Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Whippetit
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Natku
Moikka kaikille!
Mä oon suunnitellut ottavani wipukan ensi keväänä, ja haluisin kuulla omistajien, ja muidenkin kokemuksia tästä rodusta! Eli otan luultavasti näyttelylinjaisen, koska en usko, että haluan harrastaa koirani kanssa ratajuoksuja. Ja näyttelylinjaisen toinenkin hyvä puoli on se, että niillä ei ole niin voimakasta riistaviettiä, kuin juoksijalinjaisella.

Pystyttekö tai uskallatteko te pitämään koirianne lenkiillä vapaana, ilman, että ne lähtevät riistan perään? Oletteko harrastaneet agilitya tms. koirienne kanssa? Kuinka ovat pärjänneet? Kuinka paljon päivässä ulkoilutatte koirianne, ja käyttekö juoksuttamasa metsässä tai muualla vapaana miten usein? Oletteko "onnistuneet" juoksuttamaan pyörän kanssa? Syötättekö koirillenne kotiruokaa vai ette? Kertokaa kaikkea, mitä mieleen tulee kyseisestä rodusta! Kiitos! dogrun.gif
Sindy-
Meillä itellä on kolme wipukkaa
Kaksi niistä on ihan juoksijalinjaisia, (sökovintin hemera ja Sökövintin ayleen) ja Minun Mistyni on nly linjainen (Mongrel´s bee woodbrooks)

pidetään aina lenkillä irti (siis kun käydään "pururadalla" ja metikössä.
Tietysti ne lähtevät ajamaan takaa kaikkea mikä liikkuu. mutta eivät niin pitkälle. tongue.gif Ollaan mistyn kanssa harrastettu agilityä, ja menee kuin mikä muukin normaali koira. jos ei verrata palveluskoira rotuihin..tai sheltteihin biggrin.gif käymme metsässä lenkillä melkein joka päivä biggrin.gif ja pyörä lenkki sitten siinä samalla kun menemme lenkkipolulle irrottelemaan. Pikku-Krakaaha ei vielä voi ottaa Hermun ja Mistyn kanssa juoksemaan, sillä wipukat ovat _rajuja_ leikeissään.
Meidän aikuiset syövät ihan näitä normaaleja halpis ruokia eli Sertiä ja Acanaa ja Kraka sitten syö sertiä smile.gif
Ihanteellinen rotu mielestäni joka tarkoituksessa.
TOKOkin onnistuu meidän pikkutypyltä jo paremmin kuin näiltä isoilta. eli krakaa on koulutettu aivan pienestä lähtien,on niin innoissaan makupaloista joten tekee kaiken sen vuoksi biggrin.gif
Sopisco
en ehdi nyt pitkästi kirjoittamaan, mutta itselläni on hoitokoirina juoksijalinjaisia wipukoita ja kyllä ne ainakin pysyvät oikein hyvin irti, eivät kyllä kovin pitkälle uskalla lähteä ja vähän kuin kutsuu niin nopeasti kipittävät takaisin. Saattavat lähtee oravien tai kissojen perään mutta kutsusta tulevat kyllä heti takaisin. (eri asia sitten vinttikoiraradalla, missä ne eivät ota mitään kuuleviin korviinsa vaan yrittävät vain karata radalle juoksemaan blush.gif )
zwiebel
Mulla on itelläni yksi uroswhippet, hieman yli kaksivuotias. Rodi on tosi kiltti, siisti, hiljainen, ystävällinen, oppivainen ja kuuliainen. Se on myös _tosi_ ahne, syö kaiken mitä on saatavilla. Lenkillä voi pitää irti ihan hyvin, on pari kertaa lähtenyt jäniksen perään, mutta tulee melkein heti takaisin kun ei saa jänöä kiinni ja kadottaa sen. Tottelee myös aika hyvin vapaana.. tosi ihana tyyppi on wub.gif
Mon@
Olin yks viikonloppu kaverin kans hoitamas 8 whippettiä, 1 berniä ja yhtä sekarotusta kennelis kun omistaja oli messaris.
Kyllä meillä oli sitten hauskaa biggrin.gif biggrin.gif
<Aino>
Whippetit on tosi ihanai luoteeltaan wub.gif Ne on tosi kilttejä,rauhallisia jne. ihmiset on kyl tosi hyvin kertonu! Mutta whippetistä löytyyy myös sitä energiaa! On ihanaa katsoa irtijuoksevaa whippettiä, se on aivan upeeta wub.gif Ja tuosta lenkillä irtipitämisestä, tokihan se onnistuu! Jos whippet lähtee jonkun elukan perään, niin se tulee kyllä yhtä nopeasti takasin, mitä lähtikin wink.gif

itsellä ei vielä ole whippettiä, mutta nuo näitä minun kokemuksia tästä ihanasta rodusta wub.gif wub.gif
wenakko
LAINAUS(Mon@ @ 10.12. 2004, 17:34)
Olin yks viikonloppu kaverin kans hoitamas 8 whippettiä, 1 berniä ja yhtä sekarotusta kennelis kun omistaja oli messaris.

aivan biggrin.gif

On ne ihania wub.gif Sen reissun jälkeen whippet nousi lempiroduksi wink.gif
Itsekkin haluaisin whipukan wub.gif Vaikka niistä Tessan ja Nachon pennuista biggrin.gif
Nette
LAINAUS(Natku @ 23.9. 2004, 08:30)
Ja näyttelylinjaisen toinenkin hyvä puoli on se, että niillä ei ole niin voimakasta riistaviettiä, kuin juoksijalinjaisella.

Pystyttekö tai uskallatteko te pitämään koirianne lenkiillä vapaana, ilman, että ne lähtevät riistan perään? Oletteko harrastaneet agilitya tms. koirienne kanssa? Kuinka ovat pärjänneet? Kuinka paljon päivässä ulkoilutatte koirianne, ja käyttekö juoksuttamasa metsässä tai muualla vapaana miten usein? Oletteko "onnistuneet" juoksuttamaan pyörän kanssa? Syötättekö koirillenne kotiruokaa vai ette? Kertokaa kaikkea, mitä mieleen tulee kyseisestä rodusta! Kiitos! dogrun.gif

Tuo näyttelylinjaisten riistavietittömyys on puppua. Whippet on whippet, oli se sitten näyttelylinjainen tai juoksija, samat vietit on olemassa kummassakin linjassa. Suurin ero on se että juoksulinjaisten kohdalla on jalostettu nopeutta ja näyttelylinjaisten kohdalla ulkomuotoa. Eli näyttelylinjainen vain yksinkertaisesti on usein hitaampi kuin juoksija. Mun koirat on ihan hulluina riistan perään ja radalla/maastoissa huutavat ja rimpuilevat vieheen perään, vaikka ovatkin kaikki puhtaasti näyttelylinjaisia.

Meillä koirat käy parin tunnin metsälenkeillä melkein joka päivä, eli saavat juosta vapaana lähes päivittäin. Tottelevat yleisestiottaen hyvin, ja jos lähtevät riistan perään palaavat hetken kuluttua samaan paikkaan kuin mistä lähtivät ajoon. Pyörällä olen vienyt melkein kaikkia koiriani ja nopeasti ne siihen oppivat, pitää vaan katsoa ettei juoksuta liian kovalla pohjalla (= asfaltti).

Ensimmäisen koirani kanssa harrastin agilitya, mutta näiden nykyisten kanssa ollaan keskitytty näyttelyihin ja maastojuoksuun.

Meillä syödään pääasiassa laadukasta kuivamuonaa, jonka lisäksi saavat erilaisia herkkuja, lihaa, naudan mahaa yms.
Mon@
LAINAUS(wenakko @ 27.12. 2004, 17:45)
aivan biggrin.gif

On ne ihania wub.gif Sen reissun jälkeen whippet nousi lempiroduksi wink.gif
Itsekkin haluaisin whipukan wub.gif Vaikka niistä Tessan ja Nachon pennuista biggrin.gif

Jos mä saisin jonku niistä pöhköistä ottaa nii mä ottaisin Tinkan tai Meten wink.gif
wenakko
LAINAUS(Mon@ @ 30.12. 2004, 11:58)
Jos mä saisin jonku niistä pöhköistä ottaa nii mä ottaisin Tinkan tai Meten wink.gif

Mulle Pepsi, Tessa, Falco tai Omppu biggrin.gif wub.gif

Whippettien rauhallinen ja lempeä luonne oli iloinen yllätys. TOisaalta nukkumisen jälkeen ei rauhallisuudesta tietoakaan biggrin.gif
Vlyter
LAINAUS(Mon@ @ 10.12. 2004, 17:34)

Missäs kohtaa täs puhuttiin niistä kokemuksista? rolleyes.gif

Whippetit yllätti positiivisesti erittäin lempeällä luonteellaan.
Hyvin miellyttävä rotu wink.gif
amina
Tunkeudun nyt tähän ketjuun kysymään tyhmiä, eli missämäärin whippeteistä lähtee karvoja? Onko se niin, että sen jälkeen kun on pitänyt whippettiä sylissä vaatteet on aivan karvassa, vai onko niillä säännölliset karvanlähtöajat? Ihastuin näyttelyssä rotuun, josta aiemmin en tykännyt yhtään. Mun Lennini sisällä olisi whippet jos ajelisi karvat pois. biggrin.gif
Nette
Kyllä whippetistä karvaa lähtee, lähes kokoajan pieniä "neulasia". Erillinen karvanlähtöaikakin on, silloin lähtee karvaa enemmän. Tuohon lyhyeen karvaan kuitenkin tottuu aikas helposti, niin ettei sitä edes huomaa omissa vaatteissa. biggrin.gif Mutta silloin kun sulla on tuollainen neulanen pystyssä ihon alla, niin se ei oo kivaa... thumbdown.gif
zwiebel
Toisin kun Nette on kokenut, meillä ei ainakaan karvoja huomaa ollenkaan. rolleyes.gif
Vlyter
Kyllä mä ainaki karvoja huomasin, ku pari päivää pyörin whippet lauman ympärillä, mutta ei ne oo häiritteviä. Tai ehkä mä oon vaan nii tottunu unsure.gif
biggrin.gif
Tippa
Itse en whippettiä omista, mutta naapurissamme asustaa yksi <3
Todella reippaan ja energisen oloinen koira. smile.gif
Vlyter
Suosiittelen tutustumista näille sivuille smile.gif
Sieltä löytyy kuviakin wink.gif
<Aino>
LAINAUS(zwiebel @ 6.1. 2005, 20:54)
Toisin kun Nette on kokenut, meillä ei ainakaan karvoja huomaa ollenkaan. rolleyes.gif

Mitä mäkin aina näyttelyissä/muutenkin whippettejä sylissä pidän ja rapsuttelen jne, en ole koskaan huomannut minkäänlaista karvanlähtöä? Mutta Nette varmasti kasvattajana ja whipujen omistajana, tietää asiasta enemmän wink.gif
zwiebel
LAINAUS(<Aino> @ 19.1. 2005, 20:30)
Mitä mäkin aina näyttelyissä/muutenkin whippettejä sylissä pidän ja rapsuttelen jne, en ole koskaan huomannut minkäänlaista karvanlähtöä? Mutta Nette varmasti kasvattajana ja whipujen omistajana, tietää asiasta enemmän wink.gif

Ja voihan se olla että mulla nyt sattuu olemaan vähäkarvainen yksilö? Kun on toi muutenkin aika epäwhippet laugh.gif
<Aino>
LAINAUS(zwiebel @ 19.1. 2005, 20:51)
Ja voihan se olla että mulla nyt sattuu olemaan vähäkarvainen yksilö? Kun on toi muutenkin aika epäwhippet laugh.gif

No hei, älä morkkaa Rodia biggrin.gif ja sulla on vaan yks, niin voi olla että useemmasta lähtee sen verran, että sen jo huomaa smile.gif
<Aino>

Tässä mielestäni parhain kuva, minkä olen whippeteistä ottanut biggrin.gif wub.gif Ja huom, kuvassa KAKSI whippettiä, lämpöä & läheisyyttä - whippettien motto biggrin.gif siksi kuva on niin hyvä, kun siinä on kaksi koiraa wink.gif ja katsokaapa tarkasti, kumman koiran pää näkyy wink.gif siis Inez ja Falco wub.gif happy.gif
zwiebel
LAINAUS(<Aino> @ 19.1. 2005, 22:37)
No hei, älä morkkaa Rodia biggrin.gif ja sulla on vaan yks, niin voi olla että useemmasta lähtee sen verran, että sen jo huomaa smile.gif

Mä en morkkaa, se on ihana röpsymönkijäinen, mutta se nyt on vähän sellainen outolintu. wub.gif
wenakko
LAINAUS(<Aino> @ 23.1. 2005, 18:54)

Tässä mielestäni parhain kuva, minkä olen whippeteistä ottanut biggrin.gif wub.gif Ja huom, kuvassa KAKSI whippettiä, lämpöä & läheisyyttä - whippettien motto biggrin.gif siksi kuva on niin hyvä, kun siinä on kaksi koiraa wink.gif ja katsokaapa tarkasti, kumman koiran pää näkyy wink.gif siis Inez ja Falco wub.gif happy.gif

Voi tää on ihana kuva! Just Falco thumbup.gif
Hetakko
Ensimmäinen whippettini täytti tuossa tammikuun puolella vuoden, joten kovin kattavaa kokemusta rodusta ei voi minulla sanoa olevan. Voin kuitenkin sanoa, että olen aivan myyty ja elämää ilman wipusta tai useampaa on vaikea kuvitella, vaikka jokin muu rotu siinä rinnalla tulee varmasti olemaankin.

Koirani on emänsä puolelta juoksijalinjaista, isän puolelta näyttelylinjaista ja olen ollut kovasti tyytyväinen. Riista- ja saalisviettiä löytyy, mutta vielä ei rata- tai maastojuoksukunnossa olla ja muutenkin aika näyttää, miten poitsulla paukut riittävät. Wipuilla on edelleen vietit hyvin tallella linjasta riippumatta, vaikka kaiketi poikkeuksiakin mahtuu rotuun kuin rotuun. Pelkän riistavietin vuoksi en siis vielä linjaa valitsisi, mutta mikäli et ratapuolelle ole suuntaamassa, näyttelylinjainen on varmasti ihan hyvä ratkaisu.

Pidän wipustani vapaana metsissä, niityillä jne päivittäin -toki päivä tai kaksi on vuoden varrella voinut väliin jäädä wink.gif Remmilenkit ovat sitten aivan erikseen.
Tämä vuosi on poikennut sinänsä monesta aikaisemmasta, että peräti kahdesti lenkillä ollessa liki jaloista on lähtenyt juoksemaan rusakko. Tällöin whippet on ajanut jonkin matkaa, mutta palannut kyllä takaisin hyvin nopeasti. Pikkujyrsijöitä whippet myös ajaisi hangella jos niitä liikkuisi ja ellei sitä ehtisi estää. Suurempi katoamisriski tjsp on tuon sakemannisekoituksen kanssa, joka jää jäljestämään ja/tai aktiivisesti etsii jälkiä. Hyvin kuitenkin uskaltaa whippettiä pitää vapaana: se tulee huudettaessa, eikä ylipäätään lähde järin kauaksi yksin juoksentelemaan vaan pitää silmällä missä minä liikun.

Näin nuoren koiran ollessa kyseessä en ole mitenkään liikuttamalla liikuttanut sitä. Vapaana Tatsi saa juosta niin kauan kuin se mukavalta tuntuu, remmilenkkien pituus on vaihdellut, yleensä siinä kahden tunnin hujakoilla ja pissatukset sitten lyhyempiä.
Pyöräilyä en ole harrastanut -kunnolla toimivaa pyörää ei ole, ja yleensä liikun kaikkien kolmen koiran kanssa. Ehkä kesällä testataan pyöräilyä, mutta kyllähän wipu varmasti oppii kauniisti pyörän vierellä kulkemaan. Yleisesti ottaen uskon wipulle riittävän kohtuullisen liikunnan vapaana ja remmissä, eli ei mielestäni vaadi mitään tavalliselle ihmiselle mahdotonta.

Tatsi harrastelee lisäksi tottista, jälkeä ja hitusen verran hakua. Pääpaino treenaamisessa on noilla vanhemmilla koirilla, mutta kevään tullen Tatsiakin aletaan sitten perusteellisemmin koulimaan. Agilitykin varmasti wipulta luonnistuu, mutta se ei lukeudu minun mielenkiintoni kohteisiin, joten tuskin tulemme kokeilemaankaan. Tatsin kanssa käytiin myös muutaman kerran radalla kun kyydin saimme ja keväällä jatketaan siellä.

Kotiruokaa Tatsi on syönyt kuivamuonan ohella ihan pikkupennusta asti, viime vuonna siirsin kaikki koirani Hevi-Neulle joten kuivamuona toimii lähinnä korvikkeena jos Neu loppuu.

Karvaa whippetistä toki lähtee, mutta kun kotona on kaksi noita karvaisempia (sekarotuisen lisäksi pk-collie), niin eipä sen karvoja näiden tukkuloitten seasta juuri huomaa..

Tatsi on mm. aktiivinen, reipas, energinen, avoin, innokas, kontaktihakuinen, kiintyvä ja sekä lempeä, että temperamentikas koira. Niin lähellä ihannekoiraani kuin vain on mahdollista. Pk-koirissa sitten etsin hieman muitakin ominaisuuksia joten ne ovat oma lukunsa ja niitäkin tulee varmasti aolemaan wipusten rinnalla.
Mon@
LAINAUS(<Aino> @ 23.1. 2005, 18:54)

Katoinki ku oli tutun näkösiä koiria!
Inez kakara ja Falco pappahan siel biggrin.gif
Pirjon whippetit osaa tosiaanki ottaa rennosti paikas kun paikas biggrin.gif
Wupsu
olipa hieno kuva biggrin.gif
aluksi en kyl älynnyt et mitä siinä oli..... siis et se näytti ihan siltä kui olisi kasi päätä yhes ruumiis.... blush.gif
stupid.gif
~PeiKko~
Tuota kysyn tässä nyt samalla ku on jo on keskustelukin Wippet kysymyksille niin että löytyykö Wipetille rotu jonka kanssa se ei tule juttuun?? wink.gif Tuli vaan mieleen että tiiättekö...
Mon@
LAINAUS(Almuska @ 12.2. 2005, 14:38)
Tuota kysyn tässä nyt samalla ku on jo on keskustelukin Wippet kysymyksille niin että löytyykö Wipetille rotu jonka kanssa se ei tule juttuun?? wink.gif Tuli vaan mieleen että tiiättekö...

Se on vaihtelevaa.. Voi olla et jos joku koira ei oo tykänny wipukasta ja ärhännelly nii se sitte pidä sen rotuun kuuluvista koirista.. Mona ei ainakaa tykkää isoista koirista ku sillä on kammo niihin... Tosin Mona ei oo whippet biggrin.gif
Mut uskon et jos whippet on pienestä pitäen tottunu muihin koiriin, nii se ei niistä välitä smile.gif
<Aino>
LAINAUS(Almuska @ 12.2. 2005, 14:38)

No jaa, eihän kellään rodulla ole semmoista rotua jota ne inhoaa?! Sehän riippuu aivan yksilöstä ja koiran kokemuksista! Siis sehän on niin, että jos ihminen pahoinpitelee koiraa, niin koira alkaa pelkäämään ihmisiä ja jos jokin iso koira puree koiraa, niin koira alkaa pelkäämään yleensä kaikkia isoja koiria. Toivottavasti tajusitte.

baa.gif
fabiano
Meillä on 1 whippet. Se on aivan ihana luonteeltaan. smile.gif

Asiasta toiseen onko kukaan tulossa whippetin kanssa Tampereen 20.3 näyttelyyn?
Mon@
LAINAUS(fabiano @ 16.2. 2005, 16:41)
Meillä on 1 whippet. Se on aivan ihana luonteeltaan. smile.gif

Asiasta toiseen onko kukaan tulossa whippetin kanssa Tampereen 20.3 näyttelyyn?

Tervetuloa puskaan biggrin.gif

Jutilan Pirjo on Ylistarosta tulos Plaudite koiriensa kanssa wink.gif
fabiano
LAINAUS(Mon@ @ 16.2. 2005, 16:44)
Tervetuloa puskaan biggrin.gif

Jutilan Pirjo on Ylistarosta tulos Plaudite koiriensa kanssa wink.gif

Kiitos kiitos.

Mä tuun esittään sinne meiän Whippetin lauantaina. Täysikuun Sir Galahad eli Kaapo wub.gif
<Aino>
LAINAUS(fabiano @ 16.2. 2005, 17:58)
Mä tuun esittään sinne meiän Whippetin lauantaina. Täysikuun Sir Galahad eli Kaapo wub.gif

Jotenki tuo sun koiras virallinen nimi kuulostaa tutulta shifty.gif kenenkäs jälkeläinen hän on?

Mää tiiän pari koiraa jotka on sinne tulossa, mutten tiiä et onko soveliasta näin tässä julkisella foorumilla sanoa, kun ei oma koira ole kyseessä wink.gif Tarkoitus oli eka tulla sinne esittämään whipuja wub.gif , mutta sitten sainkin "parempaa" tekemistä cool.gif
fabiano
isä on Autumns Sir Lancelot
äiti on Labamba
Mon@
Jes! Huomenna mennään Wenakon kans sinne plauditeen koko viikonlopuksi! Voin laittaa kuvia sitte maanantaina jos jaksan smile.gif
Putsiini
Itselläni ei ole whippettiä, mutta kovasti haluaisin. Whippettien luonteesta olen kuullut paljon positiivista. Harmittaa, kun täällä missä asun tiedän olevan varmaksi vain yhden whippet kennelin.

Whippetti on aivan mahtava rotu wub.gif
Hetakko
Tatsi toivottaa Kaapo-sedälle onnea näyttelyksiin wink.gif
Pitäisi yrittää ryhdistäytyä ja lähteä kerrankin Tampereelle näyttelyitä katselemaan, mutta taitaa jäädä väliin tänäkin vuonna lookaround.gif
<Aino>
meille tänään kotiutui whippetpentunen wub.gif
wenakko
Pirjon Pepsi (Plaudite Gentleman Genius ) Oli ollut ROP-veteraani! (Ei täyttä varmuutta)

Ja Falco (Plaudite Key To The Top) Oli (Kai biggrin.gif ) Ollut Pu-3 smile.gif Muista ei sitten tietoa..
<Aino>
Pepsi oli tosiaan ollut ROP-vet (onnittelut wub.gif ) mutta Falco "vain" ERI/- valioluokassa smile.gif Elvis-pappa PU2&SERT - Fin Ch - va-CACIB (Klenod's Qhavat) onnea Ingerille! flowers.gif wub.gif
fabiano
LAINAUS(Hetakko @ 14.3. 2005, 14:32)
Tatsi toivottaa Kaapo-sedälle onnea näyttelyksiin wink.gif
Pitäisi yrittää ryhdistäytyä ja lähteä kerrankin Tampereelle näyttelyitä katselemaan, mutta taitaa jäädä väliin tänäkin vuonna lookaround.gif

Kiitos onnen toivotuksista! smile.gif Mutta meni silleen sielä ihan ok. Kaapo sai EH:n ja niin.
Mon@
LAINAUS(<Aino> @ 18.3. 2005, 12:46)
meille tänään kotiutui whippetpentunen wub.gif

Ihana <33
Löyty siitäkin Plauditen verta wink.gif

Jes! Pirjo lupas ottaa mut TETiin itelleen plauditeen.. Lähen sunnuntai iltana ja tuun perjantaina. Pakko olla siel koko viikko yötäkin ku ei kyyti muuten järjestyis confused.gif
<Aino>
LAINAUS(Mon@ @ 2.4. 2005, 09:41)
Ihana <33
Löyty siitäkin Plauditen verta wink.gif

Jes! Pirjo lupas ottaa mut TETiin itelleen plauditeen.. Lähen sunnuntai iltana ja tuun perjantaina. Pakko olla siel koko viikko yötäkin ku ei kyyti muuten järjestyis confused.gif

Jep, siksihän minä niin Vimman suvusta tykkäänki wub.gif kauniit englantilaiset linjat.

pari kuvaa Vimmasta;

wub.gif wub.gif
fabiano
LAINAUS(<Aino> @ 2.4. 2005, 10:13)
Jep, siksihän minä niin Vimman suvusta tykkäänki wub.gif kauniit englantilaiset linjat.

pari kuvaa Vimmasta;

wub.gif wub.gif

Ihana tuo Vimma. Kauniin värinen. wub.gif
wenakko
Veit Fabiano sanat suustani.! Munki mielestä Vimma on tosi ihanan värinen wub.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.