Mua pisti täällä vähän silmään se että joku sanoi ettei tarvitse miettiä minkä rotuinen koirameille. Ja se että niillä on vähemmän perinnöllisiä sairauksia ja ne on yleensä terveempiä.
Se ettei tarvitse miettiä minkärotuinen koira meille sekarotuisenkoiran kohdalla on "väärä tapa" (tai miten asian nyt sanois ymmärrettävästi

). Sekarotuisessakin on rotuja, joilla on tiettyjä ominaisuuskia. Ja kaikki rodut kun ei vaan sovi kaikille. Ja ne vanhemmatkun periyttää omaa geeniään pennuille. Niin mun mielestä kyllä sekarotusissakin on järkevää miettiä minkälaisia ominaisuuksia koiralta haluaa. Onko kovinkin energinen ja vaatii paljon tekemistä. Vai vähän rauhallisempaa ja sellasen joka ei niinpaljoa vaadi tekemistä.
Ja se että sekarotuset olis terveempiä kuin muut...

Mä pidän sekarotusia yhtinä sairaimmista roduista. Koska: Vanhempia tuskin on tutkittu silmiltä lonkilta tms. , joskus isästä ei ole tieto ja ei voi tietää kuinka siaras isä on. Ja niinkuin eräs kasvattaja, jota arvostan valtavasti, on kertonut että vähiten tutkitusta rodusta löytyy vähemmän vikoja. Joka pitää musta täysin paikkansa.
Jos vanhempien terveydestä ei tiedetä, ei voi pitää pentua terveenä ilman tutkimuksia.
Jos koira
näyttää ulkosinpuolin terveeltä, onko se sitä myös sisäisesti? Vanhemmat kun kantavat jonkun/joidenkin rotujen geenejä, mistä voit tietää että ettei he kanna esim kaihia, "huonoja" lonkka tai muita nivel vaivoja, jotakin muuta perinnöllistä sairautta??
Ja tämän kirjotuksen ei ole tarkotus mitenkään loukata ketää, kunhan kerroin oman mielipiteeni asioisa jotka mua pisti silmään.

Ja tunnen monia sekarotusia jotka ovat ihania, mutta en pidä niitä terveinä 100% koska terveyttä ei ole tutkittu, kuten en myös rotukoiriakaan joita ei ole tutkittu. Ja koiran rotuun katsomatta, koira kuin koirahan on ihmisen paras kaveri.
LAINAUS
Seropeilla on enemmän luonnetta ja erikoisuutta. Ja niillä on yleensä vähemmän perinnöllisiä sairauksia
-Diva- Osaatko kertoa millä tavalla enemmän luonnetta ja vähemmän perinnöllisiä sairauksia?