Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Kirjasta elokuvaksi...
Puskaradio > Puskis > **OFF TOPIC**
Lydia
Monet kirjat ovat niin hyviä, että joku keksii tehdä niistä elokuvia...
Mitäs mieltä olette näistä sovituksista?
Kirjaahan ei voi suoraan elokuvaksi laittaa, vaan se pitää ensin dramatisoida.
Oletteko koskaan nähneet leffaa, joka olisi parempi kuin kirja, jonka pohjalta se on tehty?
reppulainen
yleensä toimii, esim taru sormusten herrasta trilogia on aivan mahtava smile.gif mut en oo tässä lyhyessä iässäni nähnyt paljoo leffoja tai lukenu kirjoja joista ois tehty elokuva niin ei oo kokemusta.

ekana tulee tietenkin mieleen TSH ja Harry Potter ja nämä ,,
yleensä tälläset on ihan ok .. jos mulla ois kokemusta enemmän niin ois helpompaa.. mut onhan tässä viel pitkä ikä kattoo leffoja ja lukee kirjoja.

tästä tuli tällänen tyhjä viesti,, sori. mut ilmaisin oman mielipiteen vaik aika suppee onki tongue.gif
Apila
No näitäkin on ääripäitä, esim just TSH-trilogia on se toinen. Toista en sitten osaa sanoa... Monii oon nähny, TSHitten lisäks Tunnit, Vuosi Nuoruudestani, Harry Potterit ja vaikka mitä, tossa oli vaan pari tongue.gif ja oon tykänny.
Netta
Valkoisesta Oleanterista tehty elokuva oli todella kirjaa kunnioittaen (muttei kuitenkaan kirjaa orjallisesti noudattaen, tämähän olisi käytännössä mahdotonta) ja se onkin yksi niistä harvoista kirjan pohjalta tehdyistä elokuvista, jota uskallan suositella muillekin smile.gif

Mitä mieltä olette päinvastaisesta, elokuvasta tai tv-sarjasta kirjaksi? Surkuhupaisana esimerkkinä Salatut Elämät.
Fitzgo
Mä en tiennytkään että Valkoinen Oleanteri on kirjanakin smile.gif
Harry Potter 3 oli kuulemma ihan erilainen kuin kirja,mä en muistanut mitään ku oon lukenut sen kirjan joskus heti ku se tuli...
Ja Näkymätön Elinakin on kuulemma tosi hyvin tehty elokuvaksikin. Mä oon lukenut pelkän kirjan,mutta äikäntunnilla katotaan se elokuvaki joskus wink.gif
Eli aika usein menee kirjasta elokuvaksi hyvin,mutta onhan niitä poikkeustapauksiakin... whistling.gif
hannaj
Monet elokuvat tuhoavat kirjasta itse muodostetut mielikuvitukset. Itseltäni ainakin lopahti innostus Harry Pottereita kohtaan niiden elokuvien jälkeen. huh.gif
Tosin onhan niitä joitakin tosi kauniitakin elokuvia, jotka sitten ovat innostaneet lukemaan sen niihin perustuneen kirjan. wink.gif
chin.fani
Joskus toimii, joskus ei..Yleensä mulla on just niin, että katon ensin leffan ja se innostaa lukemaan sitten kyseisen kirjan wink.gif
<Iida>
Mun mielestä useinmiten ei. Esim. näkymätön elina oli melkoisen vaikuttava kirja, mutta elokuvaa en jaksanut edes katsoa loppuun rolleyes.gif
zennu
no TSH on mielestäni kyllä varmasti onnistunein filmatisointi kirjan pohjalta smile.gif, mutta suurin osa on kyllä aivan aallonpohjia, kuten vaikka juuri pari päivää sitten koulussa katsottu leffa Pojat, josta ensin luimme ihan hyvän kirjan, ja sen jälkeen katsottiin leffa joka oli kyllä niin... whistling.gif laugh.gif ....
shadow
Joo, yleensä toimii smile.gif harry potterit nyt on pieni pettymys, kun ne jättää niin olennaista osaa pois ja pistää jotakin omakeksimään skönää tilalle dry.gif
Red tiger
Jos kirja on todella hyvä, en ymmärrä miksi mennä pilaamaan se jollain kököllä jenkki(tai jollain muullakin ehkä)tuotoksella.. Kuten vaikka tämä kaikkien ylistämä Sormusten herra elokuva jota jaksan parjata vaikka kuinka usein, koska sitä oli muuteltu ihan törkeesti, ja esim. Bombadil oli jätetty kokonaan pois, ja henkilöitä ja tapahtumia jotka Keski-Maan historian kannalta on tosi tärkeitä..monikaan ei tältä kannalta asiaa ajattele, mutta ku ykkösosan näin, niin ekana tuli mieleen että kyllä Tolkien kääntyy haudassaan.. huh huh mitä P*SKAA! laugh.gif
Lydia
Siis yllättävän monet leffat on tehty kirjan pohjalta, joten kyllä niitä piisaa...
esim. Fight Club on tehty myös kirjan pohjalta, harmi kyllä en ole vielä kirjaa lukenut, kun sitä ei käsittääkseni ole edes suomennettu, joten englanniksi pitäisi lukea.

John Grishamin kirjoista on monista tehty leffat ja suurin osa niistä ja todella surkeita räpellyksiä, mutta Sateentekijä on elokuvanakin toimiva, Valamiehiä en vielä ole nähnyt.

TSH-trilogiaa tuntuu moni kehuvan, mä en sitä parhaimmaksi kirjasta tehdyksi filmasoinniksi voisi hyvällä tadollakaan sanoa, mutta ihan ok se on, vaikkakin omaa monia puutteita.

Paras kirjan pohjalta tehty filmasointi on ehdottomasti Elling biggrin.gif
Elokuva on jopa Veriveljet-kirjaa parempi, vaikkei sekään huono ole.
Mon@
LAINAUS(chin.fani @ 23.9. 2004, 19:49)
Joskus toimii, joskus ei..Yleensä mulla on just niin, että katon ensin leffan ja se innostaa lukemaan sitten kyseisen kirjan wink.gif

Samaa mieltä mutta mä luen ensin kirjan wink.gif

Mut sitte on tylsää et ku on lukenu kirjan ja sitten tulee elokuva, niin on kuvitellu ne henkilöt ihan erilaisen näköseksi...
reppulainen
LAINAUS(chin.fani @ 23.9. 2004, 19:49)

joo huomasin tos äsken et mulla on sama juttu.. kun katoin TSH:oita halusin luke kirjat ja sama joissakin muissakin(esim Pikku naisia)
Apila
Pikku naisia on todella hyvin onnistunu leffa smile.gif Mutta kauniina kuolleet on vähän...sekava confused.gif ei se kirjakaan ole läheskään niin hyvä ku pikku naisia, mutta joka tapauksessa leffa on huono.
Rochas
TSH on mun mielestä ainakin parempi leffana, vaikken ole koko kirjaa jaksanutkaan lukea wink.gif Siksi just, koska se kirja on niin pitkä. Harry Potteriin petyin aika paljon, kirja on paljon parempi. Kolmosta en oo kyllä leffassa vielä nähnyt. Nyt ei muitas tule mieleen... Lizzie McGuire, oliko siinä ekana sarja? Vai kirja? Popstar on ainakin tosi hyvä leffa. smile.gif
Lydia
LAINAUS(chin.fani @ 23.9. 2004, 20:49)
Yleensä mulla on just niin, että katon ensin leffan ja se innostaa lukemaan sitten kyseisen kirjan wink.gif

Todellakin, jos oikein leffasta innostuu alkaa kirjakin kiinnostaa smile.gif
Mulla vaan useimmiten on kirja ensin luettuna tai jos ei niin harvemmin kuitenkaan kirjaa rupean lukemaan... tai riippuu ihan tapauksesta wink.gif
Ellingiin hurahdiin, että pakko oli Veriveljet lukea ja nyt on menossa Tiputanssi
ja ehkä sen ekan osan joskus luen jos löydän sen jostain (mielummin ruotsiksi kuin norjaksi rolleyes.gif )
Farash
Yleensä luen ensin kirjan ja jos se on hyvä niin katson leffan. Mutta monesti jos on jo ensin nähnyt leffan, niin saattaa jäädä kirja lukematta... Joskus tosiaan onnistuu ja joskus taas ei. Varmaan nämä elämää suuremmat teokset, kuten esim Sormustenherra ei koskaan pääse kokonaan oikeuksiinsa elokuvana, mutta ainakin siinä oli saatu hyvin lyhyessä ajassa kerrottua pääpiirteittäin koko tarina ja melko moni juttu oli lopultakin niin kuin olin kuvitellut. Toisaalta jos ei olisi lukenut tarinaa, ei kaikki elokuvissa olisi edes auennut. Olisi ollut upeaa olla lavastajana tai puvustajana kyseisissä elokuvissa.
Dragon_Heart
no tuo Taru Sormusten Herrasta oli ehottomasti parempi kirjana. se kirja on niin taitavasti kirjotettu, sitä ei millään meinannu malttaa jättää kesken. elokuvasta oli jätetty monta todella hyvää kohtaa pois. vaikka kyllähän se elokuvakin oli osittain toteutettu uskomattoman hienosti, en itse siitä ainakaan olisi parempaa saanut.. biggrin.gif molemmat erittäin hyviä siis, mutta kyllä se kirja sittekin vie voiton..
Oona
Michael Cunninghamin kirjasta Tunnit on tehty todella onnistunut elokuva. Kirjassa on kolme päähenkilöä, jotka elävät eri aikakausina ja silti heidän elämänsä kytkeytyvät toisiinsa. Elokuva oli tosi onnistunut, vaikka lähtökohdat olivatkin varmasti tosi haastavat tehdä leffaksi smile.gif Sen sijaan esim. elokuva Seitsemän oli mun mielestä kirjana parempi
viivero
Aika harva leffa on onnistunut paremmin kuin kirjat. Mun mielestä Harry Potter leffat on ollut kökköjä verrattuna kirjoihin!
>tinja<
en muistaakseni oo tähän vastannut mutta onhan niitä onnistuneitakin leffoja, nyt ensiksi mainittuna TSH. Kirja on upea ja leffa on uskomaton, aivan ihana wub.gif enkä tarkoita vaan näyttelijäsuorituksia vaan kaikki on sellaisessa siistissä nipussa ja huomaa, ettei leffa ole vaan äkkiä jostain rykäisty vaan ohjaaja on käyttänyt todella omia ajatuksiaan sen tekemisessä.
Once
Riippuu aika paljon kirjasta mistä tehdään elokuva. Joistain on varmasti kamalan vaikea tehdä. Ja jos tehdään niin epäonnistutaan.. TSH on loistavasti onnistunut. Luen tässä juuri Narniaa, tarkoitus olisi saada se luettua ennen kuin se tulee teattereihin happy.gif ...tuhoon tuomittu yritys...
Flavia
On niitä joitain elokuvia mikä ei kerta kaikkiaan toimi.. Ne on väkisin väännetty kirjasta elokuvaksi...

Mutta tässä kun siskon kanssa kaivettiin vanhoja videoita, ja käteen osui hopeanuolet, niin alettiin niitä sitten kattomaan, ja siinä kun niitä katsoi, niin alko miettiin kun joka välissä joku huusi että : "Minä tapan sinut" "Puren pääsi irti" jne.. Että miten siitä on voitu tehdä LASTEN piirretty..?? Japanissahan se on aikuisille tehty, ja suomeen tullessaan pahimmat kohtaukset leikattiin pois ja dupattiin.. samaten vanhat suomalaiset sanonnat ei oikeen sovi siihen...
Tahtoisin nähdä sen leikkaamattoman version, ja oon suunnitellut että tilaan sen japanista, mutta se maksaa 84€... confused.gif

Ja tosiaan tuo TSH on hyvä esimerkki siitä miten kirja toimii myös elokuvana... Haluaisin nähdä elokuvan kirjasta Ennuskivien mahti.. Luin sen ja se oli tosi hyvä..
Lydia
Nyt kun olen hurahtanut Surkeiden sattumusten sarjaan on pakko kommentoida kirjojen ja elokuvan onnistuneisuutta tai sen puutetta, kummin asian haluaa nähdä.
Leffa SSS on visuaalisesti hieno ja lapsinäyttelijät osaavat asiansa ja kirjojen henkeä on onnistuttu tavoittamaan mukavasti. Ainoa heikko linkki on Jim Carrey Count Olafin roolissa, Carrey on kyllä loistava koomikko, mutta teki Count Olafista lähinnä surkuhupaisan, eikä sellaista "pelottavaa lieroa" joka Olaf on...
tizzian
Mielestäni useimmiten ei toimi confused.gif
Ja teoksen lopun pitäisi aina olla "pyhä" eli sitä ei mennä muuttelemaan - ja näin ei aina näytä olevan. mm.Papillon oli pettymys elokuvana. Toisaalta jotkin loppua pienemmätkin asiat saattaa hieman häiritä kuten Uhrilampaissa aikoinaan, vaan sen kohdalla en kyllä tiedä kumpi oli ensin, elokuva vai kirja?!
Toinen asia joka vaikuttaa on sitten mielikuvitus... siis jos on ensin lukenut kirjan, on sen perusteella väkisinkin muodostanut mielikuvan miltä ihmiset, maisemat yms näyttävät ja jos sitten leffassa kaikki on ihan toisin niin se tuskin miellyttää.
Lempo
Vaikka nyt esimerkiksi Potter 5. Kirjahan on yksi maailman parhaista, ja sitten se mennään pilamaan! sneaky2.gif elokuvasta oli jätetty kohtia pois(tiedän kyllä on olemassa aikarajoitteita), mutta se että niitä kohtia korvataan ohjaajan omilla, menee vähän yli hilseen huh.gif
Yleensä olen sillä kannalla että tämä ei ainakaa potter-elokuvissa toimi. Mutta TSH on kyllä hyvä, kirjana ja elokuvana...
Japsi
LAINAUS(-netta- @ 23.9. 2004, 18:11) *
Valkoisesta Oleanterista tehty elokuva oli todella kirjaa kunnioittaen (muttei kuitenkaan kirjaa orjallisesti noudattaen, tämähän olisi käytännössä mahdotonta) ja se onkin yksi niistä harvoista kirjan pohjalta tehdyistä elokuvista, jota uskallan suositella muillekin smile.gif

Vanha topic, joka on näköjään nostettu, mutta kommentoin silti.
Olen ihan samaa mieltä. Satuin valitsemaan Valkoisen Oleanterin yhteen lukion äikän kursseista. Harvinaisen onnistunut tapaus. smile.gif
Swi
LAINAUS(Lempo @ 6.12. 2007, 10:06) *
Vaikka nyt esimerkiksi Potter 5. Kirjahan on yksi maailman parhaista, ja sitten se mennään pilamaan! sneaky2.gif elokuvasta oli jätetty kohtia pois(tiedän kyllä on olemassa aikarajoitteita), mutta se että niitä kohtia korvataan ohjaajan omilla, menee vähän yli hilseen huh.gif
Yleensä olen sillä kannalla että tämä ei ainakaa potter-elokuvissa toimi. Mutta TSH on kyllä hyvä, kirjana ja elokuvana...

Tähän täytyy sanoa, että olen aika kyllästynyt Harry Potterien suhteen tähän ikuiseen valitukseen, että kaikki on tehty täysin eritavalla kuin kirjoissa dry.gif.

Kuten Lempo sanoitkin, on aikarajoitteita, ja jos kaiken sulloisi mukaan, elokuvat olisivat aika pitkiä blink.gif . Ja kun kohtauksia joudutaan poistamaan, voi joskus olla ihan paikallaan että lisätään myös jotain omaa ja näitä ratkaisuja joudutaan tekemään. Kirja ja elokuva ovat kuitenkin vähän eri juttu wink.gif

Lisään vielä, että siitä voi sitten kiistellä, että ovatko nuo ratkaisut onnistuneita vaiko eivät wink.gif
Flavia
Ei toimi..

TSH elokuva on hyvä, mutta ihan erilainen kuin kirja.. Tosin molemmat todella hyviä, vaikka kirjassa onkin paljon puuduttavia tylsiä kohtia, ja elokuvassa ei ole melkein mitään kirjan kohtauksia..

Da Vinci - koodi elokuva on suorastaan syvältä, kirjana ihan huippu. En edelleenkään tajua miksei Silaksella ollut punaiset silmät kuten albiinoilla on, ja olisi siihen varmaan isompi näyttelijäkin löytynyt.. lisäksi loppu oli ihan syvältä...

Harry Pottereita en ole lukenut kuin ekan, ja elokuviakaan en ole jaksanut katsoa kuin kolme ensimmäistä.. Ne eivät mielestäni ihan niin suuresti eroa toisistaan..

Tuntematon sotilas on molempina todella hyvä.

Hannibal on omasta mielestä molempina todella hyvä, mutta ehkä kirja silti parempi kuin elokuva. Sama Punaisessa lohikäärmeessä ja Uhrilampaissa.

Hmm.. mitäs muita noita nyt sitten onkaan... En mä enempää muista ph34r.gif

//EDIT: Hehehe, olimpas näköjään ollut pari vuotta sitten hieman eri mieltä..
Replica
Omasta mielestäni (yli-innokkaana lukijana) hyvin harva elokuva tekee oikeuksia kirjalle.
Harry Potterit eivät kuulu minun lukemistooni lähinnä sen vuoksi, että pidän kohderyhmää paljon nuorempana. Elokuvat ovat viihdettä, ihan jees kamaa, jota tylsänä perjantaina voi aikansa kuluksi katsoa.
Taru Sormusten Herrasta oli elokuvana toteutettu mielestäni hyvin, maisemat olivat upeita ja näin, mutta luen silti mieluummin kirjan.
Anthony Hopkins antaa paljon noille Hannibal-leffoille ja ehkäpä siksi olen pitänyt asteen verran enemmän elokuvista kuin kirjoista.
Eräs mieleeni jäänyt varsin kammottava elokuva Uinu, uinu Lemmikkini on tasan yhtä hirveä elokuvana kuin kirjanakin. Elokuvasta tekee vielä pelottavamman se niin todellinen pikkupoika, jota taasen mielikuvitus ei loihdi yhtä hyvin esiin.
Ehkäpä siksi valvoinkin viikon nähtyäni elokuvan. ohmy.gif Kirjoittajana tietysti oma suosikkini Stephen King (vanhaan hyvään aikaan).
Bluebell
Kyllä mielestäni toimii. smile.gif Välillä vaan ärsyttää, kun jos on ensin esim. lukenut kirjan ja sitten leffassa joku asia tapahtuu eritavalla kuin kirjassa. Mutta
leffa- ja lukuihmisenä molemmat ovat hyviä! biggrin.gif
Wupsu
no se nyt vähän riippuu kirjastakin, että toimiiko sama homma valkokankaalla.. smile.gif
esim. happy potter ei toisaalta toimi, koska kun olet kirjan lukenut ja menet saman homman katsomaan elokuviin, niin sieltä on jätetty niin paljon sellasia kohtia pois, mitkä olisi halunnut nähdä (mutta tottahan se on, että pilkun tarkasti ei kirjaa voi seurata kun leffan kesto aika ei ole rajaton... pakkohan sieltä sillon on kohtauksia pois ottaa...)

mutta joissain se voi toimia.. ja ehkä sillon toimii parhaiten, jos ei lue kirjaa ollenkaan vaan menee katsomaan suoraan leffan.. smile.gif
Cerasi
Onko se, että elokuvasta puuttuu kirjassa olevia asioita, henkilöitä, tapahtumia tms. aina sitten peruste sille, ettei elokuva ole toimiva? Minun mielestäni kirja pitää pitää omana juttunaan ja elokuva omanaan. Toki elokuvissa pitäisi pyrkiä säilyttämään kirjan tunnelma ja mielellään myös ne tärkeät (syvätason) jutut, mutta muuten saa kuitenkin ottaa "taiteellisia" vapauksia. Suora kopio kirjasta ei nimittäin elokuvana toimi.

Harry Potterit toimivat itse asiassa mielestäni ihan kivasti myös elokuvina. TSH on elokuvina toki varsin viihteellinen verrattuna Tolkienin kirjaan, mutta kuitenkin taas itsessään hyvin upeata katseltavaa. Da Vinci koodi -elokuvakin oli visuaalisesti varsin kaunis ja muutenkin kiva, kirja sen sijaan ei nyt mikään kummoinen ole. Lewisin Narnialle kävi elokuvana vähän samoin kuin TSH:lle.

Nyt kun joululoman aikana sain noita Thomas Harrisin Hannibal-kirjoja luettua, on todettava, että varsinkin Uhrilampaat toimii elokuva paljon paremmin (ja karmaisevammin) elokuvana kuin kirjana. Muut Hannibal-elokuvat menevätkin sitten jo ehkä vähän mässäilyn puolelle ja "yli", mutta toisaalta enpä noista kirjoistakaan erityisemmin välittänyt..
Wupsu
LAINAUS(Cerasi @ 7.1. 2008, 17:10) *
Onko se, että elokuvasta puuttuu kirjassa olevia asioita, henkilöitä, tapahtumia tms. aina sitten peruste sille, ettei elokuva ole toimiva? Minun mielestäni kirja pitää pitää omana juttunaan ja elokuva omanaan. Toki elokuvissa pitäisi pyrkiä säilyttämään kirjan tunnelma ja mielellään myös ne tärkeät (syvätason) jutut, mutta muuten saa kuitenkin ottaa "taiteellisia" vapauksia. Suora kopio kirjasta ei nimittäin elokuvana toimi.

Harry Potterit toimivat itse asiassa mielestäni ihan kivasti myös elokuvina. TSH on elokuvina toki varsin viihteellinen verrattuna Tolkienin kirjaan, mutta kuitenkin taas itsessään hyvin upeata katseltavaa. Da Vinci koodi -elokuvakin oli visuaalisesti varsin kaunis ja muutenkin kiva, kirja sen sijaan ei nyt mikään kummoinen ole. Lewisin Narnialle kävi elokuvana vähän samoin kuin TSH:lle.

kaikkia se kohtauksien puuttuminen ei varmaan häiritse niin paljoa kuin toisia. esim. viimeisin harry potter leffa ei ollut oikeastaan mielestäni järin hyvä, kun se eteni niin nopeasti ja joitain omasta mielestäni oleellisia kohtauksia oli jätetty pois. mutta kaikilla omat mielipiteensä rolleyes.gif
kyllähän noita pottereita katselee silti ihan mielellään, vaikka ne eivät kirjaa niin seuraakkaan.. mutta kyllä se meikäläistä ainakin alkaa vähän potuttaan jos joku mielestäni hyvä kohta/oleellinen kohta on jäänyt leffasta pois...
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.