

Mäkin haluisin näyttelyissä esittää afgaania, mutta whipi olis kiva...smile.gif Irlanninsusikoiratkin ovat ihunia mutta tietysti koko on vähän isompi kuin whipi... wink.gif
~Merski~
Itse sanon suoraan että en ole mikään vinttikoira ihminen enkä tule varmaan koskaan vinttikoiraa omistamaankaan. Nyt olen nimittäin vaunnoutunut noutajaihminen.
Ennen en itse asiassa sitänyt semmoista hirvittävän laihaa koiraa mutta nyt olen jo ymmärtänyt senkin homman enkä enään katso vinttikoiria paheksuen, mutta vinttikoirista kun puhutaan niin yksi vinttikoira on jo saanut minut puolelleen (se ei nyt sitten tarkoita että muuta vinttarit olisivat ihan nollia, tähän rotuun olen vain tutustunu parhaiten) ja se on ibizanpodenco.
Ei mikään hirveen yleinen, mutta kun sitä katselet viikot nnin kyllä siitä alkaa jotain hyvää löytymään. Asun siis opsikeluni takia eri paikkakunnalla opiskelija kämpääsä jossa kämpikselläni on ibiza ja hän on aivan mieletön tapus. Kiitokset kuuluvat Terhille (Charneque tai jollain vastaavalöa nim. puskassa liikku). Rölli jyrää oikeesti.

Nyt toivon ettei tekstini tuota kenellekkään mitään mielipahaa tai ettei kukaan vedä hernettä nenään. En siis väitä että juuri tämä rotu olisin tosiaan ylitse muiden, kaikille on tottakai oma kóira rakkain smile.gif
<Aino>
Whippetin ehdottomasti ! wub.gif smile.gif

Whippetin ottaisin niiden luonteen takia, ehdottomasti wub.gif Whippetillä on mielestäni miellyttävin luonne kaikista roduista! biggrin.gif Sillä on myös kaunis ulkomuoto ja sen kans voi harrastaa kaikenlaista! smile.gif Ja helppoja oppijoita tongue.gif ja sosiaaliasia (en ole ainakaan koskaan arkaa whipua tavannut blush.gif ). Whippet on myös pieni joka kulkee helposti mukana paikasta toiseen.Ja se että se tykkää liikkua!! ;)Kerrottavaa oisi vaikka kuinkapaljon, mutta kerroinpa noin lyhyesti oman kantani,miksi whippetin otan smile.gif wub.gif
Sindy-
Tietysti kannatan whipukoita sillä omaan kolme sellaista ihanuutta.

Ne ovat vain niiin mahtavia ja turkkia ei tarvitse puunailla.
Harrastaa voi melkeinpä mitä vain (kuten Aino jo mainitsi.)
ja ne toki eivät ole mitään sohvalla makaavia diivoja, vaan niiden
meno on rajua ja vauhdikasta. siitä itse pidän. Mutta eipä sen hoidossa
mitään niin ihanan poikkeavaa ole kuin normaalissa lyhyt karvaisessa koirassa. biggrin.gif
TuuliaH
Ibizakaan ei muuten ole vinttikoira, vaan kuuluu 5-ryhmään. 10-ryhmään kuuluvat afgaani, azawakh, borzoi (venäjänvinttikoira), puolan-, espanjan-, unkarin-, englannin (grey)- ja italianvinttikoira, sloughi, saluki, skotlanninhirvikoira, irlanninsusikoira, ja whippet.

Vinttikoirat ovat tietyllä tapaa erittäin helppoja koiria, mutta tietyllä tapaa myös äärimmäisen vaativia. Ne ovat hyvin persoonallisia, älykkäitä ja omalaatuisia eläimiä, jotka eivät erikoisen luonteensa puolesta sovi kaikille. Jos vinttikoirat kiinnostavat, kannattaa tutustua eri rotujärjetöjen ja kasvattajien sivuihin (juoksu- ja näyttelylinjaisilla gerylla on muuten omat järjestönsä). Toki myös esimerkiksi näyttelyissä ja juoksukisoissa kannattaa käydä tutustumassa rotuihin & rodun harrastajiin.
CoToN
Hyvä mainostpuhe whippetistä smile.gif Kyllä se whippet on mikä viehättä, vielä joskus.... wub.gif
-pepsi
Vinttikoirat ovat yleensäkkin aivan ihania.
Mutta affut ja whipukat on iihan parhaita <333
¤janette¤
No jos haluaa vinttarin niin tietenkin se oma päätös minkä haluaa mutta mä kannatan salukia wub.gif

Ne on kauniita,nopeita,sulavaliikkeisiä ja muutenki ihania wub.gif wub.gif
agathar
itsekin olen ihan vinttikoirii rakastunut, ja nyt päättänyt hankkia salukin. täysin ajankohtaista se ei vielä ole, mutta vuoden päästä, viimeistään kahden. innolla kuitenkin jo odotan rolleyes.gif
jokaisen oma valintahan se on, kuitenkin itselleni kävi niin että kun rupesin rotuja tutkimaan, saluki tuntui heti niin omalta rodulta eivätkä muut rodut pystyneet enää tekemään vaikutusta. kyllä se oma rotu sieltä löytyy tutkimustyön tuloksena smile.gif
-serafina-
Kaikki vinttarit ovat ihania, mutta oma suosikkini on italianvinttikoira. wub.gif
wenakko
LAINAUS(Vlyter @ 7.9. 2004, 18:03)
Noh, mulla ei varmaan oo sellaasta vinttaria, josta en tykkääsi sleepy.gif
Mutta erityisesti mieleen on irlikset ja venäläiset. Sitten tuli noihin whipukoihinki hurahdettua, kun sellaisia kävin hoitamassa wub.gif
-Oikein hauskoja luonteiltaan...

Whippet, irlis ja venäläiset ja AFGAANIT wub.gif

Itse ottaisin Whippetin. Hoitoreissulla kans hurahdin wub.gif
veau
Afgaani olis ihana wub.gif Karvan hoito tosin ainakin näyttää vaikealta... Ne ovat todella upeita... Toinen vinttari minkä haluaisin olisi Saluki wub.gif Ne ovat jotenkin niin herkkiä ja silti niin näyttäviä.... wub.gif wub.gif En kyllä tiedä kumman haluaisin mutta junior handleriin voisin ottaa kumman vaan smile.gif Salukia jopa osaan vähän esittääkkin afgaani on sitten vähän eri juttu lookaround.gif
Charmy
Whippet olis hyvä valinta..Itselläni on haaveena venakko ja/tai whippet.. w00t.gif
Elina.P
englanninvinttikoira!! wub.gif wub.gif se onrotu jota mä ihailen! etenkin niitä mustia ja ruskeita.... wub.gif wub.gif
*Sanni
Afgaanit on aivan ihania! wub.gif wub.gif
Piipa
Afgaani on ollut miulle ainakin osuva valinta. Turkin hoito helpompaa mitä luulin/sain kuulla (junnu-aika tietty vähän otti välillä pattiin biggrin.gif ) ja luonne on jotain aivan ihanaa. Osaa olla koti- oloissa niin rauhallinen ja säyseä, mutta sitten kun ulkona mennään niin on kun tulta ja tappuraa. Joka paikkaan voi mukaan ottaa, esim. kauppoihin, kavereiden ja tuttujen luokse, reissuihin ja odottaa autossa kauppareissuilla. Joka ilta antaa pusut ja kiepsahtaa viereen siksi aikaa että mie ehdin nukahtaa ja aamulla iloisena tulee häntä heiluen ja tassulla läpsien sekä pusutellen herättämään. Talon ja auton vahtii että kukaan ei kyllä tule ilmoittamatta edes pihaan ja sisälle tulosta ei voi edes puhua jos koira yksin on. Kaikille kuitenkin tasapuolisesti symppis, muttei todellakaan vieraiden kaulaan hypi! biggrin.gif Itsenäinen luonne joka ei koko aikaa jaloissa pyöri odottamassa tekemistä vaan käy oma alotteisesti keksimässä jotain touhuttavaa, kuten kissarallia tai pöydän putsaamista. Kaikkea myös helppo opettaa jos jaksaa mielenkiintoa pitää koralla yllä. Meillä osataan tanssia, istua, maata, seisoa nly asennossa, hieman kieriä yms. käskystä. Sekä koira on oppinut itse avaamaan ja sulkemaan ovia yms. tarpeellista. Vaikka välillä tuntuukin sängystä yksin löytyvän kilo hiekkaa päivässä niin päivääkään en vaihtaisi pois. Kehua voisin vielä vaikka kuinka paljon mutta pakko pitää teksti sen mittaisena että joku sen edes jaksaa lukea! ;D
agathar
itelläni on saluki ja unkarinvinttikoira. unkarinvinttikoiralta löytyy miellyttämisenhalua ja on näin ollen helpommin koulutettavissa. saluki on itsenäisempi ja kovapäisempi. unkarilainen on monipuolisempi harrastuskoirana.

nämä siis mun kokemuksia, ei absoluuttisia totuuksia.
Libardi
Ehdoton valinta vinttikoiraksi on SLOUGHI thumbup.gif
http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/pub/20...429245web_0.jpg
-Lilli-
Whippetit ja silkkivinttikoirat on mun suosikkeja wub.gif Parin vuoden päästä tulee koiran hankinta ajan kohtaseks biggrin.gif Ei vaa millää malttas oottaa..
LLuna
Mun suosikkeja ovat afgaani, saluki, whippet, grey ja italiaano. Ylitsepääsemätön ykkönen on afgaani. wub.gif Ja olen varma, että multa joskus sellainen löytyy. wink.gif Mutta sopivaa ajankohtaa sen hankkimiselle saa odottaa... Mutta eiköhän odotus palkita. smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.